Rasslande hoppande kedja

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Har ett mysko fenomen med kedjan på min GSX750F. När jag har hojen på centralstödet och kör motorn med växel i hoppar och slår kedjan nått förbannat. Den är lagom spänd, men den är lite ojämn, dvs något mer spänd på vissa områden.
Jag har ingen aning om hur långt drivpaketet har gått, men hojen har gått strax över 3100 mil, så det borde ju vara bytt. Dreven är fina.

Antingen har nån länk skurit, men borde det inte släppa om man smörjer flitigt?
Eller så är kedjan helt enkelt slut, frågan är då om man måste byta båda dreven samtidigt, trots att dom ser bra ut?

Att kedjan daskar upp och ner när man inte lägger vridmoment på hjulet är väl helt normalt? Jag har haft det så på alla mina hojar, med alla drivpaket jag har haft.

Hoztic skrev:
Tja!

Eller så är kedjan helt enkelt slut, frågan är då om man måste byta båda dreven samtidigt, trots att dom ser bra ut?

Ja,byt allt.

Hoztic skrev:
Tja!

Har ett mysko fenomen med kedjan på min GSX750F. När jag har hojen på centralstödet och kör motorn med växel i hoppar och slår kedjan nått förbannat. Den är lagom spänd, men den är lite ojämn, dvs något mer spänd på vissa områden.
Jag har ingen aning om hur långt drivpaketet har gått, men hojen har gått strax över 3100 mil, så det borde ju vara bytt. Dreven är fina.

Beror på att kedjan slits (förlängs) olika mycket på olika ställen, vilket gör att kedjan spänns och släpps hela tiden. Då slår det.

Är kedjan kort/lång så byt omgående.
Det kan kosta bra mkt mer än drivpaketet iom att det frestar tex utgående axeln och dina hjulager mer än normalt.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Är kedjan kort/lång så byt omgående.
Det kan kosta bra mkt mer än drivpaketet iom att det frestar tex utgående axeln och dina hjulager mer än normalt.
//Tobbe

Varför blir den det då? Den stannar ju knappast alltid i samma läge så att bara vissa kuggar få ta starter osv!

Måste jag då byta dreven också?

Hoztic skrev:
Varför blir den det då? Den stannar ju knappast alltid i samma läge så att bara vissa kuggar få ta starter osv!

Detta kan bero på att en del länkar skär eller att dom helt enkelt rostar ihop.
Rosta ihop gör det nog iofs mest under vinterförvaring med dåligt smörjd kedja.
Men att det skär ihop, ett exempel kan ju vara envisa och hårda försök till wheelies ständigt, eller rödljusrace så bra man bara orkar och så ofta det går :P
Eller så bara händer det, det har hänt mig två gånger under mina år på två hjul.
//Tobbe

Hoztic skrev:

Ta det lungt, ingen meck på hela jorden kollar om kedjan är sliten på det sättet.

Om en länk har skurit kan du kolla genom att:
1. Upp på c-stöd.
2. Mät kedjespelet
3. Vrid bakhjulet lite
Ändras spelet så det blir slakare/spändare är en länk skuren är det samma så ingen oro.

Dra ut kedjan från bakdrevet, går den att dra ut långt, byt annars tuta och var glad! Att kedjan rasslar och hoppar när du kör på c-stödet spelar ingen roll.

/fredde

tobbeviking skrev:
Detta kan bero på att en del länkar skär eller att dom helt enkelt rostar ihop.
Rosta ihop gör det nog iofs mest under vinterförvaring med dåligt smörjd kedja.
Men att det skär ihop, ett exempel kan ju vara envisa och hårda försök till wheelies ständigt, eller rödljusrace så bra man bara orkar och så ofta det går :P
Eller så bara händer det, det har hänt mig två gånger under mina år på två hjul.
//Tobbe

Det var en period i våras, efter att jag tagit fram den och kört lite, som den var lite rostig när den stog nån vecka, men det försvann med mycket smörjande och några mil.
Wheelies är sällsynt, fast ibland lättar väl framhjulet lite när man rullar från rödljusen, men oftast rullar jag från rödljusen ganska lungt, det är sen det går fort! :)

Då kan jag med gott samvete fortsätta smörja och köra alltså, för glappar mot bakdrevet gör den inte. Och det är bara en liten bit på kedjan som är stel/kortare.

freddexwing skrev:
1. Upp på c-stöd.
2. Mät kedjespelet
3. Vrid bakhjulet lite
Ändras spelet så det blir slakare/spändare är en länk skuren är det samma så ingen oro.

Om en länk är skuren, ska man bry sig i det? Den verkar ju uppenbarligen röra sig ändå? Eller kan det äta upp dreven, eller få kedjan att gå av helt hux flux? :confused:

Långa farbron skrev:

Kan göra så också om kjedjan är ny.. mitt drivpaket är helt nytt och den hoppas och stutsar om man kör dne utan motstånd. men det kan ju vara nån länk som skyrit och går extra tungt. men är det inga andra felsyntåmer än när du har den upplyft så skulle da inte jag byta ut det..

Om du snurrar bakhjulet och kedjespelet ändrar sig så byt.
Att ingen mek på hela jorden kollar detta verkar skumt då det är ett alvarligt fel som kan resultera i lagerras på utgående axeln, eller kedjebrott för den delen.
Men det är ju klart beroende på hur mkt/många länkar som kärvar, jag kan säga att en reparation på 6500 i min dumsnåla ungdom iaf fått mig att kolla detta med jämna mellanrum.
Att kedjan fladdrar när du kör den med bakhjulet i luften är inte ngt att bekymra sig över.
Det viktiga är att kedjespelet inte ändrar sig när du rullar kedjan över dreven.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Om du snurrar bakhjulet och kedjespelet ändrar sig så byt.
Att ingen mek på hela jorden kollar detta verkar skumt då det är ett alvarligt fel som kan resultera i lagerras på utgående axeln, eller kedjebrott för den delen.
Men det är ju klart beroende på hur mkt/många länkar som kärvar, jag kan säga att en reparation på 6500 i min dumsnåla ungdom iaf fått mig att kolla detta med jämna mellanrum.
Att kedjan fladdrar när du kör den med bakhjulet i luften är inte ngt att bekymra sig över.
Det viktiga är att kedjespelet inte ändrar sig när du rullar kedjan över dreven.
//Tobbe

Jag skrev inte att en meck inte kollar det, utan att en meck inte kollar skruna länkar på det sättet. Det är som att se om hojen går fett eller magert genom att ha den på neutralen och gasa hej villt.

Skurna länkar blir varmare.
Precis som Tobbe skriver så kan en skuren länk skada lager på utgående axel.

Testa om slacket ändras när du snurrar hjulet!

freddexwing skrev:
Jag skrev inte att en meck inte kollar det, utan att en meck inte kollar skruna länkar på det sättet. Det är som att se om hojen går fett eller magert genom att ha den på neutralen och gasa hej villt.

Skurna länkar blir varmare.
Precis som Tobbe skriver så kan en skuren länk skada lager på utgående axel.

Testa om slacket ändras när du snurrar hjulet!
Ahaaaaa, nu fattar jag :tungan
Nu ska vi sluta förvirra honom mer, men sa du ngt om att man måste fila ekrarna på den hojen om länkarna skär ofta? :hihi
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Nu ska vi sluta förvirra honom mer, men sa du ngt om att man måste fila ekrarna på den hojen om länkarna skär ofta? :hihi
//Tobbe

Man ska ALLTID fila ekrarna oavsett om länkarna har skurit eller inte...
:D

tobbeviking skrev:
//Tobbe

Onejdå, jag är helt på det klara med allt! Det är en länk som har skurit och det är bara att köra på och jag måste byta, det har ingen betydelse för nånting, men allt kan rasa? :va :hihi
Skämt å sido, det blir nog en ny kedja framöver!

Hoztic skrev:
Japp, jag brukar göra det när jag spänner förgasarremmarna! :tungan
APP APP APP! :dummer
Du kan ju fasen inte spänna dom! Då kommer ju däcken gå varma och du blir tvungen att byta luft. :huvet
Asså, jag vet ju inte om du redan testat det, men smörj in svingen i getgalla så vinner du minst 14,7hästar och en liten kamel. :tummenupp

host, host...kör inte för länge med en kedja som är så bara för det sliter ganska bra på prylarna.
När du byter, snåla inte utan köp ett helt paket om dreven är "halvslitna".
//Tobbe

freddexwing skrev:
Ja ja... har du kommit fram till om en länk är skuren ännu då??
/fredde

Jag var iväg och klämde igenom kedjan igår, och visst är det lite skillnad i sträckning, men jag kan inte känna om nån länk skulle vara mer svårböjd än nån annan.
Det går ju att lätta kedjan från drevet ibak, men väldigt lite!

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025