Kedjelås borta

oddsa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha yzf thundercat 600
Tjena!

Jag har tappat kedjelåset 2 ggr. Jag är helt säker att jag har sätt fast det riktigt och åt rätt håll.

Jag är noggran med att se till att kedjan är smörd.


Min fråga är nu om nån vet vad som kan vara fel?
 
Felet är att du kör med kedjelås.... har du otur så losnar de och då kan kedjan slå sönder motorn.

Jag rekomenderar starkt att köra med "Nitlås" till kedjelås på en sporthoj. Jag skulle aldrig använda något annat.
 
Felet är att du kör med kedjelås.... har du otur så losnar de och då kan kedjan slå sönder motorn.

Jag rekomenderar starkt att köra med "Nitlås" till kedjelås på en sporthoj. Jag skulle aldrig använda något annat.

Hur funderar det med nitlås när man ska exempelvis byta däck?

Behöver man nån speciell kedje till sådant lås?
 
Gäller att clipset är riktigt ihoptryckt mot länken så det "klickat" iläge och även hamnat helt i rätt i sidläget, det är lätt att tro att det sitter rätt men att det är lite fel, du har väl när du länkat ihop kedjan pressat ihop så gått du kan med ex polygrip så du har mycket mån och få dit clipset?

Tror att det är vanligaste orsaken att kedjelås släpper, felaktig montering, kanske att clipset blivit påverkat, böjt, vinklat , pressat med verktyg så de redan blivit lite skadat även om det inte syns med ögat och förlorat sin spänst.

När du väl fått dit det rätt, så kan man förankra dit det ännu bättre med lite silicon och lite ståltråd, så skall du se att det inte släpper:tummenupp

Hur funderar det med nitlås när man ska exempelvis byta däck?

Behöver man nån speciell kedje till sådant lås?

Kedjan tar du aldrig av vid däcksbyte! Den lyfter du av bakre drevet och hänger bara ut vid sidan om.
 
Last edited:
Hej, sätt dit ett nitlås, då behöver du aldrig oroa dig!
Ingen skillnad när du ska kränga hjulen.
 
har tappat mitt också en gång. Kör med nitat eller naja fast orginal kedjelås.

Skickar en fin paint bild på det!
 

Bifogat

  • kedjelås.jpg
    kedjelås.jpg
    6.3 KB · Visningar: 1,271
På seriösa sporthojar använder man väl "hela" kedjor som aldrig tas isär, dvs där det inte finns några kedjelås.

Som sagt viktigt att klämma ihop låset så att låsfjädern verkligen går i det spår där den skall gå. Om man håller ett par M8-muttrar på motsatt sida av kedjan runt den nit där låset skall pressas åt och klämmer med en större rörtång runt de muttrarna så får man den presskraft som behövs. Jag har sett att kedjelåsen som följer med RK O-rings-kedjor kräver sådan behandling, annars är man som amatör chanslös att få på dem pressade på rätt sätt. Och är man inte säker på resultatet är det bäst att inte åka. En kedja som tvärlåser bakhjulet i trafiken kan vara det sista man är med om. :nurse
 
mitt framdrev var lite löst och slog bort kedjelås rätt ofta :näsblod

Edit : kedjan rörde sig i sidled och kom åt ramen
 
Last edited:
Gäller att clipset är riktigt ihoptryckt mot länken så det "klickat" iläge och även hamnat helt i rätt i sidläget, det är lätt att tro att det sitter rätt men att det är lite fel, du har väl när du länkat ihop kedjan pressat ihop så gått du kan med ex polygrip så du har mycket mån och få dit clipset?

Tror att det är vanligaste orsaken att kedjelås släpper, felaktig montering, kanske att clipset blivit påverkat, böjt, vinklat , pressat med verktyg så de redan blivit lite skadat även om det inte syns med ögat och förlorat sin spänst.

När du väl fått dit det rätt, så kan man förankra dit det ännu bättre med lite silicon och lite ståltråd, så skall du se att det inte släpper:tummenupp

Det är även viktigt att sätta clipset med de skarpa hörnen utåt. Clipsen är ju stansade så ena sidan är skarpare och andra är mer avrundad.

Men som sagt, jag skulle inte använda annat än nitlås på en gathoj.
 
På seriösa sporthojar använder man väl "hela" kedjor som aldrig tas isär, dvs där det inte finns några kedjelås.
Nja, iom att kedjan går igenom svingen på många hojar så har nog dom flesta någon form av kedjelås på sina kedjor. Dessutom är det lite bökigt att ta bort svingen när man ska byta kedja ;)

Hur vet jag vilket nitlås jag behöver till min kedja?

Det fanns lite olika modeller att välja på hos biltema.
Har du köpt kedjan på Biltema? Om inte kan du inte köpa kedjelåset där, dom är unika för varje modell av kedja, dvs du kan inte ta ett DID-lås till en RK-kedja, även om båda är 530.
 
Hur vet jag vilket nitlås jag behöver till min kedja?

Det fanns lite olika modeller att välja på hos biltema.

Om du tex har en 530 O-ringskedja så ska du ha ett nitlås till en 530 O-ringskedja. Osv
 
Last edited:
Tappade själv mina lås lite då å då, gjorde rent som fan runt om å lade en klick gummisilikon runt å på hela clipset sedan har det hållt :)
 
Hur vet man om vilken typ av kedje men har då? Har inte kvar förpackning...

Då är det faktiskt ett problem du har. Man måste ha ett nitlås till samma typ av kedja. Det finns tex ett antal olika tjocklekar på länkarna förutom bredden på kedjan. Mitt bästa råd är att du tar med kedjan till en kunnig person el en mc-butik med verkstad. Genom att mäta tjockleken på länkarna och nitarnas diameter med skjutmått och sedan slå i kedjetabeller kan man hitta ett passande nitlås. Ibland finns iaf kedjefabrikatet stansat på länkarna på kedjan.

mvh
Jörgen
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top