Kevlarjeans?

All form av jeans med kevlar eller ej hör inte hemma på en mc om man verkligen inte vill att benpiporna ska titta fram vid en omkullkörning på asfalt.Men jag kan hålla med om att det kan vara skönt en varm sommardag med dessa lättare skyddsbyxor om man vill försaka ett par riktiga skyddsbyxor där en smart handel lyckats kränga ut dessa mc jeans som just mc kläder bara för att man sytt in ett tunt lager skydd.
Finns ju faktiskt mc-jeans nuförtiden som är CE-godkända Level 2. Här till exempel: http://www.xlmoto.se/jeans-bull-it-kevlar-covec-italian-boot-cut Det är inte många läderbrallor som når upp till den standarden!
 
Finns ju faktiskt mc-jeans nuförtiden som är CE-godkända Level 2. Här till exempel: http://www.xlmoto.se/jeans-bull-it-kevlar-covec-italian-boot-cut Det är inte många läderbrallor som når upp till den standarden!

Bara knä o höftskydd som är klassade... inte tyget!

Gillar mina Esquad Estrong, inte kevlarinlägg utan ett patenterat "kevlarinnehållande jeanstyg" i hela byxan. Svala, snygga och känns som vanliga jeans, går upp lite högt i ryggen för att skydda om jackan glider upp. I den högra filmen på denna sida lägger killen en hoj i 110 km/h och jeansen klarar sig helt.... enda nackdelen är väl priset, tror jag gav 3500:-

http://www.esquad.fr/films_en.html
 
Hur orkar ni ens leva så jävla rädda för skador som ni är? Jag förmodar att ingen här kör runt i en bil äldre än -00, kolla bara krocktester hur sjukt mycket säkrare moderna bilar är än gamla bilar! Visst en V70 från -98 är billig att äga, MEN TÄNK OM NI KROCKAR DÅ!?? VILL NI ATT BENPIPORNA SKA STICKA UT GENOM MOTORHUVEN DÅ!? VA?VA?
Jag antar också att ingen cyklar utan cykelhjälm! Vet ni hur statistiken ser ut för dödsolyckor på cykel va?? VAVAVA? Visst ser det löjligt ut att hoja runt i cykelhjälm, men tänk då hur löjligt det ser ut när ni ligger där på sjukhuset utan något huvud alls! Cykla inte med skydd du vill cykla i! Cykla med skydd du vill ha på dig på sjukhuset!!


När jag ska använda motorcykeln som nöjesfordon kör jag i full mundering. Men då är det hojåkningen som är det centrala, och då kan det gå fort. När jag använder hojen som transportfordon - till skolan, mataffären, kompisar, stranden har jag på mig hjälm samt oftast handskar (då det är snabbt och enkelt att sätta på sig samtidigt som det sparar händerna ganska mycket även vid en vurpa i 20km/h). Men då kör jag heller inga motorvägar eller landsvägar. Och det går inte särskilt fort, förutom om det står snygga sommartjejer på någon busshållplats och kollar. :tuttar Ni läderriddare behöver kliva ner på jorden och bli som vanligt fölk.
 
Ledsen nissepelle men jag kan lova dig :fakta att det gör lika ont att krascha även om du bara skulle till mataffären eller skolan, helst då om du bara har vanliga kläder. :crash

edit: använd skyddskläder!
 
Det ska tydligen finnas tester som visar att kevlarjeans står emot längre än skin när det gäller glidande på asfalt.
Jag har inte hittat testet men jag resonerade om skyddskläder med min körlärare som har läst ett test där kevlarjeans var betydligt bättre.
Ca 7 sekunder enligt honom står jeansen emot...

Men man får inte tänka värsta scenario hela tiden heller, då måste man ha hjälm och skyddskläder bara man lämnar huset...
Det viktiga är väl att ha kläder som skyddar mot det värsta...
 
Det är bara här i norden som vi verkar ha lyxen av att kunna köra i fullt skydd.
Tror jag såg max 1 av 50 som hade skyddskläder under europaturen förra året.
Jeans och tisha verkar vara the shit för hojkläder i mellaneuropa. :)

Alla har sin gräns. :)
1 - tisha
2 - Kevlarjeans
3 - Allvädersställ
4 - Känguru
5 - Bil
 
Ledsen nissepelle men jag kan lova dig :fakta att det gör lika ont att krascha även om du bara skulle till mataffären eller skolan, helst då om du bara har vanliga kläder. :crash

edit: använd skyddskläder!
Det är 40-gräns i de flesta städerna runt om i Sverige. Ska jag ta skinnstället och ryggplatta även när jag hoppar upp på cykeln och trampar iväg till affären?
 
