Ketchupfråga...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jo, det är förbannat OT, men det skiter jag i :tungan

Köpte ketchup på willys häromdagen. Det står klart och tydligt på förpackningen att det är TOMATketchup. Jovisst, det är jag medveten om. Frågan är den, finns det nått annat som man kan göra ketchup av? Alltså, måste man verkligen skriva TOMATketchup?

Bara lite funderingar.

:)

hållundan skrev:
Jo, det är förbannat OT, men det skiter jag i :tungan

Köpte ketchup på willys häromdagen. Det står klart och tydligt på förpackningen att det är TOMATketchup. Jovisst, det är jag medveten om. Frågan är den, finns det nått annat som man kan göra ketchup av? Alltså, måste man verkligen skriva TOMATketchup?

Bara lite funderingar.

hmm, bra fråga... om man gör samma sak med potatis blir det ju mos.. :va

vad blir det av gurka??

Den behöver inte vara röd längre, det finns ju gul ketchup också! :skrämd

Fast den är ju gjord på banan, som alla vet... :banana

UrbanTiger skrev:
Man kan göra ketchup av valfett och sånna där röda E320-löss.
Smaken blir inte densamma dock, men det funkar till fylle-chorizzon :gnissla

Nej nej nej! Det blir ju välsmord valfetts babbe i 320 BMW... :D

Ketchup har säkert precis som många andra varor någon form av klassificering. T.ex. falukorv som måste bestå en viss mängd av oxkött för att kallas det. Annars heter dom ju lunchkorv o fan o hans moster. Troligtvis så har ketchup ngn definition på hur många kg tomat man använt och får inte användas såvida man inte följer dom reglerna. Skulle inte förvåna mig alls om det är så att willys eller ngt billigare märke har tagit namnet tomatketchup eftersom det är ett helt eget ord i sig. Någon får gärna bekräfta mina misstankar hehehe.

By the way, det är bara heinz som gäller i mitt hem :yoparty

När jag bodde temp. i hässleholm så köpte jag druvans, som var bättre än felix o andra billiga...

HMmmm..

för några år sen satt jag på clock och käkade..
då läste jag på innehållsförteckningen på ketchupen och blev lite förvånad över att det inte fanns någon tomat i den... :confused:
det var bara en massa annat som tex. färgämnen, ättika å sånt... :näsblod

men å andra sidan så smakade det inte som heinz heller..

Felix har nu kommit med Pasta Ketchup, Salsa Ketchup och Sweet and Sour Ketchup... :tungan

Josafan skrev:
Ketchup har säkert precis som många andra varor någon form av klassificering. T.ex. falukorv som måste bestå en viss mängd av oxkött för att kallas det. Annars heter dom ju lunchkorv o fan o hans moster. Troligtvis så har ketchup ngn definition på hur många kg tomat man använt och får inte användas såvida man inte följer dom reglerna. Skulle inte förvåna mig alls om det är så att willys eller ngt billigare märke har tagit namnet tomatketchup eftersom det är ett helt eget ord i sig. Någon får gärna bekräfta mina misstankar hehehe.

By the way, det är bara heinz som gäller i mitt hem :yoparty

När jag bodde temp. i hässleholm så köpte jag druvans, som var bättre än felix o andra billiga...

Det har aldrig funnits oxkött i falukorv............... :kocko :kocko .

hållundan skrev:
Frågan är den, finns det nått annat som man kan göra ketchup av? Alltså, måste man verkligen skriva TOMATketchup?
Bara lite funderingar.

Själv köpte jag tvättmedel på Willys för ett tag sedan.. Jag kände mig lugn och trygg när jag såg att det stod:
"Mot Fläckar" på paketet...

....funderade bara på vad tvättmedel annars hade kunnat vara till för förutom att avlägsna smuts!?

I senaste siftdningen stod det att billig ketchup kanske innehåller bara 1/4 tomatpuré jämfört med dyrare alternativ.

Kuriosa:
Sverige är det land som äter mest ketchup per capita (mer än USA). Vad säger det om vår matkultur

http://www.susning.nu/Falukorv

Citat: Vid Falu koppargruva användes linor av tvinnad oxhud för att hissa upp kopparmalmen. Oxarna kom från Småland i stora karavaner och slaktades vid framkomsten till Falun.
Köttet saltades och röktes. Under 1500- 1600-talet lärde de mångkunniga tyskarna, som hade stort inflytande vid gruvan, svenskarna att göra god korv av det rökta oxköttet.

Så det har ALDRIG funnits oxkött i falukorv, GÖR OM, GÖR RÄTT!!! :fatta! :kocko

Dagens definition, vilket inte utesluter nötkött:

Det finns regler för vad korven ska innehålla för att få kallas falukorv. Följande måste ingå:

oberett eller saltat kött av nötkreatur, häst eller avsvålat kött av svin
oberett eller saltat avsvålat fläsk
oberett eller saltat fett av svin
vatten
potatismjöl (högst 4 g torrsubstans per 100 g färdig korv)
Falukorven måste innnehålla minst 40 g kött, vattenhalten får inte vara högre än 65 g och fetthalten inte högre än 23 g per 100 g korv.

Plockat från en av våra producenter av äkta falukorv i Sverige(norrchark)(notera att det ämne som används mest skrivs först i innehållsförteckningen):

Innehåller: Vatten, nötkött, fläskkött, fett fläsk, potatismjöl, salt, lök, socker, kryddor, smakförstärkare (E-621), antioxidationsmedel(E-300), konserveringsmedel (E-250). Köttmängd: 48%, Fetthalt: 16%

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...