Kenny roberts!!

WOW ... 2-stroke is da shit!!! :yoparty

Verkar finnas åtminstone en i Roberts klanen som fortfarande vet hur det går till

/RESPECT

Grymt skön rulle. Gubben got skills, fortfarande. The King is The King is The KING!

Helt fantastiskt hur han kan kliva upp på ett sånt monster efter ett års hojuppehåll och dra en sån jävla repa rakt av... Helt otroligt... Stentufft!:yoparty
Och hojen sen ska vi ju inte tala om, fränare båge finns fan inte! 2-takt är skiten!:kär :yoparty

Gilla KR, men vafan, amerikansk skitsport!
Tror ni inte Tony R kan sladda lite med sin speedwayhoj om typ 40 år?
Powerslide är väll inte riktigt rätt ord när det sladdar på det underlaget!
Kan man ju för F-n göra med en trimmad EU-moppe!

Det där går lite snabbare än speedway...

På stor flattrackbana, som i Kenny-filmen, är det grovkornig asfalt med rullgrus ovanpå. Innerspåret är oftast ren asfalt. Ibland är hela banan mer eller mindre asfalt/oljegrus. Hojarna gör ca 200 km/h in i böjen sedan ställer de upp hojen. Ovalbanan är 1 mile lång. Förarna har därtill i högre grad än speedway fötterna på pinnarna.
Inte som speedway med enpetade 500cc-hojar på kort långsam sandbana med släpsko.

Men det är säkert lika hög klass på de bästa speedwayförarna och de bästa flattrackförarna. Verkar vara en hel del skillnad i underlag, effekt och hastighet dock. Tror det fodras lite mer hår på bröstet att köra flattrack på stor bana än speedway. Effekten är dessutom för låg i en EU-moppe skulle jag tro. Men jag är ingen expert.

I flattrack körs dock även sk short track, då går det på en liten bana (½mile) ofta med mindre slagvolym, lite som speedway, på sandunderlag. Detta brukar oftas kallas för dirttrack.

Här är en annan gammal flattrack-förare, Jay Springsteen, som 52 år gammal uppvisningskör på en ½mile bana med sin gamla tävlingshoj, en HD XR750 V-twin. Man kan se hur det är mer sand här, asfalt i innerspår.

[YOUTUBE-ID]4WyPGhu_CTQ[/YOUTUBE-ID]

Här en film med flattrack på stor bana, "The Mile"
Likadan bana som Kenny körde på i förstainlägget. Mycket bredare och mer asfalt. Det finns flera olika klasser, både twin och singels. Inte bara HD. Vanligt med tex de 4 japanska samt även Rotax etc. I Classic-klasserna körs oftast HD, BSA, Norton och Triumph

[YOUTUBE-ID]htW0vh4V2aY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Flattrack har varit plantskola för så gott som samliga amerikanska RR-förare som var stora på 70- tom 90-talet.

Last edited:
På stor flattrackbana, som i Kenny-filmen, är det grovkornig asfalt med rullgrus ovanpå. .

Ok, man kan nog fixa det med en otrimmad eumoppe!

Powerslide i min värld är något helt annat! Tänk sista kurvan på Philip Island med rykande bakdäck!

På stor flattrackbana, som i Kenny-filmen, är det grovkornig asfalt med rullgrus ovanpå. Innerspåret är oftast ren asfalt. Ibland är hela banan mer eller mindre asfalt/oljegrus. Hojarna gör ca 200 km/h in i böjen sedan ställer de upp hojen. Ovalbanan är 1 mile lång. Förarna har därtill i högre grad än speedway fötterna på pinnarna.
Inte som speedway med enpetade 500cc-hojar på kort långsam sandbana med släpsko.

Men det är säkert lika hög klass på de bästa speedwayförarna och de bästa flattrackförarna. Verkar vara en hel del skillnad i underlag, effekt och hastighet dock. Tror det fodras lite mer hår på bröstet att köra flattrack på stor bana än speedway. Effekten är dessutom för låg i en EU-moppe skulle jag tro. Men jag är ingen expert.

Likadan bana som Kenny körde på i förstainlägget. Mycket bredare och mer asfalt. Det finns flera olika klasser, både twin och singels. Inte bara HD. Vanligt med tex de 4 japanska samt även Rotax etc. I Classic-klasserna körs oftast HD, BSA, Norton och Triumph

Flattrack har varit plantskola för så gott som samliga amerikanska RR-förare som var stora på 70- tom 90-talet.
Att du inte lade in ett "On any sunday" klipp antar jag beror på att det visar de brittiska hojjarnas konkurenskraft, trots lägre cylindervolym.
[YOUTUBE-ID]0vkopfn1gLU[/YOUTUBE-ID]

Att du inte lade in ett "On any sunday" klipp antar jag beror på att det visar de brittiska hojjarnas konkurenskraft, trots lägre cylindervolym.
[YOUTUBE-ID]0vkopfn1gLU[/YOUTUBE-ID]

Nej det beror på att jag lagt in den filmen 4 ggr tidigare på SH. Jag tyckte det hade passerat gränsen för vad som är tjatigt. Med det är förstås ok om ngn annan lägger upp den. Jag har även lagt in den här BSA-filmen 3 gånger i olika flattracktrådar.

Vart så stolt nr jag hittade en likadan flattrack-jacka som killen i rullen du länkat till.

[YOUTUBE-ID]IOV5wtTgFB0[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• IMG_0605.JPG
    IMG_0605.JPG
    51.1 KB · Visningar: 36
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back