Kedjelås eller nitat kedja ?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Orginalfrågan från 2014 har väl redan blivit besvarad flera gånger om
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Radonnörd skapade tråden 2014 och frågade om nit eller clips-lås.

2023 lyftes tråden med en fråga om en kedja ser rätt nitat ut, Micke och ni andra fortsätter svara på Radonnörds fråga från 2014 och inte trådlyftet, inte fel i sig men en aning uttjatat och vet inte ens om han är kvar på forumet? Och så här 9 år senare har han antagligen redan monterat sin kedja
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Radonnörd skapade tråden 2014 och frågade om nit eller clips-lås.

2023 lyftes tråden med en fråga om en kedja ser rätt nitat ut, Micke och ni andra fortsätter svara på Radonnörds fråga från 2014 och inte trådlyftet, inte fel i sig men en aning uttjatat och vet inte ens om han är kvar på forumet? Och så här 9 år senare har han antagligen redan monterat sin kedja
Så ska tråden låsas eller raderas då tycker du?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min Z750E har 630 kedja med clips. 74 hästar original, 80 i den senare motorn. Förr satt ju 630 kedjor på alla dåtidens värstinghojar. Bara clips utom de med helnitade kedjor där man lossade svingen lite snabbt vid kedjebyte.
Min TDM900 med 86 hästar hade clipslås när jag köpte den, beg. Efter det så finns inte clipslås att att köpa. Kanske på Darknet.
När jag köpte kedja och drev på xlmoto till min Z750 LTD Twin så fanns det bara nitlås till den. Killen som jobbade bakom disken där i Västberga sa att det ska vara nitlås för det håller bättre och är säkrare. Men hojen har ju bara 55 hästar?! Ja. Ååååkeeej.
Nitverktyg hade jag ju redan. Oavsett hur jävla bra nitlås är så är jag inte ett dugg rädd för clips. Oavsett hur snabbt och lätt det är att nita så är jag snabbare med ett clips.
Jag har aldrig kört med lim, silikon, lack eller annat på mina clips heller.

En Biltemakedja utan oringar. Den höll flera veckor. Flexibel, ja

2877DCBB-20ED-44A7-B0CA-4069E58FE6FB.jpeg

Den ersattes av en från xlmoto. Både Biltemas och Snells kedjor ska man undvika eftersom de kan smälla av (oavsett typ av kedjelås). Källa; forum och en trovärdig meck på en hojverkstad.


En utförlig beskrivning för den nitverktygsintresserade:

 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Såja - idag kom "paketet" från Addemoto!

View attachment 434496

1 x JT 44t bakkrans
2 x JT 17t framkransar
2 x EK 525-kedjor
3 x EK clipslås (säljs vanligen inte från de flesta kända kedjetillverkare numera, men Addemoto har några på lager... :tummenupp )

Är det inte 1 januari snart?! Hojen står vinterförvarad och jag kan inte nå den innan dess...
-

Väldigt intressant att läsa om de krafter som clipslås m.m. utsätts för i olika hastigheter.
Jag kommer definitivt att naj-säkra clipslåset så att inte den "öppna änden" ges möjlighet att (på något sätt) öppna sig.
Som skrivet tidigare, anledningen till att jag vill använda clipslås är helt enkelt att jag använder hojen till flera olika körningar; bandagar/KNIX, långtouring och kurv-dags-turer :banana
Därmed vill jag också (relativt) enkelt kunna byta utväxling.
/H

Såja - idag kom "paketet" från Addemoto!

View attachment 434496

1 x JT 44t bakkrans
2 x JT 17t framkransar
2 x EK 525-kedjor
3 x EK clipslås (säljs vanligen inte från de flesta kända kedjetillverkare numera, men Addemoto har några på lager... :tummenupp )

Är det inte 1 januari snart?! Hojen står vinterförvarad och jag kan inte nå den innan dess...
-

Väldigt intressant att läsa om de krafter som clipslås m.m. utsätts för i olika hastigheter.
Jag kommer definitivt att naj-säkra clipslåset så att inte den "öppna änden" ges möjlighet att (på något sätt) öppna sig.
Som skrivet tidigare, anledningen till att jag vill använda clipslås är helt enkelt att jag använder hojen till flera olika körningar; bandagar/KNIX, långtouring och kurv-dags-turer :banana
Därmed vill jag också (relativt) enkelt kunna byta utväxling.

/H
Visst finns clipslås ännu upp srx serien. Dock, ek har nuförtiden en helt ny serie och till gamla serien finns väl inte mer clipslås att få tag på.
Ek's serie heter nuförtiden srx2, mvxz2 samt Zvx3. Zvx3 har ersatt zvx2 samt ek's då starkaste kedja zzz. Zvx3 är lättare och starkare än zzz.

Vad heter den där kedjan?
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400

sportbike

Så ska tråden låsas eller raderas då tycker du? Tycker det är en intressant fråga.Ofta letar man efter gamla trådar som har liknande frågor.Man vill ju inte upprepa något som finns i flera länkar.Men samtidigt är det ju en ny fråga som söker svar.Detta problem finns på många olika forum.Tycker att du som moderator kanske ska prata med kollegor hur vi ska göra,skapa nya trådar eller öppna gamla,när vi behöver hjälp med frågor.Ronnie
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Radonnörd skapade tråden 2014 och frågade om nit eller clips-lås.

