Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
.Dom skrev i Performance Bike att man skulle ha axelen en markering länger fram på höger sidan.Nu vet jag inte exakt vad du syftar på MEN.
När du ställer in så att bakhjul linjerar med framhjul skall du inte gå efter markeringar oavsett. Du skall lina upp med planka eller dylikt.
Att gå efter slitagemarkeringar fungerar bara om du kör med samma kedja som sitter original och samma antal kugg bak och fram. Men till och med då kan det vara mer intressant att kolla på kugg, undersöka glapp mot bakdrev och känna över länkarna.
vad exakt syftar du på och vad av det har relevans om du går efter det jag skrev ovan?
.Dom skrev i Performance Bike att man skulle ha axelen en markering länger fram på höger sidan.
Jag mäter med skjutmått jag.. Skulle sen svingen vara sned så tjaaa.. Då är man stekt men det känns inte så vanligt..
När jag köpte min hoj var kedjan bara sträckt på kedjesidan så att säga, så bakhjulet satt synbart snett. Det kan ha skiljt 1-2 cm på markeringarna och det kändes inte när man körde, så nån millimeter hit eller dit spelar nog inte så stor roll som man tror.

När du ställer in så att bakhjul linjerar med framhjul skall du inte gå efter markeringar oavsett. Du skall lina upp med planka eller dylikt.
1-2 CM snett?!![]()
Man tror ju att hojen ska gå i sidled när man försöker köra rakt, men så var det absolut inte.

OK. Personligen litar jag inte på markeringen alls på någon hoj. Är ofta det diffar på ett eller annat sätt. Lina upp den ordentligt. Mät med skjutmått så har du en bra utgångspunkt. Diffen borde vara någorlunda linjär. Gör detta på din båge så ser du om även din hoj har samma fel som de pratar om... Men skjutmått och en grundlining är bättre enligt mig.
Lina upp hojen en gång ordentligt så du har något att utgå ifrån.
Behöver inte vara svingen som är skev.
Jag måttet från fälgkanten till ytterkanten på svingen.Verkade som det blev helt ok.Skall provköra nu.Jag är dum i detta avseende, så döm mig inte för det. Jag har alltid använt linjerna på svingen för att ställa mina bakhjul.
Vad linjerar ni skjutmåttet mot?
Om ni mäter mot bakdelen av svingen (som jag spontant känner vore enklast), vad är det då som säger att det måttet har någon relevans på hur bakhjulet är linjerat? Måtten på gjutningen av svingarmarna är ju inga precisionsmått alls och skulle i princip kunna diffa flera millimeter utan att det är något knas. Det är ju hålen för axlarna som är borrade med precision.
Hur linjerar man med en planka när bakhjulet är asmycket bredare än framjulet?
Jag mäter med skjutmått jag.. Skulle sen svingen vara sned så tjaaa.. Då är man stekt men det känns inte så vanligt..

Jag måttet från fälgkanten till ytterkanten på svingen.Verkade som det blev helt ok.Skall provköra nu.![]()
Kollade nu med skjutmått,och ställde in hjulet.Det slog på två sträck!!!Dom kan strunta i att fräsa ditt dom när dom är så fel!
Jag är dum i detta avseende, så döm mig inte för det. Jag har alltid använt linjerna på svingen för att ställa mina bakhjul.
Vad linjerar ni skjutmåttet mot?
Om ni mäter mot bakdelen av svingen (som jag spontant känner vore enklast), vad är det då som säger att det måttet har någon relevans på hur bakhjulet är linjerat? Måtten på gjutningen av svingarmarna är ju inga precisionsmått alls och skulle i princip kunna diffa flera millimeter utan att det är något knas. Det är ju hålen för axlarna som är borrade med precision.
Hur linjerar man med en planka när bakhjulet är asmycket bredare än framjulet?
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |