Kemtvätt av skinnställ, resultat: Riktigt dåligt! Vad gör jag?

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Lämnade in mitt 2-delade Berikställ på kemtvätt och lagning efter 2 långa säsonger och en lättare markstrykning. Anledningen till tvätten var egentligen inte att det var skitigt på utsidan utan att det inte riktigt luktade Hallontårta på insidan. :tungan
Kemtvätten som fick detta i uppdrag är rekommenderade av bland annat Stockholms McVaruhus.:tummenupp

Frid och fröjd när det lämnades in, han som stod i kassan fick med allt som skulle göras och gav mig en prisbild mellan 1000-1200 kr (Dyrt som brännvin, men vad gör man..) :va

SÅ till det mindre roliga i historien:
Va på plats igår efter ca 2 veckors väntan och skulle hämta stället. De första jag möts av är att alla skydd som vanligtvis sitter i stället nu är utplockade och jag får en plastpåse i handen med dessa lösa. Ett av skydden är även trasigt (skumplattan i ryggen) efter att de plockat ur det.

Ursäkt: Man måste plocka ut dom när det ska tvättas.

Tanken rörande detta är: Lämnar man in stället med skydden i för tvätt så ska de väll sitta på samma plats när man hämtar ut det. Oavsett vilken tvätteknik de använder.

Detta gjorde mig misstänksam och jag började granska resten av stället innan jag betalade.

Det jag hittade var att alla vita skinndetaljer på byxorna (ej jackan) har blivit kraftigt missfärgade (gul/brunt) och flagnar ordentligt. (Ser ut som när man bränt sig i solen) Även att de missat att laga en söm som jag bad de sy ihop. (Se bild för område på stället)
Berik.png

Ursäkt:
Sömmen ska de laga men missfärgningen börjar de nu 2 bakom disken i kör gapa om att det är fabrikationsfel på skinnet. :död

Jag påpekar att jackan ser bra ut men inte byxorna (det är samma typ av skinn/färg) varpå det är något som är orsakat av dom efter/under tvätt.

Ursäkt:
Till en början säger de att jag ska vända mig till leverantören av stället (Berik) och kräva ett nytt. Detta tvärvägrar jag och säger att de orsakade problemet och nu får lösa det.

Det hela slutade med att de ska kontakta Berik och att jag gick därifrån utan ställ och utan att ha betalat.

Så, hur gör man, vem har fel och framförallt; VEM ska lösa problemet samt vad är en skälig lösning? :confused::(

Edit: Kvittot från inköp av Skinnstället finns ej

Last edited:
Först och viktigast. Vad säger skötselrådet i skinnstället?
Kan tänka mig att det inte rekommenderar kemtvätt i alla fall.

Då kan det bli svårt att vända sig till Berik/Arlen Ness om det visar sig att man frångått skötselsanvisningarna.

Tyvärr finns det nog inte mycket att göra för att återställa till ursprungligt skick, men man kan ju testa med att bättra på de missfärgade områdena med vit skinninfärgning, det har jag provat framgångsrikt på många skor bl a.

Det trasiga skyddet bör de ersätta rakt av.

Till sist vill jag bara rekommendera dig att fortsättningsvis hålla dina skinnställ borta från kemtvätt då de inte har där att göra, vanlig läderrengöring för utsidan räcker, samt antibakteriell desinficering av insidan. Finns en del produkter för detta på marknaden. :)

Hoppas det ordnar sig!

Ganska enkelt. Du har lämnat in en vara för reparation och tvätt.

Företaget ifråga som skulle utföra tjänsten har inte fullgjort sin uppgift, varför betalning enligt ARN kan undanhållas tills dess att tjänsten är utförd.

De har rätt att ta tillbaka din vara för att fullgöra sin ursprungliga uppgift, som ska ske inom skälig tid (jävligt luddigt begrepp).

Däremot så har de skadat ditt ställ i samband med att de skulle utföra ett arbete, som i detta fallet var att LAGA och tvätta.

Jag skulle, utan ha kikat närmare på lagen idag och med reservation för att jag bara fått i mig en kopp kaffe, säga att de är ersättningsskyldiga för skadorna som de orsakat samt att de är skyldiga att åtgärda dem/ersätta dig för dem.
Spelar ingen roll om du har kvittot på stället eller inte, de har skadat det och har de inte informerat dig om att det eventuellt skulle kunna ske så är de ersättningsskyldiga.

HÄMTA INTE UT STÄLLET INNAN DU ÄR NÖJD!

Först och viktigast. Vad säger skötselrådet i skinnstället?
Kan tänka mig att det inte rekommenderar kemtvätt i alla fall.

Då kan det bli svårt att vända sig till Berik/Arlen Ness om det visar sig att man frångått skötselsanvisningarna.

Tyvärr finns det nog inte mycket att göra för att återställa till ursprungligt skick, men man kan ju testa med att bättra på de missfärgade områdena med vit skinninfärgning, det har jag provat framgångsrikt på många skor bl a.

Det trasiga skyddet bör de ersätta rakt av.

Till sist vill jag bara rekommendera dig att fortsättningsvis hålla dina skinnställ borta från kemtvätt då de inte har där att göra, vanlig läderrengöring för utsidan räcker, samt antibakteriell desinficering av insidan. Finns en del produkter för detta på marknaden. :)

Hoppas det ordnar sig!

Anledningen till att Stället hamnade på Kemtvätt är att jag ringde Stockholms MCvaruhus (som är återförsäljare av Berik) och beskrev problemet samt frågade vad man gör. De sa att kemtvätt (speciellt tvättsätt för ställ) är vad de gör samt att de lämnar alla ställ som de får in till den Kemtvätt jag lämnade mitt till.

Utgår ifrån att de på deras "Personlig utrustning"-avdelning vet vad de snackar om. :fyllisar

Ganska enkelt. Du har lämnat in en vara för reparation och tvätt.

Företaget ifråga som skulle utföra tjänsten har inte fullgjort sin uppgift, varför betalning enligt ARN kan undanhållas tills dess att tjänsten är utförd.

De har rätt att ta tillbaka din vara för att fullgöra sin ursprungliga uppgift, som ska ske inom skälig tid (jävligt luddigt begrepp).

Däremot så har de skadat ditt ställ i samband med att de skulle utföra ett arbete, som i detta fallet var att LAGA och tvätta.

Jag skulle, utan ha kikat närmare på lagen idag och med reservation för att jag bara fått i mig en kopp kaffe, säga att de är ersättningsskyldiga för skadorna som de orsakat samt att de är skyldiga att åtgärda dem/ersätta dig för dem.
Spelar ingen roll om du har kvittot på stället eller inte, de har skadat det och har de inte informerat dig om att det eventuellt skulle kunna ske så är de ersättningsskyldiga.

HÄMTA INTE UT STÄLLET INNAN DU ÄR NÖJD!

Tack för svar, samt att jag fick lite vatten på min kvarn. Det är i samma tankegångar jag går som du skriver.
Dock är jag ordentligt kluven när det kommer till vad man kan kräva.

Man ska inte dra förhastade slutsatser men chansen att de kan "rätta till det" känns väldigt liten...:(

Är det inställd betalning eller rent utav ett par nya byxor som gäller? (Kan kännas lite småaktigt med att kräva nya byxor då funktionen fortf är fullgod) :confused::va

Tack för svar,

Är det inställd betalning eller rent utav ett par nya byxor som gäller? (Kan kännas lite småaktigt med att kräva nya byxor då funktionen fortf är fullgod) :confused::va

Är funktionen fortfarande "fullgod" då när skinnet flagnat? Låter som att de kan gå i trasor nästa gång du surfar asfalt.

Spekulation, men jag skulle nog kolla det innan jag irriterade mig över missfärgningen. Är det en säkerhetsfråga ska du definitivt dra det vidare.

Anledningen till att Stället hamnade på Kemtvätt är att jag ringde Stockholms MCvaruhus (som är återförsäljare av Berik) och beskrev problemet samt frågade vad man gör. De sa att kemtvätt (speciellt tvättsätt för ställ) är vad de gör samt att de lämnar alla ställ som de får in till den Kemtvätt jag lämnade mitt till.

Utgår ifrån att de på deras "Personlig utrustning"-avdelning vet vad de snackar om. :fyllisar

Uhm, vad får dom in för skinställ som behövs tvättas?
Har aldrig sett några begagnad ställ i deras butik, och inte tvättar dom väl nya ställ?
Just sayin...

Nu må jag var lite principfast emellanåt, men kräva nya byxor är inte mer än rätt! Funktionen är troligtvis på ett eller annat sätt berörd iaf så.

För de första:
Vid missfärgning - Vad har hänt? Något har ju uppenbarligen påverkat lädret, och då troligtvis(om inte helt säkert) så har lädrets funktion. Kan vara att det är torrare, segare eller vad som, men lädret har påverkats. Detta gör att du inte kan utgå i från att det faktiskt uppfyller sin funktion vid en krash eller liknande. Jag skulle kräva nytt direkt här.

För det andra:
Rätt ska va rätt, och i detta fallet har dom inte gjort rätt! Då får man reparera skadan - i detta fallet skulle jag heller inte lämna utan och fått nya byxor.

Stå på dig! Kunden har alltid rätt! Är kanske lite väl principfast som sagt, men stå på dig och du kommer få det du vill!

Uppfattningen från Stockholms MC varuhus är att kunder som vill ha sina ställ tvättade tar de in och skickar iväg till denna Kem. Hur som helst...

Jag är väldigt principfast som person och har inga som helst problem att stå på mig i dessa frågor då jag själv jobbar med handel till privatpersoner. Är bara osäker på vad som är skäligt i en situation som denna.

Ska kontakta Duells som har agenturen i Swe för Berik och fråga vad de anser.

Du ska nog inte ta för givet att personalen vet vad de talar om, dessutom så är det fortfarande det som står på skötselrådet i skinnstället som gäller, inte det som en återförsäljare har sagt!

Undrar precis som någon annan här i tråden också varför de ägnar sig åt kemtvätt av skinnställ, säljer de begagnade ställ?

Du ska nog inte ta för givet att personalen vet vad de talar om, dessutom så är det fortfarande det som står på skötselrådet i skinnstället som gäller, inte det som en återförsäljare har sagt!

Undrar precis som någon annan här i tråden också varför de ägnar sig åt kemtvätt av skinnställ, säljer de begagnade ställ?

Nej, det gör de inte. Har inte forskat mer i det.
(Förmodligen gör dom det av samma anledning som att Volvo-verstäder tvättar kundernas bilar, det är en service till kunderna):confused:

Jag ringde dom då de är återförsäljare för Berik och många fler fabrikat för att rådgöra hur jag skulle gå tillväga med mitt skinnställ. Varav ovan nämnt svar mottogs.

Btw: Vilken antibakteriell produkt rekommenderar du?

Självklart gäller tvättrådet. Men personalen på kemtvätten har väll ändå ett ansvar för att göra rätt med stället?

De måste ju ta reda på hur sakerna ska hanteras och om det finns risk för att föremålet i fråga skulle skadas måste de informera kunde om detta alternativt avsäga sig arbetet.

Lämnade in klädsel till soffa och fotpallar hos kemtvätt. Då sa damen rakt av att hon inte kunde garantera att de vita överdragen skulle bli som nya, de skulle bli renare men fläckarna skulle med största sannolikhet vara kvar, om än mindre tydliga samt att det fanns en mycket liten men ändå existerande risk att de skulle krympa. Det är upp till dig om du vill lämna in dem ändå men så här är det.

Lite som att du anlitar en bilmekaniker till att laga/serva båtmotorn. Om denne inte kan laga/serva den alternativt riskerar att skada/riskera funktionen och ändå tar sig an jobbet utan att informera kunde om detta borde det således vara mekanikerns ansvar.

Lämnar du in bilen på motorservice och mekanikern repar lacken på skärmarna så borde de ersätta detta, eller?

Nej, det gör de inte. Har inte forskat mer i det.
(Förmodligen gör dom det av samma anledning som att Volvo-verstäder tvättar kundernas bilar, det är en service till kunderna):confused:

Jag ringde dom då de är återförsäljare för Berik och många fler fabrikat för att rådgöra hur jag skulle gå tillväga med mitt skinnställ. Varav ovan nämnt svar mottogs.

Btw: Vilken antibakteriell produkt rekommenderar du?

Jag har använt ett par olika genom åren, nu senast använder jag faktiskt Biltemas hjälmrengöring som fungerar riktigt bra. I alla fall tar den bort eventuella odörer. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Hjalmrengoring-36447/

I mina ställ kan jag ta ur innerfodret och dessa brukar jag handtvätta, detta tillsammans med en översyn av skinnställens insida med Biltemas hjälmrengöring på strategiska ställen brukar göra så att ställen luktar gott igen. Det vill till att inte ta för mycket medel bara för då tar parfymeringen i medlet överhanden och stället/hjälmen luktar nog så illa, fast på ett annat sätt. :)

Självklart gäller tvättrådet. Men personalen på kemtvätten har väll ändå ett ansvar för att göra rätt med stället?

De måste ju ta reda på hur sakerna ska hanteras och om det finns risk för att föremålet i fråga skulle skadas måste de informera kunde om detta alternativt avsäga sig arbetet.

Lämnade in klädsel till soffa och fotpallar hos kemtvätt. Då sa damen rakt av att hon inte kunde garantera att de vita överdragen skulle bli som nya, de skulle bli renare men fläckarna skulle med största sannolikhet vara kvar, om än mindre tydliga samt att det fanns en mycket liten men ändå existerande risk att de skulle krympa. Det är upp till dig om du vill lämna in dem ändå men så här är det.

Lite som att du anlitar en bilmekaniker till att laga/serva båtmotorn. Om denne inte kan laga/serva den alternativt riskerar att skada/riskera funktionen och ändå tar sig an jobbet utan att informera kunde om detta borde det således vara mekanikerns ansvar.

Lämnar du in bilen på motorservice och mekanikern repar lacken på skärmarna så borde de ersätta detta, eller?

Självklart! Det var därför jag frågade vad skötselrådet sa, för om det uttryckligen står överkryssat att kemtvätt ej är tillåten, så skulle jag inte ens traska dit med det om så självaste Valentino Rossi skulle rekommendera mig det. (Okej, det kanske jag skulle ändå när jag tänker efter ;) )

Givetvis ska man inte utmåla någon för att vara klåpare baserat på vad en missnöjd kund skriver på internet.
Men utifrån vad trådskaparen beskriver så framstår kemtvätten inte direkt som kompetenta. Så om de inte ens bryt sig om att kolla tvättrådet i stället utan kört på erfarenhet så skulle jag inte bli förvånad.

Sammanfattningsvis så tycker jag självklart att kemtvätten får kompensera / ställa till rätta det hela då de åtagit sig jobbet.

Att reklamera ett par skinnbyxor utan kvitto på en kem tvätt

Du har inget kvitto, som styrker när & av vem du köpt skinnstället. D.v.s. ingen återförsäljare att reklamera varan till. Var för har du inget kvitto nyköps & beg. köps kvittona (jag utgår utifrån att du köpt stället privat som andra ägare)
Att kontakta Duells kan du glömma, det var inget fabrikationsfel på ställer innan kem tvätten, dessutom saknar du original kvitto.
Att kräva MC Varuhuset är lönlöst då de kan skaka fram hur många nöjda kunder som helst som brukat denna kemtvätt.
Du bör reklamera varan där den skadades, skriftligt, får du ingen hjälp bör du göra en ARN- anmälan där du sakligt beskriver skicket på stället före & efter tvätten. Utförligt beskriver & dokumenterar uppkomna skador med bilder.
Vara tydlig med vad du ville ha - ett rent ställ & om kemtvätten reserverade sig/informerade dig för ev. risker & på något sätt friskrev sig från ansvar vid uppkommen skada - detta ska vara skriftligt för att hålla rent juridiskt.
Ditt Case är följande - en stor affär som säljer skinnställ rekommenderar (bra men namnet på den person som rekommenderade) en specifik kem tvätt för att kemtvätta just ditt ställ. Kemtvätten tar emot stället, utan att reservera sig eller varna för några som hels risker med att tvätta just ditt ställ (bra med namn, kvitto & vittne mm.)
Om du får rätt i ARN & tvätten följer rekommendationen att kompensera dig - grattis.

Får du avslag lägg ned, du får ett fräscht beg. Berik/Arlen Ness för mindre än 5 000kr. Bara ett par byxor till ditt tvådelade ställ borde du hitta för hälften av det. Nya till försäsongspris, nu - billigt! men snabba dig på, då de redan börjat skylta om i butikerna för våren. Alt FC-Moto Shop men då ska du veta exakt vilken storlek & vilken modell du beställer, som du provat ut här hemma.

Att börja diskutera med personal kan funka ibland, men när det inte gör det skriv en anmäl innan situationen har blivit alltför infekterad & prestige styrd. Så ökar du chansen till ett bra slutersultat.

Jag vet vad jag talar om då jag gjort alla de misstagen jag vill att du undviker, då det är kontraproduktivt att bli ovän med allt & alla & stånga pannan blodig utan att uppnå något resultat förutom huvudvärk.
PS. Den svart/vita färgkombinationen är inte den optimala på ett skinnställ DS.

Du har inget kvitto, som styrker när & av vem du köpt skinnstället. D.v.s. ingen återförsäljare att reklamera varan till. Var för har du inget kvitto nyköps & beg. köps kvittona (jag utgår utifrån att du köpt stället privat som andra ägare)
Att kontakta Duells kan du glömma, det var inget fabrikationsfel på ställer innan kem tvätten, dessutom saknar du original kvitto.
Att kräva MC Varuhuset är lönlöst då de kan skaka fram hur många nöjda kunder som helst som brukat denna kemtvätt.
Du bör reklamera varan där den skadades, skriftligt, får du ingen hjälp bör du göra en ARN- anmälan där du sakligt beskriver skicket på stället före & efter tvätten. Utförligt beskriver & dokumenterar uppkomna skador med bilder.
Vara tydlig med vad du ville ha - ett rent ställ & om kemtvätten reserverade sig/informerade dig för ev. risker & på något sätt friskrev sig från ansvar vid uppkommen skada - detta ska vara skriftligt för att hålla rent juridiskt.
Ditt Case är följande - en stor affär som säljer skinnställ rekommenderar (bra men namnet på den person som rekommenderade) en specifik kem tvätt för att kemtvätta just ditt ställ. Kemtvätten tar emot stället, utan att reservera sig eller varna för några som hels risker med att tvätta just ditt ställ (bra med namn, kvitto & vittne mm.)
Om du får rätt i ARN & tvätten följer rekommendationen att kompensera dig - grattis.

Får du avslag lägg ned, du får ett fräscht beg. Berik/Arlen Ness för mindre än 5 000kr. Bara ett par byxor till ditt tvådelade ställ borde du hitta för hälften av det. Nya till försäsongspris, nu - billigt! men snabba dig på, då de redan börjat skylta om i butikerna för våren. Alt FC-Moto Shop men då ska du veta exakt vilken storlek & vilken modell du beställer, som du provat ut här hemma.

Att börja diskutera med personal kan funka ibland, men när det inte gör det skriv en anmäl innan situationen har blivit alltför infekterad & prestige styrd. Så ökar du chansen till ett bra slutersultat.

Jag vet vad jag talar om då jag gjort alla de misstagen jag vill att du undviker, då det är kontraproduktivt att bli ovän med allt & alla & stånga pannan blodig utan att uppnå något resultat förutom huvudvärk.
PS. Den svart/vita färgkombinationen är inte den optimala på ett skinnställ DS.

Tack för ett riktigt uttömmande svar, det uppskattas! :tummenupp
Stället köptes helt nytt men jag har lyckats med bedriften att flytta 2 gånger efter det.. jah resten är given..

Jag har mailat Duells och frågat dom om det kan ske en nedsättning utav skyddsfunktionen i stället pga detta samt om de hört något liknande förut. Självfallet förväntar jag mig ingen form av ersättning från någon annan än Kemtvätten.

Anledningen till mailet är att jag vill kunna visa vid en Ev tvist (Om kemtvätten inte tar sitt ansvar) att det inte bara är det estetiska utan även säkerheten som har försämrats. (Om så är fallet enligt Duells)

Och det där med Ställ med vita detaljer, är första och sista gången! I början av Mc-karriären va nog posserandet viktigare än funktionen vilket har omvänd prio-ordning nu :)

Vet du att affären där du handlat kan plocka fram en kopia på originalkvittot bara de får kredit/betalkorts nummer & datum för transaktionen. Annars funkar även ett kontoutdrag från banken förutsatt att firmanamnet står där.

Last edited:
Konsumenttjänstlagen gäller.

Konsumenttjänstlagen gäller. Du ska klaga hos den du beställt tjänsten av (kemtvätten). Har inte denne uppfyllt det som krävs enligt konsumenttjänstlagen kan du ha rätt till ersättning. Det finns säkert massor av liknande ärenden och en väl utarbetad laglig praxis, men det behöver inte du hålla reda på.

Gå in på www.arn.se. (Allmänna reklamationsnämnden). Läs under "Start" och "Jag är missnöjd.."

Följ instuktionerna.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...