kedja utan kedjelås???

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har precis börjat riva isär en ktm 125 i småbitar och det tog stopp när jag skulle lossa kedjan. det är en o-ringskedja och jag kan inte hitta något kedjelås på den. hur är det möjligt. finns det kedjor utan lås? på min gixxer är låset väldigt tydligt, det är helt omöjligt att missa det. jag har kollat väldigt noga på denna ktm men jag kan inte hitta något lås.

bmwjohan skrev:
jag har precis börjat riva isär en ktm 125 i småbitar och det tog stopp när jag skulle lossa kedjan. det är en o-ringskedja och jag kan inte hitta något kedjelås på den. hur är det möjligt. finns det kedjor utan lås? på min gixxer är låset väldigt tydligt, det är helt omöjligt att missa det. jag har kollat väldigt noga på denna ktm men jag kan inte hitta något lås.

Du får skaffa dig en kedjeavtagare som trycker ur en sprint för att ta av den...

bmwjohan skrev:

Ja det finns kedjor utan lås, även på vissa hojar som man måste plocka loss swingen för att få dit en ändlös kedja sitter det monterat som orginal.
Måste du ta loss kedjan eller?

Du kan väl flytta fram hjulet så pass långt att det går att lyfta av kedjan?

Fast det går inte om dom har gjort så att hjulet redan är så långt framflyttat det går.

Lycka till. :tummenupp

jag måste ta av kedjan för att kunna lyfta ur motorn. jag ska försöka att skjuta fram bakhjulet och se ifall det räcker för att jag ska kunna lirka av kedjan från något av dreven. jag tror dock att det kommer att bli svårt.
var kan man köpa en sån där kedjeavtagare som man kan trycka ut en sprint med?

Ska du byta kedjan, såga av den/slipa bort toppen av en sprint och knacka ur!
(Eller gør som min tjejkompis gjorde, ta den størsta bultsaxen i garaget och klipp! så var den av)

Ska du behålla kedjan och bara ta ur motorn, flytta frambakhjulet så långt det går och kræng av kedjan från bakdrevet, ev. ta ur bakaxeln, då blir det superenkelt.
På crossar/enduros så brukar det oxå gå att plocka bort fræmre drevet från sin axel och så sætt få av kedjan. Blir oxå enklare sen att lyfta ur motorn om kedjan bara vilar iot axeln istællet før drevet.

Kedjespræckare finns lite øveralt i vælsorterade affærer...tror tom hobbex krænger dom ;)
MEN om du spræcker kedjan så hær så behøver du ett nytt kedjelås att nita om sen før att få ihop den.

Men det ska inte vara några problem alls att krænga av kedjan, ræcker nog med lite milt våld och envishet :D Såna hær cyklar ær gjorda før att mekas enkelt och snabbt.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra