Kedjelås eller nitat kedja ?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det där ser ut som fulmek efter man tappat bort clipset...

Jo, det var väl det jag var inne också på. Dock så verkar det ha suttit på ett tag och verkar ha funkat. Om det är fulmek och har funkat så gillar jag i alla fall stenhårt finurligheten i det? :)


Kedja och drev ser välskött ut....:glömdet
Ja alltså, köper man en "ny hoj" så måste man ju givetvis gå igenom den. Här en bild på det nya drivpaketet så både du och jag kan sova utan mardrömmar :)
Ja jisses, den har sett sina bästa dagar.....
151122b6.jpg



Ang ordet "pedant". Kanske sett under åren så mycket skit med stolta pedanter, men för mig är det en negativ innebörd och associerar det oftast(not! oftast) med:
- folk som inte använder sina hojar
- folk som ser bara det kosmetiska

(nej, menar inte er som använt ordet här.....jag har varit med här så pass länge att jag vet vilka ni är)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Får hålla med till en viss del . Ska kedjan se så där ren o snygg ut så vågar man ju aldrig köra. Jag kör hellre 2 timmar o sprayar kedjan, än kör 1 timme och putsar 1 timme. Om tid fanns så vore ju det bra med både köra o putsa.
Men så är ju milsnittet under 300 mil/år på sporthojar. Jag antar att dessa ppl sitter hemma o putsar ist.
Tur att vi är olika. :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Får hålla med till en viss del . Ska kedjan se så där ren o snygg ut så vågar man ju aldrig köra. Jag kör hellre 2 timmar o sprayar kedjan, än kör 1 timme och putsar 1 timme. Om tid fanns så vore ju det bra med både köra o putsa.
Men så är ju milsnittet under 300 mil/år på sporthojar. Jag antar att dessa ppl sitter hemma o putsar ist.
Tur att vi är olika. :)

Iof inget fel i att putsa och dona med hojen och köra mindre. Vi har ju alla lite olika intressen i hojåkandet. Den som gillar att ägna mer tid till puts än åka har valt den vägen. Givetvis respekt för det! :)
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Hur håller ni så rent utan att plocka av drev ock kedja för rengöring?

Nja, på bilden var Hypermotarden ganska ny, jag bytte kedja för att den nya var snyggare :)
Men visst försöker jag hålla efter grejorna ock ändå åka mycket hoj, det tar sin lilla tid men sån är jag.
Här en Suzuki SV 1000S 2004 efter typ 8-900 mil.

Bild 053.jpg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nja, på bilden var Hypermotarden ganska ny, jag bytte kedja för att den nya var snyggare :)
Men visst försöker jag hålla efter grejorna ock ändå åka mycket hoj, det tar sin lilla tid men sån är jag.
Här en Suzuki SV 1000S 2004 efter typ 8-900 mil.

View attachment 434446

Snyggt var det! :)

Brukar själv använda diesel för rengöring, men har aldrig lyckats få det sådär nyrent och fint som ni grabbar...
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Såja - idag kom "paketet" från Addemoto!

Addemoto.jpg

1 x JT 44t bakkrans
2 x JT 17t framkransar
2 x EK 525-kedjor
3 x EK clipslås (säljs vanligen inte från de flesta kända kedjetillverkare numera, men Addemoto har några på lager... :tummenupp )

Är det inte 1 januari snart?! Hojen står vinterförvarad och jag kan inte nå den innan dess...
-

Väldigt intressant att läsa om de krafter som clipslås m.m. utsätts för i olika hastigheter.
Jag kommer definitivt att naj-säkra clipslåset så att inte den "öppna änden" ges möjlighet att (på något sätt) öppna sig.
Som skrivet tidigare, anledningen till att jag vill använda clipslås är helt enkelt att jag använder hojen till flera olika körningar; bandagar/KNIX, långtouring och kurv-dags-turer :banana
Därmed vill jag också (relativt) enkelt kunna byta utväxling.

/H
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad blir g-kraften om man går från full patte till låst backhjul, med clipset på kedjans översida?

Antag hastigheten är 200km/h. På GSX-R 1300 (se #27) är då kedjehastigheten 19,4 m/s. Antag att vi lyckas låsa bakhjulet genom att bromsa stenhårt 1 sek. Då blir retardationen 19,4m/s2 eller ca 2g. Lyckas man få stopp på bakhjulet på 0,1 sek blir retardationen 194m/s2 eller ca 20g. Dvs inte i närheten av krafterna på clipslåset i 200km/h vid passagen förbi främre kedjedrevet , (se #27) 19,4 x 19,4 / 0,045 = 8363 m/s2 eller 836g.
En helt annan sak är att det är omöjligt genom en vanlig bromsning låsa bakhjulet på 0,1 sek från 200km/h.
Hjulets rörelseenergi i 200km/h är alldeles för stor.
Det är i låg hastighet det är lätt att låsa hjulen.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Såja - idag kom "paketet" från Addemoto!

View attachment 434496

1 x JT 44t bakkrans
2 x JT 17t framkransar
2 x EK 525-kedjor
3 x EK clipslås (säljs vanligen inte från de flesta kända kedjetillverkare numera, men Addemoto har några på lager... :tummenupp )

Är det inte 1 januari snart?! Hojen står vinterförvarad och jag kan inte nå den innan dess...
-

Väldigt intressant att läsa om de krafter som clipslås m.m. utsätts för i olika hastigheter.
Jag kommer definitivt att naj-säkra clipslåset så att inte den "öppna änden" ges möjlighet att (på något sätt) öppna sig.
Som skrivet tidigare, anledningen till att jag vill använda clipslås är helt enkelt att jag använder hojen till flera olika körningar; bandagar/KNIX, långtouring och kurv-dags-turer :banana
Därmed vill jag också (relativt) enkelt kunna byta utväxling.

/H

Kollade igenom några kända märken och....nog säljs clipslås ännu även till dessa x-rings kedjor. Dock, så får man ju beställa separat
JT har dessutom en x-ringsvariant där man kan beställa en kedja innehållande både nit och clips eller bara nit.


Smidigast: om alla hade som Varaderons sving, bara att göra färdigt nitade utväxlingspaket :)

 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Gaaaammal tråd, men kan iallafall inflika att D.I.D´s nyare X-ringkedjor har clipslås som standard. Så nog borde det vara hyfsat hållbart om man monterar ett friskt clip på rätt sätt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
SVEMO kräver najade eller silikonade clipslås, trots det har iaf jag loosat clips men inte sidoplattan. Hur clipset lossnat, ingen aning. Eftersom man drar hojar baklänges ibland och det finns en släpskena på svingen är det möjligt att clipsets öppning hakat fast i skenans kant. Själv anser jag numera att det är lite spånigt att köra med clips när nitade lås finns.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har alltid i alla år kört med kjedjelås å de har inte lossnat eller gått sönder..
På enduro hojarna monterar jag de på insidan för att slippa eventuellt att någon gren eller liknande skall ställa till de..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gaaaammal tråd, men kan iallafall inflika att D.I.D´s nyare X-ringkedjor har clipslås som standard. Så nog borde det vara hyfsat hållbart om man monterar ett friskt clip på rätt sätt.
Jag tror det bara är ett sätt minska "supporten" till alla som får ett nitlås och undrar över hur dom ska kunna montera dessa delar som inte passar. Typ:
Kunden: Hålen i hålbiten är alldeles för små för hålbiten ska gå på stiften i kedjelåset !
Suppporten: Till det använder man ett kedjeverktyg !
Kunden: Men inget kedjeverktyg med följde ! Ni måste skicka kedjeverktyget bums !:censored
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
När vi kör classic race i Norge krävs inte bara najning av kedjelås utan silikon också.
 

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
En fråga till dig som är kunnig och nitat några kedjor i sina dagar med gott resultat så klart:hihi

Ser detta korrekt ut?
Bild 1: "Utsidan" av kedjan
Bild 2: "Insidan" av kedjan

Ska lossa baken för däckbyte och det är någon tidigare ägare som bytt drivpaketet så för att jag ska kunna känna mig "bekväm" när jag kör i sommar så tänkte jag höra med er vad ni tycker.
Har redan servat, bytt allt ifrån batteri, glödlampor(som redan var hela:machinegu:D), nya sulor mm.. Så för att inte sprätta iväg mer pengar och få en örfil av sambon tänkte jag låta drivpaketet vara till nästa år, förutsatt att saker ser korrekt ut.
 

Bifogat

  • IMG-6336.jpg
    IMG-6336.jpg
    1.3 MB · Visningar: 70
  • IMG-6339.jpg
    IMG-6339.jpg
    1.5 MB · Visningar: 69

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Svårt att avgöra på bilden men är möjligt att de råkat pressa ut niten lite när de nitat, ser inte om det är en glipa eller skugga på baksidan.

Är ingen expert och har bara hobbymeckat med billigt kedjeverktyg men själva niten ser inte alls ut som mina brukar göra, men kanske är gjort med annat verktyg.

Du kan även mäta bredden på kedjelåset med skjutmått och jämföra med länkarna brevid, bör vara ganska lika.
 

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Svårt att avgöra på bilden men är möjligt att de råkat pressa ut niten lite när de nitat, ser inte om det är en glipa eller skugga på baksidan.

Är ingen expert och har bara hobbymeckat med billigt kedjeverktyg men själva niten ser inte alls ut som mina brukar göra, men kanske är gjort med annat verktyg.

Du kan även mäta bredden på kedjelåset med skjutmått och jämföra med länkarna brevid, bör vara ganska lika.
Tack för din input, det uppskattas. Jag tror att det är skuggan men ska extra kolla ikväll.
Jag ska försöka mäta och se.

Om fler vill flika in så vore det också toppen.
(uppskattar sporthoj rejält, trevligt bemötande & skönt tugg):shrules
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
En fråga till dig som är kunnig och nitat några kedjor i sina dagar med gott resultat så klart:hihi

Ser detta korrekt ut?
Bild 1: "Utsidan" av kedjan
Bild 2: "Insidan" av kedjan

Ska lossa baken för däckbyte och det är någon tidigare ägare som bytt drivpaketet så för att jag ska kunna känna mig "bekväm" när jag kör i sommar så tänkte jag höra med er vad ni tycker.
Har redan servat, bytt allt ifrån batteri, glödlampor(som redan var hela:machinegu:D), nya sulor mm.. Så för att inte sprätta iväg mer pengar och få en örfil av sambon tänkte jag låta drivpaketet vara till nästa år, förutsatt att saker ser korrekt ut.

Niten är en rörnit och då använder man ett verktyg som trycker mitt i röret. Slutresultatet är en utvigdag rund nit.
Här har man använt fel verktyg, ett verktyg för solida nitar. Därav ser den lite ut som dom solida nitarna bredvid.

En nit är alltid rör(vissa tex Regina så medöljer även en solid nit). Verktygen är också oftast baserad för rörnit. I vissa verktyg, tex MotionPro PBR samt Regina, så kommer det även med en för solida nitar.
Så, antingen är det nån som inte fattat eller så....

Oftast brukar en nit vara 5,0mm tjock. Stuka den brukar man ca 0,4-0,5mm så nitskallen blir då 5,4-5,5mm
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kedjelås. För att det räcker så bra.
Vacklade lite på frågan tills en myyycket erfaren hojåkare på jobbet sa: "Nita kedjan? Onödigt, det slutade jag med för många år sen"
..o där vägde jag över tillbaka till kedjelås.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kedjelås. För att det räcker så bra.
Vacklade lite på frågan tills en myyycket erfaren hojåkare på jobbet sa: "Nita kedjan? Onödigt, det slutade jag med för många år sen"
..o där vägde jag över tillbaka till kedjelås.
Clipslås finns väl inte ens att köpa till seriösa gatkedjor ämnade för sporthojar med lite mer mos i motorn.
Sen att vissa företag annonserar ut tex 525 kedjor(där det finns clipslås att sälja) till tusenkubiks hojjar utan att ta hänsyn till att det kanske är en sporthoj på typ +170 hästar....
Tycker det borde vara lite myndighetskontroll på sånt

Att sen racingfolk kör med clipslås.....dom vet vad dom sysslar med.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top