Kedjemarkeringen på svingen

Peter R

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Suzuki GSXR 600 2003 Alstare
Hej.Har läst i engelska tidningar att dom tidiga Suzuki Gsxr 1000 hade problem med markeringen på svingen för kedjespäningen.Stämmer det?Och i så fall.Gäller det även gsxr 600-750?

Nu vet jag inte exakt vad du syftar på MEN.

När du ställer in så att bakhjul linjerar med framhjul skall du inte gå efter markeringar oavsett. Du skall lina upp med planka eller dylikt.

Att gå efter slitagemarkeringar fungerar bara om du kör med samma kedja som sitter original och samma antal kugg bak och fram. Men till och med då kan det vara mer intressant att kolla på kugg, undersöka glapp mot bakdrev och känna över länkarna.

vad exakt syftar du på och vad av det har relevans om du går efter det jag skrev ovan?

Nu vet jag inte exakt vad du syftar på MEN.

När du ställer in så att bakhjul linjerar med framhjul skall du inte gå efter markeringar oavsett. Du skall lina upp med planka eller dylikt.

Att gå efter slitagemarkeringar fungerar bara om du kör med samma kedja som sitter original och samma antal kugg bak och fram. Men till och med då kan det vara mer intressant att kolla på kugg, undersöka glapp mot bakdrev och känna över länkarna.

vad exakt syftar du på och vad av det har relevans om du går efter det jag skrev ovan?
.Dom skrev i Performance Bike att man skulle ha axelen en markering länger fram på höger sidan.

Jag mäter med skjutmått jag.. Skulle sen svingen vara sned så tjaaa.. Då är man stekt men det känns inte så vanligt..

OK. Personligen litar jag inte på markeringen alls på någon hoj. Är ofta det diffar på ett eller annat sätt. Lina upp den ordentligt. Mät med skjutmått så har du en bra utgångspunkt. Diffen borde vara någorlunda linjär. Gör detta på din båge så ser du om även din hoj har samma fel som de pratar om... Men skjutmått och en grundlining är bättre enligt mig.

.Dom skrev i Performance Bike att man skulle ha axelen en markering länger fram på höger sidan.

Lina upp hojen en gång ordentligt så du har något att utgå ifrån.
Behöver inte vara svingen som är skev.

Jag mäter med skjutmått jag.. Skulle sen svingen vara sned så tjaaa.. Då är man stekt men det känns inte så vanligt..

Last edited:
När jag köpte min hoj var kedjan bara sträckt på kedjesidan så att säga, så bakhjulet satt synbart snett. Det kan ha skiljt 1-2 cm på markeringarna och det kändes inte när man körde, så nån millimeter hit eller dit spelar nog inte så stor roll som man tror.

När jag köpte min hoj var kedjan bara sträckt på kedjesidan så att säga, så bakhjulet satt synbart snett. Det kan ha skiljt 1-2 cm på markeringarna och det kändes inte när man körde, så nån millimeter hit eller dit spelar nog inte så stor roll som man tror.

1-2 CM snett?! :jisses

Du skall lina upp med planka eller dylikt.

:mattias

2518052798_4d2c5477ae.jpg

Okej, men varför (låt oss strunta i millimeterprecition och diskutera generellt)?

OK. Personligen litar jag inte på markeringen alls på någon hoj. Är ofta det diffar på ett eller annat sätt. Lina upp den ordentligt. Mät med skjutmått så har du en bra utgångspunkt. Diffen borde vara någorlunda linjär. Gör detta på din båge så ser du om även din hoj har samma fel som de pratar om... Men skjutmått och en grundlining är bättre enligt mig.

Lina upp hojen en gång ordentligt så du har något att utgå ifrån.
Behöver inte vara svingen som är skev.

Kollade nu med skjutmått,och ställde in hjulet.Det slog på två sträck!!!Dom kan strunta i att fräsa ditt dom när dom är så fel!

Jag är dum i detta avseende, så döm mig inte för det. Jag har alltid använt linjerna på svingen för att ställa mina bakhjul.

Vad linjerar ni skjutmåttet mot?
Om ni mäter mot bakdelen av svingen (som jag spontant känner vore enklast), vad är det då som säger att det måttet har någon relevans på hur bakhjulet är linjerat? Måtten på gjutningen av svingarmarna är ju inga precisionsmått alls och skulle i princip kunna diffa flera millimeter utan att det är något knas. Det är ju hålen för axlarna som är borrade med precision.

Hur linjerar man med en planka när bakhjulet är asmycket bredare än framjulet?

Jag är dum i detta avseende, så döm mig inte för det. Jag har alltid använt linjerna på svingen för att ställa mina bakhjul.

Om ni mäter mot bakdelen av svingen (som jag spontant känner vore enklast), vad är det då som säger att det måttet har någon relevans på hur bakhjulet är linjerat? Måtten på gjutningen av svingarmarna är ju inga precisionsmått alls och skulle i princip kunna diffa flera millimeter utan att det är något knas. Det är ju hålen för axlarna som är borrade med precision.

Jag måttet från fälgkanten till ytterkanten på svingen.Verkade som det blev helt ok.Skall provköra nu.:tummenupp

Jo jag vet att det diffar rejält på många hojar. Helst skall man ju lina första gången mot framhjulet och sedan utgå ifrån det måttet.
Spelar mindre roll hur bakhjulet står mot sving mm. Det är mer avgörande att bak och framhjul drar rakt.

Ja om det har så jäkla stor betydelse i verkligheten vet jag inte men det känns rätt otrevligt att det kan gå så snett om man går efter strecken.
Men klart är det marginaler och bågen drar lite snett i förhållande så...

Finns ju upliningsverktyg att köpa. Både "laser" och manuella så att säga.

Skall se om jag kan orkar ta kort på mitt "verktyg" jag pulat ihop.

Kollade nu med skjutmått,och ställde in hjulet.Det slog på två sträck!!!Dom kan strunta i att fräsa ditt dom när dom är så fel!

Du har helt rätt att baksidan på svingen inte nödvändigtvis är exakt spikrakt och är svingen sned så åker bakhjulet med också..
Men det verkar inte var jättekänsligt och jag lever på förhoppningen att maskinerna som skär svingarna samt svetsar ihop dom är duktigt precisa.. Eller iaf tillräckligt precisa.. Och jag tycker att det har funkat för mig hitintills..

Jag går efter de frästa ytorna på svingen. I mitt fall sitter justerbultarna gångade i en fräst yta framför axelblocken och jag mäter således upp längden på justerbultens utstick.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back