Kedja går ej att spänna

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Hej! Min kedja är omöjlig att spänna på ena sidan. Jag markerade vart den satt innan jag tog lös hjulet och drivpaketet. Nu är vänster sida omöjlig att spänna till ursprunglig sida och kedjan tar i skyddet i fram. Vad orsakar detta?
När jag hade spänt upp båda spännarna helt så tog jag av kedjan på bakre drevet. Sen, av nån anledning så vred jag tillbaka vredet på vänster sida till ursprunglig position, men insåg mitt misstag direkt och vred tillbaka den. Nu är den omöjlig att ens få i närheten, Högersida så går det att spänna till ursprunglig position utan problem.

Spännaren går att vrida till där den är på bilden, sen är det tvärstopp. De två svarta strecken satt den emellan innan jag tog isär allt.

Fattar verkligen inte vad som är fel.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.9 MB · Visningar: 61
Det är bara att rotera skiten till den postion som önskas. Lättast är att göra detta utan att spänna muttern på hjulaxeln. Om det av någon anledning inte skulle gå får du väl ta ut hjulaxeln och se vad som hindrar dig från att rotera den. Fetta in och montera tillbaka med distanser och brickor på rätt plats.
Bild nedan: Yamaha xt125 1983.

yamaha-xt125-dual-purpose-1983-d-usa-rear-wheel_bigyau1056e-3_0525.gif
 
och kedjan tar i skyddet i fram. Vad orsakar detta?
Jag gissar att endera har du fått in nått i kedjan som tar plats vid främre kedjedrevet eller så har kedjan hoppat av främre kedjedrevet.
Kan du lyfta upp bakhjulet från marken och snurra bakhjulet. Är allt OK ska det inte vara några problem snurra bakhjulet både framåt och bakåt, varv efter varv
när bakhjulet är över marken.
och växeln ligger i Nollan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top