Kedjefladder

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Cbr600rr -06
Hej
En liten Newbiee fråga angående kedjor och spänning av dessa..
Var ute o körde en solig dag för inte så länge sen.. tyckte att kedjan svajade ovanligt mycket i lågfart, dvs när jag ex ska svänga i stadstrafik eller stannat för stopp och ska dra iväg igen. Väl hemkommen plockade jag fram min HAYNES manual och började läsa på lite om spel etc på kedjan. Där stod angivet 15-25 mm spel på "the tightest point" vad det nu betydde tänkte jag för mig själv.. När jag kände på min kedja fick jag det mer till en 50 mm..
Pallade upp hojen (saknar centralstöd) och började spänna.. när jag fått det till rätt spel så snurrade jag lite på hjulet och kände på kedjan.. och då gick det upp ett ljus för mig vad dom menat med "tightest point"..
Gör om gör rätt och efter att ha lossat lite så verkade det hela vara ok.
Det är dock fortfarande så att jag hör och känner hur kedjan fladdrar och slår i glidblocket på svingen vid lågfartsmanövrar.. Är detta något normalt eller kan jag har gjort nått dumt när jag spännde kedjan?
tacksam för lite input från dom som förhoppningsvis är klokare än mig på detta..
/Henke

Hojboj skrev:
när jag fått det till rätt spel så snurrade jag lite på hjulet och kände på kedjan.. och då gick det upp ett ljus för mig vad dom menat med "tightest point"..
Dubbelkolla spänningen när du sitter på hojen, annars har du nog gjort rätt.

Om du justerat in korrekt spel och kedjan är spänd som en fiolsträng när du
sedan snurrar på hjulet är det dags att byta kedja.

/A

Om du har rätt spel på kedjan så behöver du inte vara orolig, vid låga varv och maklig fart så för de lite oväsen :)

Nja-... öväsen kan jag leva med.. men ska de verkligen fladdra så förbannat att de slår i svingen? kan lixom inte riktigt komma överens med mig själv om det har varit så hela tiden eller inte.. ( har bara haft hojen en månad..) :confused:

Hojboj skrev:
Nja-... öväsen kan jag leva med.. men ska de verkligen fladdra så förbannat att de slår i svingen? kan lixom inte riktigt komma överens med mig själv om det har varit så hela tiden eller inte.. ( har bara haft hojen en månad..) :confused:

Kan det inte vara sliten kedja då?

Hojboj skrev:

Slår det hela tiden eller bara någon gång ibland? Har du markering på svingen när kedjan är slut? Kan du dra ut den från bakdrevet rakt bakåt så byt kedja :tummenupp

Troligtvis har du samma fel som jag. Enkelt att åtgärda.
Byt drivpaket, kedjan är slut.

Njä, tror inte att kedjan är slut, kan inte dra ut en från bakdrevet mer än någon mm. Men jag blir inte klok på varför kedjan är så ojämt spänd..
bakdrevet är inte heller speciellt slitet, har inte kollat hur framdrevet ser ut..
det finns en markering på svingen när kedjan ska vara slut och där är ganska långt kvar. Den slår några gånger tills jag kommer upp lite i fart, sen känns alllt normalt igen..

Last edited:
Hojboj skrev:
Njä, tror inte att kedjan är slut, kan inte dra ut en från bakdrevet mer än någon mm. Men jag blir inte klok på varför kedjan är så ojämt spänd..

Därför att kedjan kan ha "skurit". Det hade min gjort. Spänd som en fiolsträng i ett läge men "perfekt" spänd övriga "varvet"..

Att kedjan skurit innebär att en eller ett par länkar inte kan röra sig helt fritt utan fastnar i varandra.(metall mot metall) Med all säkerhet är detta tydligast då dessa "skurna" länkar ska passera framdrevet. Det är väldigt enkelt att upptäcka om så är fallet.

Snurra hjulet till kedjan är som mest spänd. Försök markera de länkar som är runt framdrevet genom att skrapa bort lite olja och smuts från dem exempelvis... Snurra tills kedjan spänns nästa gång. Är det samma länkar som är på samma ställe har du en kedja som är körd. Det spelar ingen roll hur ny och fräsch den är för övrigt. Det räcker att två länkar har börjat äta sig in i varandra för att du ska riskera att skiten brister......

Kjedjan kan även ha sträckt sig. En hårt spänd kedja som råkar ut för en stor svingrörelse kommer att sträcka sig på en del av kedjan. Blir aldrig bra efter det.

Köp nytt och spänn hellre för löst än för hårt.

Jag hade samma problem: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89593

Får hem en ny kedja från Globen MC imorrn! :tummenupp
Jag tar hellre den kostnaden och vet att iaf drivpaketet är sjysst, än snålar och blir stående med, i bästa fall, en avsliten kedja som bara lagt sig på vägen bakom, i värsta fall en skrotad låda eller en kedja som har vispat bort halva motorn :(

Hoztic skrev:
Är inte det lika illa som för hårt spännt? :va
Inte enligt mina erfarenheter. Åthelveteförlöst så hoppar ju kedjan såklart.
Men lagom löst ger i värsta fall oljud.
För hårt spännt pajjar drevpaket och i värsta fall nåt lager

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026