Stora frågan är väl snarare om man när man cyklar har, förutom sin egen kroppsvikt, 200 kg "massa" som skall göra av den kinetiska energin någonstans...eller lägga dig mellan den rörelseenergin/massan och något annat hårt?

Roligt, årets trådlyft för övrigt eller? ;)


/Jocce
 
När jag ska använda motorcykeln som nöjesfordon kör jag i full mundering. Men då är det hojåkningen som är det centrala, och då kan det gå fort. När jag använder hojen som transportfordon - till skolan, mataffären, kompisar, stranden har jag på mig hjälm samt oftast handskar.

Jaja.
Återkom när du ramlat i dina vardagskläder.


Vi har en bandslip på jobbet med 60 papper.
Den slipar ner ungefär 5mm 50x5 plattjärn på 5-10 sekunder.
Hastigheten på bandet motsvarar 40 km/h.
 
Kan tänka mig att det är lite högre tryck på en bandslip som slipar 50x5 plattjärn än en rumpa som glider på asfalt efter en vurpa :)
 
Har ett par kevlarförstärkta Jeans (alpinestars) dom är väldigt bekväma och så men bra vet jag inte har inte provat dom på det sättet än...
 
Jag kör med ett par Lindstrands när jag ska någonstans och inte orkar kränga på mig hela stället. Det är bra mycket bekvämare om man ska in på ärenden och det ger bra mycket bättre skydd än vanliga jeans. En ganska bra kompromiss enligt mig. Dom är lite varmare än vanliga jeans men inte alls lika som ett ställ. Och frågar du mig så har värmen en viss inverkan på min kapacitet som förare.

sen ska man väl vara medveten om att man kanske inte har full skyddseffekt om dom kläderna och anpassa sin körning därefter. Jag drar inte på nöjesturer och drar på efter landsvägar om jag har tagit en "lightvariant" av skyddyutrustning.

Men det handlar i slutändan om ens egna prioriteringar. Och så länge som man bara anpassar sin körning så är det inga problem tycker jag.

Dom som är av åsikten att man ju kan ramla eller kollidera även om man kör sakta in till stan borde kanske tänka ett varv till. Man kan tappa balansen och få bågen över sig när man ska flytta om den inne i garaget också. Kanske till och med slå i huvudet i betonggolvet så man får hjärnskakning. Innebär det att man borde ha helställ och hjälm på sig när man gör det. Eller för den delen när man går till bussenpå vintern. Det finns ju dom som halkar och slår sig så då kanske man måste ha full mundering då med. Lagkrav på hjälm så fort man står upp kanske???

Det finns alltid en risk för en olycka så fort man förflyttar sig men man ska vara ganska trångsynt om man inte förstår att den risken varierar med vad det är man gör. Och risken för en olycka i trafiken varierar ganska mycket beroende på ditt eget körsätt och attityd.

Hur ska man annars förklara att supersport är så överrepresenterade i olycksstatistiken? Att dom har sämre bromsar eller är sämre att svänga med än andra hojar. Eller kan det vara så att dom som kör dom hojarna i högre grad vill dra på lite mer och därigenom utsätter sig för lite större risker?
 

Tycker det låter som om motorn i slipen jobbar mycket hårdare på de två första. Plus att han viftar med den istället för att han gör exakt likadant. Testerna är inte direkt jämförbara. Sedan har väl ett klagomål mot kevlarjeans varit att kevlarväven smälter in i huden när den blir för varm av friktionen.
 
Ja, visst trycker han mindre på kevlaren men det visar ändå på att det är slitstarkt material.
Kan tänka mig att det finns andra bekymmer som då smältning så det är inget som är helt problemfritt.
Men om man krockar så är ju punkteringsskyddet betydligt bättre och jag inbillar mig att om man rullar på asfalten så blir det inte samma värmeutveckling som om man glider på ex rygg eller sida.

David
 
Om jag tar min hoj iklädd endast jeans, MC-jacka, ryggskydd, kör max 50 km/h och åker lite i staden. Detta kan väl inte vara värre än när var 15, körde moppe i 70-80 utan någon som helst tanke på skyddskläder?? Man anpassar väl fart och körsätt? Hur ofta ser man inte töser i minikjol och linne fara fram i fullt blås med sina eumoppar=45 knyck. :yoparty
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top