Kedjeslack

parjohananderss

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Hoj
2003, Yamaha TDM 900
I manualen till min Yamaha TDM 900 står det att kedjeslacket ska vara 50-60 mm. Gäller det när hojen står på marken med sidostödet, alltså med bakhjulet belastat?

brukar väl vara lite olika på olika cyklar, vissa böcker säger väl att man ska ha belastning på, dvs när någon sitter på sadeln utan att den står på stödet ska spelet vara xx-yy ?

Jag har fått lära mig att kedjans slack alltid ska mätas med föraren på, precis som Hamrin säger.

Kollade manualen till min för nöjets skull och den skall mätas på sidostödet. Men hur jävla blodigt är det? Ställ in så det känns bra, släng på en fet polare och kolla att det forfarande är OK.

Jag kan inte minnas nån instruktionsbok där man anger måttet med förare på. 50-60mm med förare på(när kedjan är som mest spänd) skulle nog innebära riktigt hängkedja när den står på sidostödet.

Vet inte men, TDM900 är ju inte nån offroadhoj med lång fjädring. Tycker 50-60mm på sidostödet låter mycket. Är centralstöd standard på den?(kanske angett måttet så)
Nåja, det går ju sen att kolla med förare på....

Brukar dra upp svingen med ett spännband så att jag har "max spänd kedja", sedan snurrar jag hjulet några varv och kollar att det fortfarande finns ett minimalt slack.

Kedjeslacket ska ju egentligen kontrolleras med cykeln stående upprätt utan förare.
Eftersom det kan vara svårt att hålla i den samtidigt som man känner på kedjan så säger man att den ska stå på sidostödet.
Yamaha TDM har ganska lång fjädringsväg och därför ska spelet vara så stort, utan förare.

Brukar inte det stå i manualen HUR det ska mätas? Gör det i mina ducatimanualer iaf.
Står det inte skulle jag utgå ifrån att det är på sidostödet som menas. Har aldrig sett att det ska mätas med person sittandes på hojen faktiskt.

På min ena hoj har jag både sidostöd, centralstöd och elektronisk justerbar fjädring. Har för nyfikenhets skull testat alla olika kombinationer och det skiljer vääääääldigt lite mellan de olika lägena. Enligt manualen ska det mätas med mjukaste fjädringsinställningen (logiskt) och på sidostödet, så det går jag efter.

50-60 mm borde väl också vara från "nedtryckt" till "upptryckt" kedjeslack och det tycker jag låter fullt normalt. Tycker många verkar köra runt med kedjor spännda som fiolsträngar, och det kan ju bli ganska "obra" i första potthålet. :crash

Verkar onödigt tillkrånglat att utgå från att det krävs två man för att uppnå korrekt kedjeslack. Hur ska de utan vänner kunna justera kedjan? Eller när du står ensam längs en öde landsväg mitt i natten?

Obemannad hoj parkerad på sidostödet, mät där slacket är som störst. Justera tills slacket är inom gränsen som manualen anger. Klart.

Jag ställer cykeln på depåstödet, sedan justerar jag kedjan.
Jag har haft hoj sedan -83 och spänt kedjor ca 2 miljoner gånger, men är fortfarande lika osäker varje gång om jag har spänt för hårt eller för löst. ( bättre lite löst än för hårt)

Funderar allvarligt på att skaffa hoj med kardan för att slippa detta :huvet

Hej, alla och tack för svar från mig. Jag hade den på centralstödet (dock ej fabriksmonterat) och jag tyckte kedjan hoppade lite upp och ned, men på sidostödet så är slacket mellan 50 och 60 mm. Får kanske sträcka lite och sedan byta drivlina till nästa säsong. Det står faktiskt inte hur hojen ska stå och om den ska vara belastad eller inte, men rimligt låter väl obemannad på sidostöd eftersom det är det som finns monterat som ny.

Back