Kina i allmänhet. Bra eller dåligt?

Inte avsiktligt. Men de försöker möta förväntningarna från ett västerländskt perspektiv och det är de presentationerna du ser. Det betyder inte att det är så arbetet egentligen går till. Ofta pga att förväntningarna och verkligheten ligger alltför långt ifrån varandra.

Sen finns det givetvis variation inom industrin även där. De som har starka ledarskapskunskaper lockas till positioner med bättre kompensation och möjlighet till utveckling.

Den enklare tillverkningsindustrin är inte lika högt prioriterad. Det är inte heller de varor svensken är villig att betala för.
Ja exakt så var det, vi berättade att "alla dessa nyckeltal ska vara gröna enligt denna skala".
Vips så var de gröna, men underliggande produktion var ju lika värdelös.
Hur de ens får ihop en bil förstår jag inte.

Intresset för att diskutera Kina ur annat än hojperspektiv är stort. Tråd för detta och lag spelar in bollen:
Du öppnar en ny tråd.
Fine, då kan du fortsätta här på vår dialog :hej

Ditt påstående:
Och motsvarande kritik mot Kina finns inte eftersom man inte har en aning om hur det landet styrs egentligen…

Mitt svar:
Jag har öppnat kontor i Kina, vet (tyvärr) hur landet funkar. Absolut inte trevligt alls. Miljö, repekt för liv o hälsa och allt du kan tänka dig. I vanlig ordning är mannen på gatan vänliga, arbetsamma och trevliga. Men vad hjälper det...de bestämmer ju inte.
Har du koll på hur landet styrs ?

Att deras produkter kan vara av hög klass är utan diskussion.
Jag föredrar japanska o europeiska hojar, gillar traditionella varumärken och vill ha reservdelar och god service.

Ingen aning om på vilka grunder du anser att vi har en dialog? Har jag missat något? :)

Jag ville bara hålla allmänt Kinasnack borta från kinahojstråden.

Kör snyggt!

Ingen aning om på vilka grunder du anser att vi har en dialog? Har jag missat något? :)

Jag ville bara hålla allmänt Kinasnack borta från kinahojstråden.
Du påstod i kinahojstråden att andra inte har en aning om hur Kina styrs - och då är en relevant fråga om du har det.

Du påstod i kinahojstråden att andra inte har en aning om hur Kina styrs - och då är en relevant fråga om du har det.

Du får läsa kontexten.

En anledning till att Kina inte kritiseras lika mycket som USA är för att betydligt färre har en aning om hur landet styrs. Detta pga att Kina inte syns i våra medier på samma sätt. Sedan 1989 är det locket på, så att säga.
Så vari din ”dialog” bestod är fortfarande oklart, om du nu inte kör med Monty Pythons klassiska arguing method…

Jag har för övrigt lite mer än en aning om hur Kina styrs då jag har studerat bla specifikt detta ämne inom statsvetenskap. Men det var inte alls poängen.

Kör snyggt!

Du får läsa kontexten.

En anledning till att Kina inte kritiseras lika mycket som USA är för att betydligt färre har en aning om hur landet styrs. Detta pga att Kina inte syns i våra medier på samma sätt. Sedan 1989 är det locket på, så att säga.
Så vari din ”dialog” bestod är fortfarande oklart, om du nu inte kör med Monty Pythons klassiska arguing method…

Jag har för övrigt lite mer än en aning om hur Kina styrs då jag har studerat bla specifikt detta ämne inom statsvetenskap. Men det var inte alls poängen.

Kör snyggt!

Borde inte du vara mer intresserad av hur Sverige/Unionen styrs än Kina? :va

Du vet, gräva där man står :7peta

Du får starta en tråd och se om någon hänger på.

Jag är mer intresserad av att diskutera hojar.

Kör snyggt!

Men den här tråden startade väl du för att inte diskutera hojar? :va

Du kan vara helt ärlig om du känner för det och erkänna att du inte vill bli manglad av miggen i en debatt, vi har sett hur det slutat för vissa andra här på SH :hihi

Förstår dock om du hellre leker struts och flyr, du vågar ju trots allt inte ens bomba spåjthåj i 250+ :tungan

Visst är han jobbig när han har rätt? Den där jävla miggen :wiggle

Du får läsa kontexten.

Kör snyggt!

”Jag vill inte diskutera. Men jag vet bäst.”

Har du varit i Kina och/eller någonsin haft en dialog med en standing committee member?

Har du varit i Kina och/eller någonsin haft en dialog med en standing committee member?

Ni missar poängen helt och visar tydligt varför det är meningslöst att ”diskutera” något annat än hojar på Sporthoj. Därav mitt ointresse att ge mig in i den typen av ”diskussion”.

Min kommentar gällde varför USA kritiseras så hårt (i Sverige) men inte Kina. Jag gav exempel på en av orsakerna.

Det har ingenting med eventuell egen erfarenhet av att resa/jobba i Kina eller att köra fort rakt fram på motorcykel, det handlar om hur vi i Europa inte har plats med särskilt många nyheter eller perspektiv på en gång. Och särskilt inte om Kina eller USA.

Kör snyggt!

Jag tänkte på det senast idag. " undrar hur den europeiska industrin och bilindustrin ser ut om 10år"

Jag stannade en natt i Wolfsburg när jag körde motorcykel i Tyskland tidigare. Pratade lite med servitrisen på hotell restaurangen när jag åt. Hon sa bara här i denna staden ska det läggas ner 4 stora fabriker nu. Hon sa vad ska alla som jobbar där gör sen?

