Kevlarjeans?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
JA jag vet att ett skinnställ/skinnbyxor är BÄTTRE!

Men, ni som köpt "Kevlar"Jeans för hojåka, är ni nöjda, vilka köpte ni (och pris)och funkar de bra även för att "gå på stan med" (Läs: Ta hojen in till stan för fika och bio t.ex.)?


/Jocce
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Har ett par MO-CYCLE, ca 2000 SEK. Funkar riktigt bra! Knä samt höftskydd följer med jeansen. Själv har jag tagit ut höftskydden, kör bara med knäskydd inlagda.

Jeansen ser ut som vanliga jeans, folk blir förvånade när jag säger att det är "MC jeans".

Köra hoj/gå på stan....funkar mycket bra tycker jag.
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Varför ha hojen när man ska gå på bio? :va Orkar man släpa på en hjälm kan man väl lika gärna ha riktiga mc-kläder också.

Tror du de förstärker ett par jeans med kevlar, höft- samt knäskydd för att man ska känna sig säker när man tar en skogspromenad?

MC jeans är ett godkänt mc-plagg, men inget att rekomendera om man ska skrapa knäna på banan kanske.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag funderar på att köpa ett par för stadsåka. Vilka skyddar allra bäst?
Eller finns de några andra alternativ?
 

chabby

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Askersund
Hoj
Suzuki sv650 -04
Jag har ett par som jag knappt använt är det någon som e sugen så kanske jag kan sälja dom strl M Jag är ca 186 och väger ca 85kg Märke Str lindstrands
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
Själv kör jag med lindstrands jeans med käskydd samt KTM´s skyddsbyxa/shorts innanför.
Funkar för mig men jag kör inte med knäskrap i 200.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror du de förstärker ett par jeans med kevlar, höft- samt knäskydd för att man ska känna sig säker när man tar en skogspromenad?

MC jeans är ett godkänt mc-plagg, men inget att rekomendera om man ska skrapa knäna på banan kanske.
MC-folket gjorde ju ett test i #2 2007, Levis klarade 0,41 sek, och Dragging Jeans klarade 0,3... :rolleyes:

Själv kör jag med lindstrands jeans med käskydd samt KTM´s skyddsbyxa/shorts innanför.
Funkar för mig men jag kör inte med knäskrap i 200.
Fast åka rakt fram går att göra iklädd enbart strumpbyxor också. Det är när man glider på asfalten i 150 som det avgörs vad som är bra och vad som är mindre bra!
 
Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Tror du de förstärker ett par jeans med kevlar, höft- samt knäskydd för att man ska känna sig säker när man tar en skogspromenad?

MC jeans är ett godkänt mc-plagg, men inget att rekomendera om man ska skrapa knäna på banan kanske.

Godkända av vem?
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Godkända av vem?

Du är välkommen att lägga ner hojen i 200 km/h på en raksträcka med asfalt och sen får du berätta hur det känns att plocka sårskorpor.

Lika mycket som du ifrågasätter godkännandet så kan man ifrågasätta var du hört att kevlarjeansen skulle vara lika dåliga som vanliga jeans... finns tester som bevisar både och.

Men faktiskt, skulle man kana av i 200kmh så är nog inte att kana på asfalt det man skall oroa sig för... utan det som är på sidan av vägen... typ sten, träd, räcken, diken osv osv.
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Lika mycket som du ifrågasätter godkännandet så kan man ifrågasätta var du hört att kevlarjeansen skulle vara lika dåliga som vanliga jeans... finns tester som bevisar både och.

Men faktiskt, skulle man kana av i 200kmh så är nog inte att kana på asfalt det man skall oroa sig för... utan det som är på sidan av vägen... typ sten, träd, räcken, diken osv osv.


Om det finns tester som bevisar att kevlarjeans är lika dåliga som vanliga jeans så är det dags att tänka efter...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Om det finns tester som bevisar att kevlarjeans är lika dåliga som vanliga jeans så är det dags att tänka efter...

Finns tester som visar det motsatta också.
Finns även tester som visar att billigare plasthjälmar är bättre än kolfiberdito, även tester som visar att Etanol är miljövänligt och att chips orsakar cancer...
Med rätt verktyg kan du bevisa just det du vill.


Vad jag menar är att om det finns jeans med kevlarinlägg och skydd på de mest utsatta ställena så är det ju klart bättre än att åka med vanliga Levi´s. Sen vet ju alla att skinnställ är det bästa du kan ha men ändå ser man folk åka runt i sina ballaste jeans med tillhörande Adidas.
Bäst är inte alltid bra utan då kanske man skall göra det bästa av situationen.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nu är det väl ändå dags att vakna på riktigt!

