kedjelås fråga

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
hola

ska byta drivpaket på min honda och fick detta kedjelåset med, men inga anvisningar. och mitt bakdäck kommer i eftermiddag :gnissla hur ska det monteras ? sökte men hittade inget....

gamla kedjan verkar vara nitad, är det vinkelslipen som gäller på den ?

Bifogat

• PICT0327.JPG
    PICT0327.JPG
    91.2 KB · Visningar: 253
Jag kör med nitad kedja men vad jag har för mig så ska man vända låsen "fjädrarna" åt ett visst håll. tror att Addemoto har info på sin sida där jag köper mina drivpaket. Ska du använda den nitade kedjan igen så var försiktig med värmen när du slipar bort låset! Hur oringarna ska sitta ser du förstås på kedjan.

Vinkelslip el bågfilsblad(tar längre tid med senare alt)
Med detta kedjelås så på med 2 ringar först( i u:et), ena genom ena länken i öppningen på kedjan och andra genom andra länken på kedjan, de 2 andra ringarna(el gummipackningar) sen plattan, sen clipslåset, tänk på att clipsöppningen skall vara bakåt när kedjan går in mot främre drevet.
Se till att du får i clipset i urfasningen så den sitter rätt, sen kan du alltid silicona fast clipset el naja runt fint med ståltråd el kombinera.

Ny kedjan brukar vara tajtare så man får släppa kedjespänningen bak. Sen är det bra att efter man kört ett tag kolla upp och ev efterspänna.

Last edited:
Var noga när du monterar låset. Sök på forumet så hittar du lite tipps och trix om hur du skall göra.
Själv har jag nitat lås nu för tiden. Orsaken syns på bilden.

dsc00010.jpg

Nita i stället, efter att ha fått ett st kjedjelås i låret så tvekar jag inte på att nita mera.

En nitning är inte automatiskt bättre den enda gången jag har varit med om ett kedjeras var det ett orginalmonterat nitlås som brast.
Kedjelås kräver mer underhåll och det är viktigt att de kollas med jämna mellanrum samt att de är siliconade/najjade men uppfyller man detta är de precis lika säkra.

tackar för alla tippsen :tummenupp kedjelås är skit.. mitt orginallås till min k50 från 79 flög i bitar och tog med sig många delar av den helt nymonterade 140cc motorn, kanske lite mycket hk för den nästan 30åriga moppekedjan

kedjelåset är nu längre inte något problem då bikeshop skickat ett drivpaket som inte passar :mad: hoppas jag får hem ett som passar snabbt det nya däcket måste få känna på asfalt innan snön kommer

bikeshops leverantör hade skickat fel.. nytt är på väg hojjen får stå en vecka :huvet

tackar för alla tippsen :tummenupp kedjelås är skit.. mitt orginallås till min k50 från 79 flög i bitar och tog med sig många delar av den helt nymonterade 140cc motorn, kanske lite mycket hk för den nästan 30åriga moppekedjan

kedjelåset är nu längre inte något problem då bikeshop skickat ett drivpaket som inte passar :mad: hoppas jag får hem ett som passar snabbt det nya däcket måste få känna på asfalt innan snön kommer

Har den hållt i 30 år, så är det faktiskt fantastiskt:tummenupp :) Sen att man lägger till 3 dubbla kubiken, och mera hästar på en redan sliten kedja så går det som det går.Ingen kedja är starkare än dess svagare länk:rolleyes:

blev lite mer än en vecka :mad: denna kedjan var helbultad?? hittade inget kedjelås får upp den går väll med vinkelslip men få ihop den igen ?

blev lite mer än en vecka :mad: denna kedjan var helbultad?? hittade inget kedjelås får upp den går väll med vinkelslip men få ihop den igen ?

Måste du öppna kedjan för att få dit den? I så fall måste du givetvis ha ett nytt kedjelås, nitvarianten eller clipsvarianten, valet är ditt.

Måste du öppna kedjan för att få dit den? I så fall måste du givetvis ha ett nytt kedjelås, nitvarianten eller clipsvarianten, valet är ditt.

den är helt ihop hittar ingen öppning.... alternativet är ju att plocka av svingen:confused:

den är helt ihop hittar ingen öppning.... alternativet är ju att plocka av svingen:confused:

A just det! Hmmm, varför säljer man kedjan ihopnitad? Finns det gatcyklar där dragningen av kedja innebär att man kan montera den utan att ta bort svingen? Typ som på crossar.

är det meningen att man ska plocka av svingen ?? följde inte med några anvisningar

är det meningen att man ska plocka av svingen ?? följde inte med några anvisningar.

Kedjan som du ska montera träs över svingen in till främre drevet, runt detta och sedan bakåt under svingen till bakdrevet.
Om du har kedjelåset över eller under spelar mindre roll.
Har du inte kikat hur det såg ut innan du demonterade kedjan? :va

är det meningen att man ska plocka av svingen ?? följde inte med några anvisningar.

Kedjan som du ska montera träs över svingen in till främre drevet, runt detta och sedan bakåt under svingen till bakdrevet.
Om du har kedjelåset över eller under spelar mindre roll.
Har du inte kikat hur det såg ut innan du demonterade kedjan? :va

det är inte första gången jag monterar en kedja, men har alldrig trollat dit en kedja som inte går att öppna.... inga öppningar och inget kedjelås:confused:

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år