Det synd eller skall man säga dåligt att fler och fler vänder sig mot Kina.
Tror de här visar trenden i flertal länder och det är ingen bra utveckling.

View attachment 530834

Jag biter väl då, men vad sägs om att vi undviker USA i denna tråden, så vi slipper det vanliga tjafset här?

Du blandar in Kanada’s åsikter. Varför tror du de anser att Kinas position som partner kommer stärkas gentemot EU?

7aa5b1e7bc1b349b46f5a2f57de62dad.jpg

Ni missar poängen helt och visar tydligt varför det är meningslöst att ”diskutera” något annat än hojar på Sporthoj. Därav mitt ointresse att ge mig in i den typen av ”diskussion”.

Min kommentar gällde varför USA kritiseras så hårt (i Sverige) men inte Kina. Jag gav exempel på en av orsakerna.

Det har ingenting med eventuell egen erfarenhet av att resa/jobba i Kina eller att köra fort rakt fram på motorcykel, det handlar om hur vi i Europa inte har plats med särskilt många nyheter eller perspektiv på en gång. Och särskilt inte om Kina eller USA.

Kör snyggt!

Det var länge sedan vi körde listor, men det passar nog här.

1. Du startade tråden
2. Du startar diskussionen med ett långt stycke tyckande
3. Du förklarar varför du vet bättre

Varför vill du nu avsluta diskussionen utan att utveckla varför svensk media inte ger kritik mot Kina lika utrymme? Förklara gärna för oss mindre utbildade.

Jag biter väl då, men vad sägs om att vi undviker USA i denna tråden, så vi slipper det vanliga tjafset här?

Du blandar in Kanada’s åsikter. Varför tror du de anser att Kinas position som partner kommer stärkas gentemot EU?

7aa5b1e7bc1b349b46f5a2f57de62dad.jpg
Jag hittade faktiskt inte någon vettig undersökning över EU ländernas känslor gentemot Kina i det här fallet.
Har du någon får du gärna dela med dig av en sån. Det vore intressant att se.

Din nästa fråga går tyvärr inte att svara på utan att blanda in USA dessvärre.
Det är ju det rådande klimatet med den grannen som gör att Kanada och flertal andra länder vänder sig till andra marknader.
EU har ju t.ex. vänt sig mot Sydamerika, MERCOSUR. Det hade inte varit så intressant om inte förbindelserna mot USA hade blivit så dåliga som de har.
Kina har på 2-3 år gått från att vara en politiskt "dålig" handelspartner till att numera börja ses som en stabil partner.
Det är en klart negativ utveckling.

Det var länge sedan vi körde listor, men det passar nog här.

1. Du startade tråden
2. Du startar diskussionen med ett långt stycke tyckande
3. Du förklarar varför du vet bättre

Varför vill du nu avsluta diskussionen utan att utveckla varför svensk media inte ger kritik mot Kina lika utrymme? Förklara gärna för oss mindre utbildade.

En tråd för allmänt Kinatyckande. Inte alls någon inbjudan till grälsjuk ordväxling till ingen nytta.

Du får läsa tidigare inlägg igen och gå vidare i livet. Kanske rentav utveckla dina egna tankar om Kina om du tycker att ämnet är givande. Annars avstå.

Kör snyggt!

Jag tänkte på det senast idag. " undrar hur den europeiska industrin och bilindustrin ser ut om 10år"

Jag stannade en natt i Wolfsburg när jag körde motorcykel i Tyskland tidigare. Pratade lite med servitrisen på hotell restaurangen när jag åt. Hon sa bara här i denna staden ska det läggas ner 4 stora fabriker nu. Hon sa vad ska alla som jobbar där gör sen?

Helt hemskt är det vad makthavare här har gjort mot bilindustrin :( Man har mer eller mindre fört krig mot en uppfinning som varit under kontinuerligt förfinande i över 100 år, och där vi i väst besuttit spektakulär spetskompetens :fakta

Sen ska man bli förvånad när det visar sig att andra kan göra elbilar i princip lika bra om inte bättre, när att göra en elbil är typ som att göra en eltandborste :rofl

Maken på politisk idioti har sällan skådats, och skadan man åsamkat bilindustrin är irreversibel. Det gör ont i magen när man filosoferar över hur mycket ännu bättre man hade kunnat göra den fantastiska förbränningsmotorn om inte pucko politikerna hade hoppat in och kukat ur :crash

Det är ju faktiskt läskigt att ge sig in i en diskussion på nätet när man inte vet om man kommer få storstryk eller inte :hihi Det fantastiska med internet är att man kan stöta på precis vem som helst hur som helst, och det finns väldigt många personer som är betydligt mer erfarna och eller intelligenta än en själv, förr eller senare upptäcker man det i en debatt ;)

En tråd för allmänt Kinatyckande. Inte alls någon inbjudan till grälsjuk ordväxling till ingen nytta.

Du får läsa tidigare inlägg igen och gå vidare i livet. Kanske rentav utveckla dina egna tankar om Kina om du tycker att ämnet är givande. Annars avstå.

Kör snyggt!

Jag tror ditt beteende i den här tråden ironiskt nog har blivit en ganska perfekt förklaring på varför det globala världsläget ser ut som det gör idag :rofl Men det är bara vad jag tror :krama Nu ska jag köra lite rakt fram har jag tänkt, får se hur det går :hej

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026