Kedjeolja?

• Thread starter Thread starter Sgt Liberia
  • Start date Start date
Castrol Chain Wax funkar skitbra. Shells motsvarighet (minns inte namnet) funkar också kalas.

Hur ofta oljar ni in kedjan? Efter varje tvätt? Efter varje regnfall?

Med Chain Wax smörjer jag max en gång i månaden, den är brutalt stark. Efter varje tvätt brukar jag spraya lite 5-56 (sådär en två, tre gånger varje sommarn :hihi) på kedjan och gnida med papper för att få bort det gamla vaxet, låta det torka ett tag och sen lägga på nytt.

Har man sprayat nytt de senaste dagarna så pärlar sig vattnet på kedjan så man behöver inte lägga på nytt efter lite regn heller.

Enl. vad jag har hört så är inte kedjevax så bra eftersom det lägger sig utanpå kedjan istället för att krypa in i den. Shells kedjeolja, eller Motuls funkar kanon.

Prova inte Veidecs variant Chian Lube, försäljaren sa att det var det bästa! Så fel han har, Castrol fungerar hur bra som helst!

Jag använder Motuls kedje olja! Den funkar riktigt bra och Sitter kvar länge.

smörjer Var 30e mil men skulle nog kunna vänta längre

lägg på Castrol Chain Wax när kedjan är varm, då kryper den in bättre o sitter kvar längre

CRC chain lube

Om "problemet med vax är krypegenskaperna, hur skulle det då vara att kombinera vax med konventionell smörja? Smörja för krypegenskaperna och vaxet för låntidsskydd utanpå?

Enl. vad jag har hört så är inte kedjevax så bra eftersom det lägger sig utanpå kedjan istället för att krypa in i den. Shells kedjeolja, eller Motuls funkar kanon.

Apropå baseball... Din avatar... Fan när jag ser den så känner jag lukten av de äckliga tuggumina som man fick med garbage pail kids. ALLA samlade på dem i lågstadiet.

Vad rekommenderar ni för olja till kedjan?

Du kan skippa allt vad kedjeolja heter. Satsa istället på helt vanlig ATF-olja = växellådsolja. Om du ska hålla din kedja i topp samt förlänga livslängden ska du egentligen först lägga den i fotogen, eller diesel för att all ingrodd smuts ska lösas upp. Borsta den sen med borste samt spola av. Lägg den sen i ett bad av ATF-olja, typ över natten. Häng upp den sen för avrinning och montera efter hand. Emellanåt smörjer du den sen med ATF-olja unde säsongen. Andra oljor har en förmåga att lösa upp de o-ringar som finns plus att lierpriset brukar var astronomiskt. Om du har nåt Biltema eller Mekonomem eller liknande nära dig så har dom säkert en ATF-olja till lågpris. Fungerar alldeles utmärkt. Ett till vägagångssätt som jag lärde mig på 70-talet o fortfarande praktiserar... Lycka till,,,,

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!