Kedjevax VS. Kedjeolja

Krokis

Rookie
Gick med
27 May 2009
Ort
Huddinge
Hoj
1998, Yamaha YZF 600R Thundercat
Jag hade precis bestämt mig för att köpa Castrols Kedjevax för att använda på min kedja efter att försökt läsa på vad som verkar bäst.

När jag ringer Yamaha Center i Haninge för att kolla vad dom tar för en flaska Castrol´s kedjevax säger han att dom slutat med det.
Dom säljer bara Shells kedjeolja nu. Enligt honom beror det på att dom märkt att kedjorna håller ca. 500 mil längre med oljan.

Att det blir lite kladdigare är bara bra eftersom det betyder att den smörjer bättre, och att det som stänker och droppar från kedjan ändå bara är smuts som fastnat och gjort oljan så tung att det släpper från kedjan.

Så nu är man tillbaka på noll igen.

Vad har ni för erfarenheter av olja eller vax?

Själv har jag bara haft motorcykel i 2 veckor, så jag är helt grön.
 
Jag har fått uppfattningen att det inte är så stor skillnad med vad man smörjer med bara man gör på rätt sätt.

Att kedjan håller 500 mil mer för att man byter en produkt är jag lite tveksam över men någon får gärna rätt mig om jag har fel.

Smörja gör du efter varje körning på insidan vid framdrevet, spreja inte på utsidan av kedjan då det flyger bara av och gör ingen nytta.
 
Hade bestämt mig för att testa kedjevax så jag åkte till Mascot motor men dom sålde bara kedjeolja, frågade efter vax men dom hade slutat sälja det pga kedjor som skurit / gått sönder
 
Det absolut viktigaste är att du håller kedjan ren och smord. Rullarna skall aldrig hinna bli metallfärgade och blanka.....

Vad man sen smörjer med är i princip skit samma sålänge det inte är 556/wd40.....
 
Med Kedjevax höll min kedja 1400mil

jag mätte den på det riktiga sättet enlit instuktions boken hojen var en GSXR 600 -2000
o det var inget touring körning direkt

Smorde när den var torr samt rengjorde en gång per år med tandborste och lys fotogen (T-GUL) och sedan spolande av med vatten (obs bör göras på tex ok som har spillvattenrening)
Viktigt är att smörja en varmkedja dvs när du kommer hem efter en runda låter den stå övernatten eller nån timme inna du kör
Då tränger den in Wax är mycket lättare att tvätta bort från fälgen
 
1400 håller en kedja som inte sköts speciellt mycket på gata...

Jag tvättar inte mina kedjor, smörjer nån gång när jag kommer på det...byter när det är slut!

På bana bör det smörjas lite mer nogrant!
 
Drivpaketet på min gamla Mille gick strax över 3000 mil. Jag körde 1000 av dem och smorde bara med Castrols vax. Det funkade bra.
 
БОБАН;4223347 skrev:
Smörja gör du efter varje körning på insidan vid framdrevet, spreja inte på utsidan av kedjan då det flyger bara av och gör ingen nytta.

Ööhm hur skall man lyckas smörja vid framdrevet, när det ligger LÅNGT undangömt bakom ett skydd?
Jag smörjar rakt bakifrån på bakdrevet, siktar lite på insidan.


jag mätte den på det riktiga sättet enlit instuktions boken hojen var en GSXR 600 -2000
o det var inget touring körning direkt

Smorde när den var torr samt rengjorde en gång per år med tandborste och lys fotogen....

14.000 låter väldigt lite, min har gått nu 10.000 (original) och ser inte ett tecken på att det skulle bli slitet. Och kjedjan får ju aldrig bli torr?

Jag smörjar efter varje åktur, om den varat lite längre än 10min, med ett fett som jag inte vet märket på, men sa dom att e bra (och dyrt). Till nästa skall jag prova (har flaskan hemma) Würth kjedjefett(vax), det har vunnit tester och har rekommenderats av flera, mycket dyrt det med kring 200kr för 400ml.

EDIT: läste på ett annat forum där de påstår att olja, hurudan som helst (de använde diffolja/växelolja) ger kjedjan längre livslängd än vax/fett.
Kan någon påstå nåt om detta?
 
Last edited:
Varför måste man smörja på ett speciellt ställe på kedjan? Räcker det inte med att sikta på insidan bara, trodde liksom resten sköter sig självt när kedjan snurrar sen?
 
Varför måste man smörja på ett speciellt ställe på kedjan? Räcker det inte med att sikta på insidan bara, trodde liksom resten sköter sig självt när kedjan snurrar sen?

ja bra fråga.:) Jep det e viktigt att man siktar på insidan, annars tränger det kanske inte in i länkarna på insidan. Men varför på framdrevet?
 
:näsblod Jösses; 1400 mil!!! :näsblod

Det låter otroligt lite på en välskött kedja. :va

Tror farsgubben fick ut dryga 3500 mil på kedjan på hans XJR.

Viss skillnad mot 1400. :)

Vax verkar funka bra tycker jag - lite kletigt (bakfälgen ser inte vacker ut i början) men det smörjer fint och går väldigt mjukt.
 
Kan inte någon som har en bra kamera, filma hur de gör och lägga in det här. En instruktionsfilm säger mer än 1000 ord. :tuttar
Då behöver inte fråga vad insidan, framdrevet eller utanpå betyder.
 
Vad har hänt sedan 2009 på det här området? Ska precis till att köpa nytt smörj till kedjan och tänkte att man kanske ska prova kedjevax. Förhoppningen är att slippa allt stänk som det blir med olja.
 
Vad har hänt sedan 2009 på det här området? Ska precis till att köpa nytt smörj till kedjan och tänkte att man kanske ska prova kedjevax. Förhoppningen är att slippa allt stänk som det blir med olja.
Smörjer knappt. Ser bara till att kedjan är ren. Trasa och lampolja. Jag smörjer inför vinterförvaring och eventuellt nån gång under säsongen, och byter kedja vartannat eller vart tredje år.
 
Känns ju helt klart som ett enklare alternativ. Man kanske borde göra samma som du och sluta noja i tid och otid. Det är ju inte gjort av bomull trots allt.
 
Känns ju helt klart som ett enklare alternativ. Man kanske borde göra samma som du och sluta noja i tid och otid. Det är ju inte gjort av bomull trots allt.
Gör dock rent ofta :) Inte varje körning, men i princip varje vecka, om jag kör.

Jag säger inte att jag gör rätt, men de flesta i min närhet gör detsamma, kör mest bana. Jag är inte det minsta nojig. Jag vill bara ha en ren snygg skedja utan massa klet och skvätt runt om. Ett drivpaket för <1500kr var 2-3k mil är väl inget.

Men skulle vilja ha svar från Boris varför man inte ska använda 556/wd40?
 
I see,
Jag är inne på samma spår. Vill bara ha det så enkelt och underhållsfritt som möjligt men såpass välskött att grejerna är i skick och håller rimligt länge. Att hålla på stup i kvarten för att få ut några hundra mil extra känns klart ovärt.
 
Back
Top