2023 lyftes tråden med en fråga om en kedja ser rätt nitat ut, Micke och ni andra fortsätter svara på Radonnörds fråga från 2014 och inte trådlyftet, inte fel i sig men en aning uttjatat och vet inte ens om han är kvar på forumet? Och så här 9 år senare har han antagligen redan monterat sin kedja
Randonörd var inne senast Fredag 12:47!
 

strulas

Medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
sjöbo
Hoj
690 smc-r 525 motard aprilia cbr 929
fyller på tråden köåie en hoj i höstas som var servad på en känd verkstad olje filtret låsnade i 250++ tomde motorn på olja motor byte i vinter idag låsnade den fina nitade kedjan som var ny vid köpet av hojen hunnit köra några tankar så nu funderar jag ska man köra med clips har haft ett 20tal hojar under 25års tid de flesta med clips?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
fyller på tråden köåie en hoj i höstas som var servad på en känd verkstad olje filtret låsnade i 250++ tomde motorn på olja motor byte i vinter idag låsnade den fina nitade kedjan som var ny vid köpet av hojen hunnit köra några tankar så nu funderar jag ska man köra med clips har haft ett 20tal hojar under 25års tid de flesta med clips?
Finns det clips till hojar som gör +250kmh?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag är kanske obildad i ämnet men jag förstår inte varför clips lås skulle ha en sämre hållfasthet än de nitade?
Är det faktabaserad eller baseras det på upplevelser? Som t.ex: Roffe avskyr att mecka och är dessutom snål som självaste fan. Roffe köper en ny kedja med clips lås för att han inte vill köpa verktyget för nit. Roffe varken smörjer eller rengör kedjan, han anser även att en kontroll av kedjespel är för mesar. Rätt vad det är så smäller kedjan av - Roffe drar genast slutsatsen att det är på grund av clips låset, inte på grund av det bristande underhåll kedjan fått genomleva...

Är nyfiken, jag hade nitad på min hoj och kör nu med clips (rättvänt).
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har ju kört cross och enduro med allt mellan 80cc till 600cc o med tanke på att säkert ett 100 kedjor passerat under åren o dessutom nere i skiten.

Vill ju tro att en kedja som lever sitt liv nere i grus o sten samt lera, som utsätts för tusen och åter tusentals ryckno slit från motor o slitande bakdäck.

Trots detta har jag personligen aldrig tappat ett kedje clipps eller dragit av en kedja.

Personligen skulle jag gärna kunna ta av min kedja då o då för att kunna rengöra o koka den i fett.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har tappat ett clips, men länken satt kvar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Finns det clips till hojar som gör +250kmh?
Det finn clips till kedjor som passar på +250 sporthojar (520/525/530) men det är ju olämpligt att använda. Det är centrifugalkraften som gör att clipset kan lossna, clipset skall ju monteras åt rätt håll men om man återanvänt det så glappar det upp iallafall.

Kolla att ventilhattarna på hjulen är täta innan du gasar upp till fullt, hjulets lufttryck och fjädrarna i nålventilerna orkar inte hålla emot när hjulen snurrar fort.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har tappat ett clips, men länken satt kvar.
Länge sen men....jag har sett en kedja ringla ut som en orm på gatan. Man bli lite förvånad när man ligger bakom :)
Likväl som, jag har sett ett motorblock kraschad också.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag nitar kedjan.
Men jag nitar andra saker också som jag inte gillar.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min Kawa 750-4 blev snodd i city och hittades i en cykelkällare 1,6 mil därifrån.
Kedjan var av, kedjeskyddet rund framdrevet var krokigt och ett öra var av, kopplingsstången krokig bortom räddning, kåpan innanför drevet var sprucken. Kablarna till tändningslåset var klippta.
Förmodligen hade de kört på bakhjulet gas-avslag-gas-avslag. Så rycker man av en 630-kedja med 74 hästar. Slak kedja underlättar.
Lite nya delar, lite rep och en begagnat kåpa.
Minns inte om jag återanvände kedjan med ett extra kedjelås eller om det blev två plus en sparad bit 630 kedja. De var ju alltid för långa. Kort hjulbas på första årsmodellen, 1980.

Sååååå snygg hoj. (Lånad bild.) :)

791633C2-641F-4693-91D3-E34BDBE72A0D.jpeg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

sportbike

Så ska tråden låsas eller raderas då tycker du? Tycker det är en intressant fråga.Ofta letar man efter gamla trådar som har liknande frågor.Man vill ju inte upprepa något som finns i flera länkar.Men samtidigt är det ju en ny fråga som söker svar.Detta problem finns på många olika forum.Tycker att du som moderator kanske ska prata med kollegor hur vi ska göra,skapa nya trådar eller öppna gamla,när vi behöver hjälp med frågor.Ronnie

Jag tycker det är bättre att lyfta gamla trådar än att göra nya för snarlika ämnen.
Det finns ofta mycket värdefull information i de gamla trådarna som är bättre att lyfta fram än att det får tyna bort.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top