Kedjebehandling

Borsten och plastanordningen är ju för rengöringen, inte smörjningen. Oavsett färgen på plasten, priset på produkten och hur fantastiskt det än låter så är det kladdigt skit som ska bort från metall.

Om du vill hålla nere kostnaden för kedjerengöring, kör med Biltemas lampolja och deras kedjeborste. Jag använder även Castrols kedjerengöring efter att man geggat loss med kedjeborsten/lampoljan. Själva smörjandet går för mig väldigt smidigt med papper och hojen på depåstödet, det är det minst kladdiga av allt kladdande.

Edit:
Tittade på videon. Verkar smidigare att ha två än att rengöra apparaten mellan tvättning och smörjning.

Last edited:
Borsten och plastanordningen är ju för rengöringen, inte smörjningen. Oavsett färgen på plasten, priset på produkten och hur fantastiskt det än låter så är det kladdigt skit som ska bort från metall.

Om du vill hålla nere kostnaden för kedjerengöring, kör med Biltemas lampolja och deras kedjeborste. Jag använder även Castrols kedjerengöring efter att man geggat loss med kedjeborsten/lampoljan. Själva smörjandet går för mig väldigt smidigt med papper och hojen på depåstödet, det är det minst kladdiga av allt kladdande.

tänkte rengöring + smörjning.
Hur kan det vara kladdigare att få allt skit i behållaren än att hålla på med en borste o lampolja ?
Jag kör också papper o spritzar på kedjan men det blir ändå kladdigt, kommer alltid åt nån detalj med sprayen hur man vrider o vänder....om man nu inte plastar in hela nedre delen av hojen då...
måste ju vara smidigare o trycka på nått som smörjer hela kedjan på en gång utan att man ska behöva sätta upp kravallstaket runt kedjan..

tänkte rengöring + smörjning.
Hur kan det vara kladdigare att få allt skit i behållaren än att hålla på med en borste o lampolja ?
Jag kör också papper o spritzar på kedjan men det blir ändå kladdigt, kommer alltid åt nån detalj med sprayen hur man vrider o vänder....om man nu inte plastar in hela nedre delen av hojen då...
måste ju vara smidigare o trycka på nått som smörjer hela kedjan på en gång utan att man ska behöva sätta upp kravallstaket runt kedjan..

Det är såklart ganska olika förutsättningar mellan olika hojar, jag har rätt gott om plats vid svingen när jag smörjer. Spontant kan den nog fungera rätt bra när kedjan inte är så skitig.

Köp, testa, recensera. Finns på http://www.rosebikes.se/artikel/muc-off-chain-doc/aid:412959

hah där va den :D
ska nog köpa o testa, sen kanske recensera så får vi se vem som är kladdigast =)

Jag behöver generellt rengöra dreven också, så det blir ju ett kladdande hur man än gör tycker jag. När man ändå gör kedjan så blir det oftast att man gör hela drivpaketet ...sen tvätta hela hojen ...sen polera ...sen vaxa ...sen putsa. 6 timmar senare i garaget så undrar man var solen tog vägen :va

Den finns på e-bay också, kanske billigare där, men verkar vara två olika modeller för cykel eller MC.

Jag behöver generellt rengöra dreven också, så det blir ju ett kladdande hur man än gör tycker jag. När man ändå gör kedjan så blir det oftast att man gör hela drivpaketet ...sen tvätta hela hojen ...sen polera ...sen vaxa ...sen putsa. 6 timmar senare i garaget så undrar man var solen tog vägen :va

Den finns på e-bay också, kanske billigare där, men verkar vara två olika modeller för cykel eller MC.

6h ? ? ?
tvätta hoj + smörjning av kedja, 25 min, DONE!
Kan sträcka mig till att jag köper den där prylen som tvättar av kedjan också, 29min, done!

6h ? ? ?
tvätta hoj + smörjning av kedja, 25 min, DONE!
Kan sträcka mig till att jag köper den där prylen som tvättar av kedjan också, 29min, done!

Rengöra drivpaket med lampolja, rengöra aluminiumdelar (avgassystem), gegga loss insekter, gå lös med WD40 på nedre delarna, oljebaserad avfettning (för oljebaserad smuts), gegga loss smuts, spola av, vattenbaserad avfettning (för partikelbaserad smuts), spola av, tvätta med schampo, spola av, torka med sämskskinn, rengöra vindruta/speglar, blåsa rent kedja/broms med tryckluft, polera lackade delar med polish, vaxa lackade delar med hårdvax, polera metalldelar med metallpolish, polera motordelar med korrosionsskyddande medel, rengöra bromsar med bromsrengöring, polera instrumentering och plastdelar med plastrengöring, smörja kedja.

Inga 25 minuter inte :gnissla

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...