Min vana trogen var jag ute i god tid och åkte således till garaget kl 20:00 på tisdagen. Eftersom hojen inte gick som den skulle senast så var det en del felsökning var nödvändigt. Bytte munstycken från de überstora som satt i pga regnväder senast till några mindre gigantiska. Stark som jag är så lyfte jag ner hojen själv från mekbänken. Sträckte ryggen. Perfekt.
Springer igång hojen men den går inte riktigt bra, misständer oregelbundet. Bra det. Precis när jag erbjudit mina garagegrannar i Hogriders att köpa min hoj för en spottstyver så kommer Ako i sin blåa lyxmercedesbuss. Räddningen är nära.
Hojen provstartas igen. Nu går den inte alls på vänster cylinder. Vi antar att förgasaren flödar. Isär med den och ihop med hojen. Nu går den inte på andra cylindern. Isär med alla kontakter i kabelhärvan, rengör och smörjer upp. Byter tändstift också men resultatet är detsamma. Jag erbjuder Ako hojen för en billig peng och säger att jag skiter i det.
Ako vill dock kolla en sak till innan vi ger oss nämligen om jordningen är som den ska. Plötsligt tänds ett hopp i mig. Ramen har ju pulverlackats med resultatet att det är tjockt med färg där man monterar tändspolarna och jordkabeln. Fram med Dremmeln och bort med färgen.
Hojen startar som ett skott. Grimt!
Ako sjukanmäler sig på morgonenn så jag kidnappar hans far och hans Mercedes. Både mekaniker och buss i ett. Perfekt.
Kommer fram precis vid nio och förarmötet.
Lastar ur hojen och fixar dit kåpor och gör den färdig för start. Drar på mig skinnställ och alles. Springer igång den och nu går den bara på en cylinder igen...
Isär med den andra förgasaren och sedan startar den som den ska. Är dyngsvettig varm och trött redan innan första metern har körts. Som vanligt alltså.
Kommer ut på banan vid halv elvatiden och bestämmer mig för att sälja hojen DIREKCT när jag komem rin i depån, sluta köra hoj och börja knyppla. Så värdelöst körde jag.
Eftersom jag inte hittar några hugade spekulanter ger jag det en chans till och då känns det lite roligare. Lyckas dock få soppatorsk och får åka skamkärra. Batteriet behöver laddas så jag tar tidig lunchrast.
Efter lunch går det bättre hela tiden och det är tom riktigt kul. Hojen går för fett så den blir svårkörd ut ur kurvorna eftersom den spottar till precis vid 10 000 varv och mitt i registret. Vill dock köra så mycket som möjligt.
Det gick inte fort men det var kul. Problemen på Gelleråsen kvarstår.
Bromsar för tiidgt innan Trösen och har för låg kurvhastighet, fegar genom Esset och tycker inbromsningen till Eijes är svår, har knapp promenadfart genom Eijes, ganska feg i svackan och bromsar för tidigt inför Hårnålen. Går bra, relativt sett, genom snabbvänstern och in i Depåböjen men fegar med gasen ut ur den kurvan. Som vanligt alltså..
Chassiet känns bättre och motorn kommer gå bra med en del finjusteringar. Sedan är det bara föraren kvar.