Kedjan var helt plötsligt spänd. Varför?

basselusk

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR 04
Goddag!
Idag va jag ute och tränade på bakhjulsåkning. Jag är ganska dålig så egentligen borde man kalla det för stegring, haha. I alla fall, efter någon timma började mcn gå lite konstigt. Så jag saktade in och försökte hitta problemet, tillslut märkte jag att det va kedjan som va kruxet.

Kedjan var stenhård. Alltså extremt spänd. Jag fick ringa hjälp och min far kom med verktyg för att släppa på hjulet. Nu har jag kört hem och det verkar som att kedjan har spänt åt sig igen.

Det jag undrar är om någon vet vad som kan vara fel? Jag drar alltid muttrarna hårt så dom borde verkligen inte glida (och om muttrarna sitter för löst borde väl kedjan bli slak?) Kan detta hända om dreven är slitna? Bakdrevet ser fint ut men det främre kan jag inte se.

Jag kör en cbr1000 -04.

Tack på förhand!

Mvh
 
Blir det skillnad om du snurrar hjulet lite?

Hade samma problem när jag pajjade lagret på axeln som framdrevet sitter på efter en burnis.
 
Ja, jag tror det. kedjan är lite olika spänd på olika ställen. Hurså?

Så det kan vara lagret på axeln som är problemet? Vad kallar man en sån om man skulle behöva köpa ny? :) För bara byta drev skulle inte hjälpa va? Hur löste du det?
Tack för hjälpen!
 
Ja, jag tror det. kedjan är lite olika spänd på olika ställen. Hurså?

Så det kan vara lagret på axeln som är problemet? Vad kallar man en sån om man skulle behöva köpa ny? :) För bara byta drev skulle inte hjälpa va? Hur löste du det?
Tack för hjälpen!

På min gsx-r 750 som jag hade problemet med var jag tvunget att klyva motorn för att byta.

Men du kan testa att ta bort framdrevet och se om det är någon synlig skada där bakom :)
Eller om du kan vicka på axeln.
 
även en dålig kedja kan bete sig som du beskriver.

att den är olika spänd / lös när man rullar hojen.

utgående axel tycker jag är lite mer långsökt & framför allt dyrare att fixa
 
Har du rengjort och smörjt kedjan? Om inte, gör det. När kedjan är dåligt smörjd kan den ge de problemen som du beskriver.
 
Det är nog bakdrevet som är ovalt om det blir olika spänning när du snurrar hjulet, sätt något som står mot kedjan på bakdrevet med en millimeter imellan snurra hjulet :)
 
Det är nog bakdrevet som är ovalt om det blir olika spänning när du snurrar hjulet, sätt något som står mot kedjan på bakdrevet med en millimeter imellan snurra hjulet :)

Eller så är det ett typiskt syndrom vid skuren länk?
 
Kass kedja med en eller flera skurna länkar ger de symptom du beskriver (vilket redan nämnts ovan).
Plocka bort bakhjulet och kolla kedjan länk för länk. Skurna länkar=nytt drivpaket
 
Ge er nu kedjan har olika längd och omöjlig att få rätt!
Byt kedja

Haha jag har alltid färdmekaniker blev just felsökt vid landsvägsbas och tagen i örat!
:crash
 
Länk som skurit på kedjan. Eller så har hjulaxeln inte varit åtdragen...

Om hjulaxeln inte vore åtdragen så skulle väl i så fall kedjan bli slapp?

Alltså Kedjan gick från att ha ett normalt glapp till att vara så hård att motorcykeln rullade dåligt. Så det vore magiskt konstigt om det skulle bero på att kedjan va sketen och o smörjd (vilket den inte är)

Även om kedjan har varit olika spänd i olika lägen så är det marginellt, när jag rullade hela hjulet gick det trögt överallt.

Men jag ska kolla framdrevet i morgon och se om jag hittar något.

Tack för alla svar!
 
Min gissning är att en eller flera länkar inte rör sig som de ska längre.
Prova att manuellt röra på respektive länk så kommer du troligen hitta en eller flera som du inte kan röra på.
 
Fick liknande symptom på min gamla hornet för några år sedan efter jag gasat skiten ur den på Gotland Ring. När jag körde hem sen fick jag stanna och justera 5 gånger. Kedjan blev också helt spänd och stenhård i vissa lägen och gick inte att få bukt på utan fick den bara lite mindre spänd om man säger som så, så att jag kunde köra hem. Var bara drivpaketet i sig som tagit stryk och främst kedjan. Så efter byte av fram och bakdrev samt kedja så var den fit for fight igen :). Tror inte det är allvarligare än så.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top