Kedjeslitage - gränsvärde?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Såg i instruktionsboken för min nyss inköpta F900XR att 144mm över 10 kedjelänkar är BMWs gränsvärde för byte av kedja.
Ny kedja borde vara 142,9 över 10 länkar, dvs 1/10 mm slitage per länk är gränsvärdet

Rimligt? Eller BMWs metod att kränga mer reservdelar

Hur gör andra på forumet för att bedöma när det är dags att byta?

Jag kollar på framdrevet.
När det börjar på att ha gjort sitt, då byter jag hela drivpaketet.
Kanske inte en livslängdsoptimerad lösning för alla komponenterna, men fungerar, och känns tryggt.

Jag brukar lyfta på kedjan mitt på bakdrevet, när man kan se "halva" tanden under kedjan är den det dags att byta. Ett annat bra tecken är att man måste spänna kedjan hela tiden, då har den gjort sitt.

Jag brukar lyfta på kedjan mitt på bakdrevet, när man kan se "halva" tanden under kedjan är den det dags att byta. Ett annat bra tecken är att man måste spänna kedjan hela tiden, då har den gjort sitt.
Mätte på min Tuono
Den ligger på BMWs gränsvärde men går knappt att lyfta en mm ut från bakdrevet

Syns tydligt när det är dags för byte av drivpaket.

Kuggarna är spetsiga och det går att dra ut kedjan hutlöst mycket på bakdrevet rakt bakåt trots att den är rätt justerad.

Nedanstående är inget föreläsande mot TS utan bara allmänt:

Det jag själv lärt mig under åren är att hjulaxeln ska vara ganska tajt åtdragen när pillar på justeringen. Samt att man även "spänner upp" Justeringen och låsningen ordentligt efter att hjulaxeln är helt åtdragen (hjulaxeln dras bäst med moment)

Gör man inte så här så glider hjulaxlen framåt efter bara några mil och så skyller folk på att kedjan har sträckts. Inkluderar även mig själv några år bakåt.

Mätte på min Tuono
Den ligger på BMWs gränsvärde men går knappt att lyfta en mm ut från bakdrevet
Då kan jag tycka (eget antagande) att BMWs gränsvärde är väldigt försiktigt. Jag gör alltid som beskrev med att lyfta från bakdrevet (på gathoj, grushoj och enduron) och har aldrig kört av någon kedja. Det jag kan tänka mig med BMWs gränsvärde är att man kanske klarar sig med att bara byta kedjan om man följer deras rekommendation, men jag byter alltid komplett drivpaket.

Last edited:
Hur mycket kraft ska man använda när man kollar kedjespänning, slitage OSV?

Hur mycket kraft ska man använda när man kollar kedjespänning, slitage OSV?
Jag kör med "måttligt" för att kolla kedjespänningen (men man kan peta hur hårt man vill såklart -- drivningen håller för fulla effekten :) ) och "för knug och fostervatten" när jag försöker lyfta från bakdrevet.

Så gör jag också. Kan man lyfta kedjan från bakdrevet så är det en indikation.
Samma sak med ständiga justeringar av kedjan efter 100 mil och sedan oftare. Dags att byta alltså.

Nu har jag två kedjor som gått 4600 mil och är i gott skick.
Den tredje kedjan har haft andra ägare så jag vet inte hur långt den gått. Det går att lyfta den lite från bakdrevet. Justerar inte särskilt ofta ännu så den nya kedjan och framdrevet får vänta.
I Norge kunde jag höra och känna att kedjan är ojämnt sliten. Någon eller några nitar kärvar lite.
När jag kortade kedjan pga byte till mindre bakdrev så kärvade ena niten i kedjelåset.
Kapade, smorde upp och bytte o-ringar.

Lite olika skolor jämfört med BMWs tekniker antar jag.

Jag har kört med skurna länkar och tappade o-ringar på kedjor tidigare. Det gick bra det med. En bonus är ju känslan med nytt drivpaket då. Nya hojen för bara 1500:- 🙂

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025