Kedjetrubbel - verkstad

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå, vintern 2009-2010 bytte min verkstad drivpaket åt mig på fazern. Under säsongen körde jag mest min andra hoj så det blev inte många mil på fazern under 2010 och inte mycket 2011 heller. Igår besiktigade jag och fick nedslag på kedja (felaktigt spänd, och låsning osäker).

Jag lämnade in hojen imorse på verkstan. Nu grävde jag fram lite papper och ser att antal körda mil mellan drivpaketsbyte och besiktning är endast 45. Nog fasen borde man kunna begära lite mer varaktighet än så?

En ny kedja töjer sig rätt ordentligt dom första hundra milen så att behöva justera efter 45 mil är nog inte så konstigt.
mvh

Kedjan ska vara nitad om jag fattat rätt. Besiktningsgubben sa att jag tappat kedjelåset.

Att den blir ospänd kan du inte kräva att de ska kunna ordna. Det är ju omöjligt. Men att de klantat sig med kedjelåset bör de ju kunna åtgärda utan snack. Ett lås kostar ju varken många kronor eller lång tid att montera. Det ska ju inte lossna. Men men, de kan ju hävda att du varit där och pillat osv osv

Igår besiktigade jag och fick nedslag på kedja (felaktigt spänd, och låsning osäker).
Felaktigt spänd?
Var den för hårt spänd? Förödande för lager och tätning på växellådsaxeln.
Var den för löst spänd? Ökat slitage på kedjedreven.
Låsning osäker? Betyder det att man monterat kedjan med "kedjelås" istället för att nita kedjelåset?
Vad är det för kedja? Standardkedja utan tätning med O/X/y-ringar eller kedja tätad med O/X/y-ringar.

En kedja tätad med O/X/y-ringar ska ju inte påverkas även om den körts 45mil i ösregn.
En kedja utan O-ringar kan ju i värsta fall få mycket stryk i regn.
(Vad är y-ring, ja inte vet jag sätt dit nått som passar det finns väl lika många ring-namn som kedjemodeller)
Själv har jag kört mitt nya drivpaket på Suzukin (egenmonterat) drygt 300mil innan jag drog åt kedjan ca 0,1-0,2 mm (1/8varv på justerskruvarna). Drivpaket 4 Super QX-ring från addemoto.se

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...