Kina i allmänhet. Bra eller dåligt?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Intresset för att diskutera Kina ur annat än hojperspektiv är stort. Tråd för detta och lag spelar in bollen:

Kina är en politisk diktatur där hård marknadsekonomi kombineras med statens (diktaturens) långsiktiga intressen.

Staten utövar hård repression mot oliktänkande, det gäller såväl egna medborgare som andras; inklusive länder man uppfattar som icke tillmötesgående.

Kina använder sig främst av ekonomiska maktmedel när det gäller att hävda sina intressen, men använder sig även av andra där de kan göra det utan större konsekvenser.

Industrispionage och smyghandel under täcket är viktiga områden och Kinas lagstiftning tvingar dess företag att ge all den information till staten som staten anser att den behöver för sina intressen.

Med det sagt så är Kina också en viktig industrination som har ett enormt ömsesidigt beroende till EU och USA och därför strävar de alltid efter stabilitet i världshandeln i första hand.

Man har också en uttalad ambition att bli först i ett fossiloberoende samhälle och detta skall kombineras med ett ökat välstånd och teknisk/ekonomisk utveckling.

Att köpa kinesiska varor kan vidare på goda grunder uppfattas som ett ställningstagande för regimen och deras sätt att förtrycka oliktänkande.

Frågan är hur de närmaste decennierna utvecklar sig, där är våra konsumtionsvanor inte alls ointressanta.

Att köpa europeiskt kan därför vara viktigt.

Så - hur ser ni på Kina?

Kör snyggt!

Du kan ju pröva att förneka förintelsen, förolämpa en tjänsteman eller uttrycka lite missaktning mot några folkgrupper här så får vi se hur det går :hihi

Tiden då vi i väst satt på höga hästar med rätta är ganska bortblåst, om den någonsin funnits. Spola tillbaka bandet 20-30 år och jag skulle kanske kunna hytta lite med näven åt kineserna, men nu? Dröm o glöm :tungan

Försöker observera lite vad som händer med Tate bröderna just nu, påminner om Jack Ma situationen får man ändå säga till viss del :crash

Varför ska man sitta och kasta sten i glashus? Kina, Ryssland, USA, Unionen, UK, alla är olika sidor av samma mynt enligt mig. Kontroll över frihet. makt över ärlighet :fakta Här får jag inte kränka judar eller bögar, muslimer eller transor, där får jag inte kränka kineser. Vem är den största kålsuparen? Förmodligen den som straffar mig här och nu om jag säger någonting fel :tummenupp

Skulle det alltså ta emot för mig att köpa en kinesisk hoj? Svar nej. Jag är intresserad av den bästa produkten, skiter väldigt mycket i vem som tillverkar den i dagsläget på grund av ovan :)

Jag är med. Ska vi diskutera baserat på fakta, erfarenhet, fikarumsrykten, eller medias propaganda?

Såg en kort video om hur många kineser som lyfts upp från fattigdom till medelklass de sista åren. #många
Just det bör dom iaf få en eloge för.

Sen hörde jag på P1 hur någon professor spekulerade i att det inte skulle gå att driva Kina med dess 1,4 miljarder människor som en västeuropeisk demokrati.
Han sa också att så länge vi i väst bryr oss om mänskliga rättigheter kommer vi inte kunna konkurrera.

Senast idag hörde jag att Kinas ekonomi skulle passera USAs strax efter 2030.
Jag är rätt tveksam till det.

Och en diktatur är en diktatur.

Sedan utbredningen och acceptansen för pedofili och sexualbrott i Sverige köper jag också hellre Kinesiskt än Svenskt.
Ja men det finns väl inga svenska konsumentvaror att köpa eftersom vi körde all in på globalisering/Bildt spåret och sålde ut allt? Kan knappt komma på någon verkligen svensk vara att köpa förutom mat eller hemslöjd?
Kan köpa dig en kudde eller en smörkniv på sosseskansen om du hälsar på, ta med dig Brooklyn, kan bli kul.

Ja men det finns väl inga svenska konsumentvaror att köpa eftersom vi körde all in på globalisering/Bildt spåret och sålde ut allt? Kan knappt komma på någon verkligen svensk vara att köpa förutom mat eller hemslöjd?
Kan köpa dig en kudde eller en smörkniv på sosseskansen om du hälsar på, ta med dig Brooklyn, kan bli kul.

Ja, det verkar som om folk tror att det glada 90-talet ska fortsätta i evighet, så de kan sitta på sina höga hästar och förklara för Kina hur de ska bete sig…

Kina utbildar fler inom STEM än USA och Europa tillsammans. Faktum är att de administrativa tjänster såsom inköp, QA, osv kommer lokaliseras och därmed försvinna från västerländska kontor. Det sker redan inom design och utveckling.

