Kedjelås o nitning..hur utan specialverktyg?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är i farten med att nita ihop kedjan, men får inte ens dit länkblecket på utsidan.
Har försökt med polygrip och rörtång utan framgång.

kedjelås.jpg

Att slå fast det, känns lite knivigt eftersom det inte finns något fast o stabilt mothåll på baksidan.

Hilfe bitte!!
 
En tving och en liten distans på hålsidan så kan du trycka ihop låset.
 
Håller med Brink.
Finns mycket man kan snåla med, kedja är inget av dom enligt mig.
Biltema.....

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 
Är i farten med att nita ihop kedjan, men får inte ens dit länkblecket på utsidan.
Har försökt med polygrip och rörtång utan framgång.

View attachment 455476

Att slå fast det, känns lite knivigt eftersom det inte finns något fast o stabilt mothåll på baksidan.

Hilfe bitte!!

Polygrip-/Multifixtång för att få ihop det (om det är trångt) och sedan ett RIKTIGT kedjeverktyg för att nita.
Kedjeverkyget är värt varenda öre.

Biltema har t.ex ett som funkar bra.
 
Jag såg en kille på Facebook igår som råkat ut för kedjebrott. Om jag minns rätt hade inte bara åkturen blivit förstörd utan bakänden på motorcykeln, sadeln och så ett hål i motorn som krona på verket. Jag tror det kostar mer än 900 kr som ett verktyg att göra arbetet med kostar.
Nu kan den kedjan ha gått sönder av nån annan anledning, men varför chansa?
 
Jag brukade alltid åka till en mc-verkstad för att få mina kedjor nitade. Sen såg jag hur han gjorde och beslutade mig för att köpa ett eget verktyg. Meken nitade bara kedjorna med ett städ som mothåll och en hammare och ett dorn. Det blev bra nitningar dock, han visste ju hur man gjorde.
 
Finns billiga kit på nätet, alternativt gubbdagis. Hemligheten med de billigare verktygen är att först slipa bort den gamla skallen med vinkelslip/Dremel sen använda verktyget för att driva ut den gamla niten. De dyrare klarar av att pressa ut pinnen oavsett, men de billigare går sönder i just det momentet. Eller helt sonika kapa av gamla kedjan helt med vinkelslip..
Jag köpte mig ett Sealy kit på Ebay, har dock inte hunnit prova det än. Tror det gick på under 300:- ink frakt. Inte mycket att fundera på imho :fakta
Länk till det jag köpte: https://www.ebay.co.uk/itm/392645211155
 
Last edited:
Jag brukade alltid åka till en mc-verkstad för att få mina kedjor nitade. Sen såg jag hur han gjorde och beslutade mig för att köpa ett eget verktyg. Meken nitade bara kedjorna med ett städ som mothåll och en hammare och ett dorn. Det blev bra nitningar dock, han visste ju hur man gjorde.

Så gör jag med.. Bara att följa hur långt in plattan skall vara sedan mäta noga med skjutmått så niten inte blir för stor eller förliten. Ingen kärnfysik direkt.
 
Jag köpte ett biltemakit när jag upptäckte att kedjan på min första hoj var sopslut. Har funkat i 10 år nu. Jag slipar aldrig mer nitskallar innan jag driver ur nitarna, och jag har börjat använda en mutterknack för att göra det jobbet med.
Biltema har reservdorn till verktyget för inte jättemycket pengar om man nu lyckas knäcka dem. Vilket kan vara värt skillnaden på ett internetverktyg och ett biltemaverktyg. Det är drygt att vänta på verktyg från nätet när man vill köra hoj. ????
 
Funderar hur du hade sen tänkt gå vidare när du klämt dit blecket?


Finns väl i princip fyra sätt att kränga på en kedja med nitlås?
- sluten färdignitad kedja. fåtal hojar som man kan kränga på en sluten kedja utan att lossa svingen.
- simpel länkpressare eller polygrip/rörtång för att pressa på blecket och sen knacka niten med mothåll bakom
- kedjeverktyg(biltemas var okej då den var billig, dyr idag tycker jag)
- skruvnitlås. EK´s patenterade som kräver endast en tians ringnyckel och tång
 
Det fick bli en kedjesats från Biltema, eftersom jag vill vara säker på att nitningen blir lagom. Slå med dorn mot något mothåll funkar nog bra det med, men när hojen står på golvet o jag får ligga ner o meka med kedjan o låset, så blev det den mest tilltalande lösningen även om den var - tycker jag - orimligt dyr.
 
Biltemas O och X ring kedjor är inte direkt billiga. De ska vara av bra kvalitet dock, troligen en märkeskedja som märks om och packas i Biltemas förpackning.
 
Har provat btemas 420 kedja till mopeden Den strväckte sig nåt brutalt
 
Att tänka på, det finns olika typer av lås som nitas på olika sätt, ett verktyg behöver inte nödvändigtvis funka på alla lås.

Innan jag hade nitverktyg körde jag med tving och två muttrar som distanser....
Det gäller dock att vara noga med hur mycket man pressar in länkplattan, mätte på en grannlänk som jämförelse.
Sen hålla en handslägga på insidan och liten kulhammare för att nita tapparna.

För den som inte har handlaget är detta en nödlösning...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top