kedjelås fråga

Om man köper en originalkedja så kan den vara helnitad från fabrik. Då plockar man av svingen och monterar kedjan. Inget svårt, men kolla verkstadsmanualen så du drar fast svingen på rätt sätt (troligen med momentnyckel).
Passa på och kolla att svinglagren ser välsmorda ut. Spill inte grus i dem.

Undantag finns: På vissa hojar behöver inte svinget tas av, till exempel Honda VTR100 Firestorm, för då sitter svingen fast i motorn istället för ramen.

Jag har satt dit Kawasaki original drivpaket på min hoj, helnitad kedja, inga problem. Och inte dyrare än pirat.

Lycka till.

En nitning är inte automatiskt bättre den enda gången jag har varit med om ett kedjeras var det ett orginalmonterat nitlås som brast.
Kedjelås kräver mer underhåll och det är viktigt att de kollas med jämna mellanrum samt att de är siliconade/najjade men uppfyller man detta är de precis lika säkra.

Du skriver att den enda gången du haft kedjeras var med nitat lås...

Men har du kört nitlås/clipslås 50/50% av din totala körtid på mc???

Kör man enbart nitat så är det ju logiskt att den gången man får ras så är det med nitlås...

Skulle personligen sätta nitat lås om jag hade ett av varje att välja mellan...

Du skriver att den enda gången du haft kedjeras var med nitat lås...

Men har du kört nitlås/clipslås 50/50% av din totala körtid på mc???

Kör man enbart nitat så är det ju logiskt att den gången man får ras så är det med nitlås...

Skulle personligen sätta nitat lås om jag hade ett av varje att välja mellan...

Val av lås varierar beroende på Mc-typ racemopparna där man byter utväxling frekvent går alltid med clipslås medan en del gatcyklar går nitade av bekvämlighetsskäl. Ett korrekt monterat och underhållet clipslås är väl så säkert som ett nitat.

EDIT: Givetvis är ändlösa fabriksnitade kedjor bäst men de nitningar man gör hemma/på verkstad är inte bättre än ett clips.

Last edited:
Val av lås varierar beroende på Mc-typ racemopparna där man byter utväxling frekvent går alltid med clipslås medan en del gatcyklar går nitade av bekvämlighetsskäl. Ett korrekt monterat och underhållet clipslås är väl så säkert som ett nitat.

EDIT: Givetvis är ändlösa fabriksnitade kedjor bäst men de nitningar man gör hemma/på verkstad är inte bättre än ett clips.

Men säg att man monterar båda typerna av lås på "rätt" sätt... För mig känns det som att ett nitlås är tryggare iaf...

Ett clipslås är säkert lika bra om clipset sitter på plats men det känns som att det har lättare för att trilla lös än en grej som sitter nitad...

En goldwing utan airbag är ju lika säker som en med airbag om man aldrig krockar... Men om man somnar bakom styret(glömmer kolla clipset) så borde ju airbag(nitlås) vara ett säkrare kort eller???

Haha vet att det var ett crazy exempel men ändå:D

Om man köper en originalkedja så kan den vara helnitad från fabrik. Då plockar man av svingen och monterar kedjan. Inget svårt, men kolla verkstadsmanualen så du drar fast svingen på rätt sätt (troligen med momentnyckel).
Passa på och kolla att svinglagren ser välsmorda ut. Spill inte grus i dem.

Undantag finns: På vissa hojar behöver inte svinget tas av, till exempel Honda VTR100 Firestorm, för då sitter svingen fast i motorn istället för ramen.

Jag har satt dit Kawasaki original drivpaket på min hoj, helnitad kedja, inga problem. Och inte dyrare än pirat.

Lycka till.

svingjävlen sitter som berget, "bulten" är ute men svingen är spänd på plats enligt manualen som jag läste efter en timmes resultallöst bankande så såg jag att man måste ha en special verktyg för att få ut skiten...

var köper man en sådan ?
finns andra sätt `?

Bifogat

• PICT0710.JPG
    PICT0710.JPG
    112.9 KB · Visningar: 132
Finns det andra sätt ?

Ja !!!

Vinkelslip, öppna upp kedjan, köp ett clips/nitlås o montera på. Ja e lat så det stör ibland, o det e hur jag hade löst situationen. Om du inte betalat typ 2500 för bara kedjan dvs.

svingjävlen sitter som berget, "bulten" är ute men svingen är spänd på plats enligt manualen som jag läste efter en timmes resultallöst bankande så såg jag att man måste ha en special verktyg för att få ut skiten...

var köper man en sådan ?
finns andra sätt `?

Jag ser inte riktigt vilken typ av mutter som fotot visar, är det en tunn mutter med 4 urtag i ? Tillverka ett verktyg från ett rör, eller en stor hylsnyckel, som du sågar till lämplig form. Sen ser det ut som det behövs en stor insexnyckel också, kan tillverkas av lämplig skruv/ bult med sexkantig skalle.
Man bör först läsa manualen och förstå vad som ska göras, DÄREFTER börjar man skruva...Banka inte, om inte manualen säger det.

Ge inte upp, du har hela vintern på dig...

Jag ser inte riktigt vilken typ av mutter som fotot visar, är det en tunn mutter med 4 urtag i ? Tillverka ett verktyg från ett rör, eller en stor hylsnyckel, som du sågar till lämplig form. Sen ser det ut som det behövs en stor insexnyckel också, kan tillverkas av lämplig skruv/ bult med sexkantig skalle.
Man bör först läsa manualen och förstå vad som ska göras, DÄREFTER börjar man skruva...Banka inte, om inte manualen säger det.

Ge inte upp, du har hela vintern på dig...

grymma lösningar får testas när det finns tid.... vinter :confused: jag tänker inte sluta köra fören det ligger snö på vägen, därför får jag nog skynda mig :gnissla

ett dorn vinkelslip och några timmar så sitter nu skiten på plats

ska bli gött att köra till skolan i morgon :tummenupp

Snälla Folk !

ÄÄÄä.. Kedjelås och nitverktyg är för amatörer.

en sak som jag alltid gjort och som funkar exakt lika bra..du skall göra:

först när du tar bort kedjan ska du använda rondell tex..sedan slå ut niten med don och hammare.

sedan vid montering av ny kedja:

ta en enda del, delen med 2 nitar på, tryck igenom den, sedan lägg yxskaftet mot däcket och slå med en hammare så nitarna blir skapligt platta.

mycket enkelt, varför krångla till det? :tummenupp

ÄÄÄä.. Kedjelås och nitverktyg är för amatörer.

en sak som jag alltid gjort och som funkar exakt lika bra..du skall göra:

först när du tar bort kedjan ska du använda rondell tex..sedan slå ut niten med don och hammare.

sedan vid montering av ny kedja:

ta en enda del, delen med 2 nitar på, tryck igenom den, sedan lägg yxskaftet mot däcket och slå med en hammare så nitarna blir skapligt platta.

mycket enkelt, varför krångla till det? :tummenupp

Därför att låst bakhjul i 250 km/h gör ont.....

Den gamla kedjan kapas smidigast genom att man med vinkelslip slipar ner nitskallarna och sen använder man dorn för att slå ur återstoden. Detta är även ett bättre sätt att korta den nya kedjan som skall läggas på än att använda kedjebrytare som endast pressar.

Åternitning skall dock absolut inte ske enl metoden ovan då det är av yttersta vikt att nitningen blir lika bred som övriga kedjan för att undvika att länken skär och det slår tvärstopp när kedjan stackar sig.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år