Samtidigt fortsätter Sverige att subventionera administrativa utbildningar och pumpar ut advokater och mellanchefer i tron att kinesiska företag kommer ha behov av dessa lattedrickare i evighet.

Om egot kräver att man känner sig förmer än andra, så kan man glömma Kina som på många områden gått om västvärlden. Indien står och trampar kring samma punkt där Kina befann sig för 30-40 år sedan - dessutom många välutbildade som bara behöver lite organisering… där kan man kliva in som svensk och förklara ”hur” något ska göras, utan att behöva göra det själv. Torde passa många bra.

Hur ser ni som jobbat i Kina de senaste 10 åren på saken?

Ja, det verkar som om folk tror att det glada 90-talet ska fortsätta i evighet, så de kan sitta på sina höga hästar och förklara för Kina hur de ska bete sig…

Kina utbildar fler inom STEM än USA och Europa tillsammans. Faktum är att de administrativa tjänster såsom inköp, QA, osv kommer lokaliseras och därmed försvinna från västerländska kontor. Det sker redan inom design och utveckling.

Samtidigt fortsätter Sverige att subventionera administrativa utbildningar och pumpar ut advokater och mellanchefer i tron att kinesiska företag kommer ha behov av dessa lattedrickare i evighet.

Om egot kräver att man känner sig förmer än andra, så kan man glömma Kina som på många områden gått om västvärlden. Indien står och trampar kring samma punkt där Kina befann sig för 30-40 år sedan - dessutom många välutbildade som bara behöver lite organisering… där kan man kliva in som svensk och förklara ”hur” något ska göras, utan att behöva göra det själv. Torde passa många bra.

Hur ser ni som jobbat i Kina de senaste 10 åren på saken?
Jag har inte varit i Kina sedan just 2015 men då jag var där regelbundet 2011-2015 och hade mycket med dem att göra så blev jag helt lugn då allt var verkligen bajs. Men det påstås de ryckt upp sig lite?

Jag har inte varit i Kina sedan just 2015 men då jag var där regelbundet 2011-2015 och hade mycket med dem att göra så blev jag helt lugn då allt var verkligen bajs. Men det påstås de ryckt upp sig lite?

Det de visar upp för besökande västerlänningar är vitt skilt från verkligheten. Tyvärr är det få som försöker sätta sig in i hur saker fungerar i Kina - istället plockar kineserna fram någon som är duktig på engelska för att blidka besökarna, samtidigt som det verkliga arbetet fortgår i bakgrunden.

Det de visar upp för besökande västerlänningar är vitt skilt från verkligheten. Tyvärr är det få som försöker sätta sig in i hur saker fungerar i Kina - istället plockar kineserna fram någon som är duktig på engelska för att blidka besökarna, samtidigt som det verkliga arbetet fortgår i bakgrunden.
Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att du tidigare jobbat både i Kina och Japan? Så du har väll hyfsad koll mer än gemene man på hur det fungerar i dessa länder

Du menar att det de visade upp för mig var medvetet skit? Jag tror inte det, det var i huvudsak en svenskägd fabrik och den var bara 50 år efter i allt relevant.

Du menar att det de visade upp för mig var medvetet skit? Jag tror inte det, det var i huvudsak en svenskägd fabrik och den var bara 50 år efter i allt relevant.

Inte avsiktligt. Men de försöker möta förväntningarna från ett västerländskt perspektiv och det är de presentationerna du ser. Det betyder inte att det är så arbetet egentligen går till. Ofta pga att förväntningarna och verkligheten ligger alltför långt ifrån varandra.

Sen finns det givetvis variation inom industrin även där. De som har starka ledarskapskunskaper lockas till positioner med bättre kompensation och möjlighet till utveckling.

Den enklare tillverkningsindustrin är inte lika högt prioriterad. Det är inte heller de varor svensken är villig att betala för.

Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att du tidigare jobbat både i Kina och Japan? Så du har väll hyfsad koll mer än gemene man på hur det fungerar i dessa länder

Det stämmer, men min erfarenhet är också mestadels begränsad till den sektorn jag arbetade inom, även om den var relativt bred, så ta det med en näve salt även när jag låter säker

Kina tillverkar väl ajfones och Teslor?

Man kan nog få bra varor med bra kvalitet från Kina om man betalar för det.

Trump köper väl både MAGA kepsar och telefoner därifrån?

Jag besökte några fabriker i vintras några var minst lika fina och proffsiga som någon i väst och så fanns det ju den här byggnaden där det också fanns en verkstad.

Och denna kunde inte ens visa upp de produkter jag var intresserad av. Dessutom hade de ansvariga gått på 2 timmars lunch. Trots att de visste att jag var på väg kunde de inte informera om den detaljen.

Men alla andra upplevde jag som proffsiga, och hjälpsamma. Det var tex inga som helst problem att ändra detaljer på produkter.

1000023380.jpg

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...