Kemtvätt av skinnställ, resultat: Riktigt dåligt! Vad gör jag?

Tråkig historia, hoppas det löser sig till det bästa.

Jag kan rekomendera Gliptone produkter när det gäller lädervård.
Rengör med GT12 thick concentrated gentle cleaner.
Smörj sedan med GT13.5 Protection Cream
http://www.liquidleather.com eller annan säljare, jag har inga aktier i detta :)

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?9506-*Superlight*
Kolla hans avatar... å det hände med ett nytt Berik ställ, så håll koll på sömmarna.

(har för mig det fanns en tråd om vad som hände, men hittar den inte)

Taget ur minnet.
Körde bakom honom på rakan på Knutstorp -09(?), under inbromsning låser sig framhjulet & hojen voltar. Superlight landar på rumpan & glider på rygg. Ingen värstingvurpa direkt... Hade stället gjort sitt hade han nog kört nästa race.

Skinnstället (ganska nytt raceställ) spricker upp vid ryggslutet och på bägge sidorna, viker upp sig och fladdrar som en mantel vid nacken. Tror även ryggskyddet veks upp...

Värsta skrapmärkena jag NÅGONSIN sett.
Så återigen..... se till att sömmarna är hela & frächa.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?9506-*Superlight*
Kolla hans avatar... å det hände med ett nytt Berik ställ, så håll koll på sömmarna.

(har för mig det fanns en tråd om vad som hände, men hittar den inte)

Taget ur minnet.
Körde bakom honom på rakan på Knutstorp -09(?), under inbromsning låser sig framhjulet & hojen voltar. Superlight landar på rumpan & glider på rygg. Ingen värstingvurpa direkt... Hade stället gjort sitt hade han nog kört nästa race.

Skinnstället (ganska nytt raceställ) spricker upp vid ryggslutet och på bägge sidorna, viker upp sig och fladdrar som en mantel vid nacken. Tror även ryggskyddet veks upp...

Värsta skrapmärkena jag NÅGONSIN sett.
Så återigen..... se till att sömmarna är hela & frächa.

Var ju en av anledningarna till att jag lämnade in det. Var ett hål, modellen större på baken pga några meter rutschkana :crash

hur svårt kan de va kräv att dom tar mindra betalt!

Det är ju inte riktigt det som är problemet i nuläget. Detta då betalningen inte ens täcker för hälften av vad byxorna kostar att köpa ett par nya som inte är "skadade" (nu är de ju uppenbarligen skadade av mig innan då jag klotat en gång med dom) men misstolka mig rätt...:rolleyes:

Det jag behöver få reda på är om det är något annat än det estetisk som påverkats. Är det inte det så är en möjlig lösning att diskutera summan av en ev betalning.

Har läst på konsumenttjänst-lagen under dagen, vilken är ganska tydlig med att om säljaren av tjänsten inte utför överenskommen tjänst till fullo eller skadar produkten som tjänsten avser, ska säljaren ersätta/ ordna detta, till det skick som är överenskommet/ som varan hade innan felaktigheten i tjänsten utfördes. :fakta

Vilket jag tolkar som: Har funktionen påverkats av det som hänt (vem som nu ska bevisa det :confused:) så innebär detta ett par nya byxor.

Är det bara estetiskt, så ska säljaren (Kemtvättet) återställa byxorna till ett "oförstört skick" :brinnerup

Väntar svar av Kemtvätten nu som har bollen för tillfället. :7peta

Att dom ens kan med att ta betalt över huvudtaget?
Tvättråd eller ej. Det skall dom ha koll på som utför.

Jag har inte sett grejerna live men kan de tänka sig att ge tillbaka sakerna utan avgift hade jag övervägt att ta det. Men det är jag det.

Att sakerna skall skydda sämre tror jag är försumbart. Kanske något lim lösts upp aningens i någon skarv eller så men att det flagnar färg skyddar inget. Att skydden kom löst tillbaka...
Ptja kanske man skulle ha avtalat INNAN på deras initiativ. MEN jag tycker på ett sätt att dem gör rätt då dem inte skall ha ansvar att skydden kommer perfekt för TS. Att dem gjort sönder något vid isärtagande är ju dock en annan historia.

ARN ARN ARN!

Kontakta ARN och prata fram. Får du inte tag originalkvitto kanske du "har" kvitto när du köpte det begagnat av en kompis eller så...

hur svårt kan de va kräv att dom tar mindra betalt!

Jiddra med kemtvättspersonal om ARN blir bara fel. Säg att MC-varuhuset inte skickar fler till dem om de inte skärper sin akt och försöker fixa stället och/eller inte debiterar för det.

Last edited by a moderator:
Liiite OT, men har någon provat att stänga in stället i ett litet utrymme tillsammans med ett ozonaggregat för att få bort :arsele lukten?

Jiddra med kemtvättspersonal om ARN blir bara fel. Säg att MC-varuhuset inte skickar fler till dem om de inte skärper sin akt och försöker fixa stället och/eller inte debiterar för det.

Vänligen vårda ert språk och undvik benämningar som kan tolkas som rasistiska.

Mvh Peter

I min & andra i min krets erfarenhet när det gäller tvist med besvärligt företag, är som du skriver att det inte är någon ide att hota med en ARN anmälan. Däremot när du skrivit en saklig & välunderbygd anmälan & företagaren kontaktas av ARN för att ge sin version av händelseförloppet & även får ta del av anmälan, faller ca. 50% till föga & vill lösa konflikten direkt med kunden via kontant ersättning/uppgörelse; istället för att riskera ett fällande i ARN. Kan även bero på att företagaren inte orkar ta fajten & skriva en svar.
När du skriver anmälan är det bra att läsa om liknande fall som lett till fällanden i ARN. Man ser då vad som bedöms som viktigt & avgjort fallet. Lika viktigt är att läsa fall som lämnats utan bifall (där ARN friat).
Tyvärr funkar detta förfarande bara på seriösa/hedliga företagare resten struntar i ett ARN fällande, då det bara ger en rekommendation & plats på svarta listan men ej utdömer vite/straff som t.ex. skadestånd eller böter.
T.S. har inget att förlora på en anmälan.

Tack alla för bra svar!:tummenupp

Väntar på att Kemtvätten ska höra av sig till mig rörande en lösning på problemet. Stället är alltså kvar där tillsvidare. Uppdaterar i tråden igen när svar kommer från dom. :fakta

Ps. En annan lösning som en rysk vän föreslog till mig idag: -"Nytt ställ, eller bruten näsa" :fyllisar:död

Tack alla för bra svar!:tummenupp

Väntar på att Kemtvätten ska höra av sig till mig rörande en lösning på problemet. Stället är alltså kvar där tillsvidare. Uppdaterar i tråden igen när svar kommer från dom. :fakta

Ps. En annan lösning som en rysk vän föreslog till mig idag: -"Nytt ställ, eller bruten näsa" :fyllisar:död

Kan inte vara äkta ryss..
Då borde ju den 'ryska räntan' ha gjort att det nu är uppe i fem nya ställ...
Plus procent på intäkterna från kemtvätten lagda i ett kuvert som hämtas den tjugonde varje månad av ett par 135 kilos-killar i spegelpilot, skinnpaj och bagheerabrallor.:glömdet

OaO

KK

Då var det äntligen över med denna historia. :(

Var och hämtade stället häromdagen efter att Kemtvätten ringde och berättade att det nu var klart och "fixat".

Resultatet är allt annat är godkänt, tyvärr. :3freak

De skumdetaljer som sitter på vissa stället i Jackan har "förtvinat" och blivit som små hårda bollar. (Såg jag först när jag kom hem)

De vita detaljer och den glömda sömmarna (ej lagade) har de åtgärdat, enligt vad de sa när jag skrek på dom första gången. Vet inte hur de har lagat/ fixat det vita skinnet men vitt är det och väldigt rent. (Ej målat) Dom är det fullt med vita små "spån / flisor" på byxorna, har de slipat skinnet? :dummer

Skydden som de tog ur och inte satte i igen i skinnstället tog 2,5 timme att få på plats. Galet bökigt och trångt. Förstår att de inte gör det, men då säger man det vid inlämning. :fakta

I övrigt är stället rent, vet inte om den dåliga lukten är borta då det märks först när jag tester det på riktigt och det blir varmt igen.

Mailet till Duells (Som är importörer av Berik i Sverige) är obesvarat från Duells sida. De verkar inte ha något intresse i att hjälpa sina kunder. :va

Då kemtvätten fullföljt sin del utav arbetet (borträknat de skadade skumdetaljerna, vilka blir svåra att bevisa) så valde jag att hämta ut det och inte anmäla till ARN. :glömdet

Påpekade att detta var väldigt omständligt när jag hämtade stället och frågade efter rabatt varpå svaret kom:
- Vi har gått back på det här så du får ingen rabatt. (Ja, ni förstår tongången) :död
(Jag har förövrigt också gått back på det då jag jobbar timme, påpekade det utan förståelse) :(

Hur som helst, alla saker medför lite lärdom:
- Kemtvättar ALDRIG mer ett skinnställ
- Köper ALDRIG mer ett ställ med vita detaljer

och den viktigaste:

Lämnar ALDRIG mer in något till kemtvätten: ERSOY KEMTVÄTT :huvet
http://gulasidorna.eniro.se/f/ersoy-kem-tvätt-skrädderi-hb:5190710

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra