Kick Husaberg 650 -02

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Har ett märklgt fall av kickproblem..
Har monterat ner transkåpan och bytt packboxar osv, men när vi har monterat på allt igen och ska kicka så märker vi att kicken inte fjädrar upp igen...Att dra runt motorn är inga problem, kicken flyger bara inte tillbaka..
Vad har hänt och hur löser jag det?
 
Last edited:
har du monterat kick-fjädern(?) rätt? Den som ska dra tillbaka hela kicken...
 
Har inte monterat eller avmonterat någon fjäder...har endast lossat transmisisonkåpan, bytt diverse packboxar som skall sitta i den och sen skruvat på igen...
 
Har inte monterat eller avmonterat någon fjäder...har endast lossat transmisisonkåpan, bytt diverse packboxar som skall sitta i den och sen skruvat på igen...

Då får du nog göra om...
 
Vet inte vad som gick snett...har inte sett röken av någon fjäder och därmed inte rört någon...
 
har du öppnat den sidan är kicken sitter? Om du har det så öppna igen och ta kort och kolla efter hur det sitter/ska sitta!
 
Lätt att fjädern hoppar ur. Märks enklast på att transkåpan inte går att få tillbaka helt som den ska.
 
På bilden ser ni hur det ser ut bakom trans.kåpan. Har ringat in kickaxeln... Finns ingen fjäder där någonstans :S
IMAG0578.jpg
 
Titta i kåpan.
 
Jag vet att du bara försöker hjälpa till, men så lätt är det inte. Fjädern sitter bakom alla drev (se sprängskiss).

sprengskiss.jpg

Jag hade uppskattat att få hjälp av någon som mekat Husaberg innan.
 
Fjädern bakom kickdrevet hoppar ur jävligt lätt. Du måste stoppa in skiten och sen för hand spänna upp allt genom att dra axeln mha kicken medsols typ ½ varv. Du känner när den sitter som den ska. Har du ett slitet ingreppsbleck blir jobbet ännu jävligare.

Sen får du vara varsam när du monterar allt övrigt.

Jag brukar ta loss kopplingskorg när ajg gör det här. Enklast och smidigast.

Skrev i en annan tråd rätt nyligen, typ:
1) Montera kickaxel, spänn upp. Se till att allt sitter som det ska.
2) Se till att balansaxel o vevaxel står som sig bör.
3) Montera på transkåpan utan att ha monterat kopplingen. Var försiktig när du för kickaxeln genom packboxen.
4) Dra åt allt lite halvhårt.
5) Montera kopplingen, var varsam med kickaxeln. Oljepumpen som sitter bakom allt har en förmåga att inte vara i linje och kan störa arbetet. Var noga med att allt är rätt enligt prickarna på balansaxel o vevaxel.
6) Dra åt korgen, montera resten och sen på med translocket.
7) Fyll olja, var glad.
 
Fjädern bakom kickdrevet hoppar ur jävligt lätt. Du måste stoppa in skiten och sen för hand spänna upp allt genom att dra axeln mha kicken medsols typ ½ varv. Du känner när den sitter som den ska. Har du ett slitet ingreppsbleck blir jobbet ännu jävligare.

Sen får du vara varsam när du monterar allt övrigt.

Jag brukar ta loss kopplingskorg när ajg gör det här. Enklast och smidigast.

Skrev i en annan tråd rätt nyligen, typ:
1) Montera kickaxel, spänn upp. Se till att allt sitter som det ska.
2) Se till att balansaxel o vevaxel står som sig bör.
3) Montera på transkåpan utan att ha monterat kopplingen. Var försiktig när du för kickaxeln genom packboxen.
4) Dra åt allt lite halvhårt.
5) Montera kopplingen, var varsam med kickaxeln. Oljepumpen som sitter bakom allt har en förmåga att inte vara i linje och kan störa arbetet. Var noga med att allt är rätt enligt prickarna på balansaxel o vevaxel.
6) Dra åt korgen, montera resten och sen på med translocket.
7) Fyll olja, var glad.

Underbart avslut på de instruktionerna! Och tack så mycket för hjälpen.
Man kan alltså inte göra ett skit åt detta utan att lossa kopplingskorg och hela skiten?
 
Man kan alltså inte göra ett skit åt detta utan att lossa kopplingskorg och hela skiten?
Om kickfjädern hoppat ur får du lov att ta bort korgen.Är det bara ingreppet som hamnat utanför skenan räcker det att trampa ner kicken en bit och sen trycka in axeln till det bottnar.Petar Mahhbechh ner korgen genom oljepåfyllningen efter att transkåpan är monterad eller?
 
Om kickfjädern hoppat ur får du lov att ta bort korgen.Är det bara ingreppet som hamnat utanför skenan räcker det att trampa ner kicken en bit och sen trycka in axeln till det bottnar.Petar Mahhbechh ner korgen genom oljepåfyllningen efter att transkåpan är monterad eller?

hehe, tänkte oxå på det...

Beskrivna metoden fungerar endast på hojar fr.o.m 2004 som har delad transkåpa...
 
Om kickfjädern hoppat ur får du lov att ta bort korgen.Är det bara ingreppet som hamnat utanför skenan räcker det att trampa ner kicken en bit och sen trycka in axeln till det bottnar.Petar Mahhbechh ner korgen genom oljepåfyllningen efter att transkåpan är monterad eller?

Aha! Ska man dra ner kicken till nästa kugg, så att säga? Ska man knacka med en hammare eller trycka konstant?
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top