Att det går att "åka runt på stan" i kevlar-jeans bevisar väl ändå inte mer än att man köpt brallor i rätt storlek...eller.
Det kravet kan också uppfyllas med haremsbrallor surfshorts och DT's.

Mer relevant är väl att höra recensioner från dom som testat "funktionen" i hårdhänt närkontakt med asfalt och grus.

Funkar dom då?:confused:
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Finns tester som visar det motsatta också.
Finns även tester som visar att billigare plasthjälmar är bättre än kolfiberdito, även tester som visar att Etanol är miljövänligt och att chips orsakar cancer...
Med rätt verktyg kan du bevisa just det du vill.


Vad jag menar är att om det finns jeans med kevlarinlägg och skydd på de mest utsatta ställena så är det ju klart bättre än att åka med vanliga Levi´s. Sen vet ju alla att skinnställ är det bästa du kan ha men ändå ser man folk åka runt i sina ballaste jeans med tillhörande Adidas.
Bäst är inte alltid bra utan då kanske man skall göra det bästa av situationen.

Eftersom jag är trogen användare av Icon jeans med så kallad kevlar som jag även har vurpat med i lägre fart(och då hade jag också Icons field armour shorts innan för + plast knäskyden). Jag kan säga så här farten va inte hög...ca 30-50km/h jag hade hål igenom Icon jeansen och igenom Icon shortsen rakt in till skinkan som den också hade fått ett finnt bränn märke...det som skyddade va plast skydden jag hade under vid knäna...några slip märken på plasten bara.

Så om ni inte vill ha bränmärken m.m så undvik ivarjefall Icon kevlar jeansen. Eftersom då kan ni lika gärna åka runt med Adidas,Levis jeans.


Nu är det väl ändå dags att vakna på riktigt!

Att det går att "åka runt på stan" i kevlar-jeans bevisar väl ändå inte mer än att man köpt brallor i rätt storlek...eller.
Det kravet kan också uppfyllas med haremsbrallor surfshorts och DT's.

Mer relevant är väl att höra recensioner från dom som testat "funktionen" i hårdhänt närkontakt med asfalt och grus.

Funkar dom då?:confused:

Nej :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lika mycket som du ifrågasätter godkännandet så kan man ifrågasätta var du hört att kevlarjeansen skulle vara lika dåliga som vanliga jeans... finns tester som bevisar både och.

Men faktiskt, skulle man kana av i 200kmh så är nog inte att kana på asfalt det man skall oroa sig för... utan det som är på sidan av vägen... typ sten, träd, räcken, diken osv osv.
Varför då ha några som helst skydd? Skippa hjälmen också, nacken går iaf av långt innan hjälmens begränsning är nådd.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Varför då ha några som helst skydd? Skippa hjälmen också, nacken går iaf av långt innan hjälmens begränsning är nådd.

Ja det var ju verkligen ett vuxet och relevant svar på det hela.
Då kan vi stänga tråden för nu har det enda riktiga svaret kommit. :huvet

TS vill uppenbarligen ha något sorts skydd på sig när han tar hojen till stan eller dylikt utan att för den delen åka i skinnställ.
Personligen åker jag än så länge aldrig utan mitt corduraställ, ryggskydd, hjälm, handskar och stövlar... jag försöker bara resonera kring var man skall dra gränsen för de som inte vill "krångla" med all utrustning varje gång.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är en djävla besserwisser-attityd här när det gäller skydd.
Ok, vi rankar skydden såhär:
1 Helställ
2 Delbart ställ
3 Goretex ställ
4 Skyddsväst/crosströja/crossbrallor
5 Skyddsväst/huvtröja/kevlarjeans
6 Nylonskjorta/shorts/flipflop's

Om då någon säger "Punkt 1-4 går bort för min del, tipsa mig om det bästa jag kan ha ändå"
Kan inte snille-eliten på SH då fatta att just punkt 1-4 inte är aktuellt?
Kan inte snille-eliten då säga att punkt 5 är bättre än punkt 6 IAF?

Det är ungefär som om jag skulle fråga efter en bra nybörjarhoj i 400cc klassen och folk skulle rekomendera mig minst en Hayabusa-turbo, eller kanske en R1-turbo, det var liksom aldrig aktuellt, svara på frågan istället.....
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top