Kedjeolja?

  • Thread starter Thread starter Sgt Liberia
  • Start date Start date
Castrol Chain Wax funkar skitbra. Shells motsvarighet (minns inte namnet) funkar också kalas.
 
Hur ofta oljar ni in kedjan? Efter varje tvätt? Efter varje regnfall?
 
Med Chain Wax smörjer jag max en gång i månaden, den är brutalt stark. Efter varje tvätt brukar jag spraya lite 5-56 (sådär en två, tre gånger varje sommarn :hihi) på kedjan och gnida med papper för att få bort det gamla vaxet, låta det torka ett tag och sen lägga på nytt.

Har man sprayat nytt de senaste dagarna så pärlar sig vattnet på kedjan så man behöver inte lägga på nytt efter lite regn heller.
 
Enl. vad jag har hört så är inte kedjevax så bra eftersom det lägger sig utanpå kedjan istället för att krypa in i den. Shells kedjeolja, eller Motuls funkar kanon.
 
Prova inte Veidecs variant Chian Lube, försäljaren sa att det var det bästa! Så fel han har, Castrol fungerar hur bra som helst!
 
Jag använder Motuls kedje olja! Den funkar riktigt bra och Sitter kvar länge.

smörjer Var 30e mil men skulle nog kunna vänta längre
 
lägg på Castrol Chain Wax när kedjan är varm, då kryper den in bättre o sitter kvar längre
 
CRC chain lube

Om "problemet med vax är krypegenskaperna, hur skulle det då vara att kombinera vax med konventionell smörja? Smörja för krypegenskaperna och vaxet för låntidsskydd utanpå?
 
Enl. vad jag har hört så är inte kedjevax så bra eftersom det lägger sig utanpå kedjan istället för att krypa in i den. Shells kedjeolja, eller Motuls funkar kanon.


Apropå baseball... Din avatar... Fan när jag ser den så känner jag lukten av de äckliga tuggumina som man fick med garbage pail kids. ALLA samlade på dem i lågstadiet.
 
Vad rekommenderar ni för olja till kedjan?

Du kan skippa allt vad kedjeolja heter. Satsa istället på helt vanlig ATF-olja = växellådsolja. Om du ska hålla din kedja i topp samt förlänga livslängden ska du egentligen först lägga den i fotogen, eller diesel för att all ingrodd smuts ska lösas upp. Borsta den sen med borste samt spola av. Lägg den sen i ett bad av ATF-olja, typ över natten. Häng upp den sen för avrinning och montera efter hand. Emellanåt smörjer du den sen med ATF-olja unde säsongen. Andra oljor har en förmåga att lösa upp de o-ringar som finns plus att lierpriset brukar var astronomiskt. Om du har nåt Biltema eller Mekonomem eller liknande nära dig så har dom säkert en ATF-olja till lågpris. Fungerar alldeles utmärkt. Ett till vägagångssätt som jag lärde mig på 70-talet o fortfarande praktiserar... Lycka till,,,,
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top