kedja till turbo hoj?

Baardh

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX7R-TIC
körde av min kedja igår. blev en duktig smäll men som tur var så klarade jag motorn utan några större skador. så nu är min fråga, vad ska jag köpa för kedja och drev? har inte bytt på hojen nån gång så jag vet inte vad man ska ha för nått... känns ju som att det ska vara lite grövre grejjer än för standard effekten.

tacksam för snabba svar

//Baardh
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Biltema kedja funkar:tummenupp

EK 530 DRZ2 har en brottgrans pa ca 5200kg ('normala' kedjor ca 4000kg). Har du data pa Biltema?
Det ar lite skillnad pa 100-120Nm ur en modern 1000cc och +300Nm/+300hk som det ofta blir i Turbohojar (Rossis 800cc Yamaha M1 har ca 235hk/120Nm).
Man vill inte liksom chansa for det gor ratt ont att fa en bruten kedja pa vaden och det kan oxa gora ont i motorblocket :D
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
EK 530 DRZ2 har en brottgrans pa ca 5200kg ('normala' kedjor ca 4000kg). Har du data pa Biltema?
Det ar lite skillnad pa 100-120Nm ur en modern 1000cc och +300Nm/+300hk som det ofta blir i Turbohojar (Rossis 800cc Yamaha M1 har ca 235hk/120Nm).
Man vill inte liksom chansa for det gor ratt ont att fa en bruten kedja pa vaden och det kan oxa gora ont i motorblocket :D

Har för mig att Lahi kör med Biltema-kedja på sin turbohoj. Jag citerar:

Med nya motorn på 1195 cc, omtajmade kammar och KKK K24 borde jag nå målet på 350 hk på hjulet vid ungefär 1,5-1,6 bar, men det framgår vid bänkningen och injusteringen i vår när allt är färdigbyggt.
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
Jag kör med:
EK 530ZVX Extraförstärkt Super+ QX-ringkedja. (Ytterligare förhöjd dragstyrka. High-tech stålkvalitet, 5,38mm link pin diam ).
Kedjemodeller: 530ZVX (4.780kgf)
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Har för mig att Lahi kör med Biltema-kedja på sin turbohoj. Jag citerar:

Lahi har om har forstatt detta som mal (han har val lyckats bromsa dryga 250hk iar men kan forhoppningsvis na sina mal).
Sen far val var och en valja hur radd man ar om sin vad och sitt motorblock.
Speciellt om nagon startar en trad och fragar om kedja till turbohoj sa vill inte jag iallafall chansa och rekomendera nagot som jag en testat (i detta fall tex Biltema's mc kedjor till mc som jag tror funkar bra pa mc utan turbo).

Jag har dock bestamt for att inte chansa med prylar som inte ar rekomenderade av kanda leverantorer av turbohojar/system/delar till dessa.

Vet dock att EK 530 RDZ2 eller EK 530ZVX Extraförstärkt Super+ QX-ringkedja funkar val med effekt i grafen nedan.
 

Bifogat

  • Power Suzuki Hayabusa RA1.jpg
    Power Suzuki Hayabusa RA1.jpg
    53.6 KB · Visningar: 144

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vad Lahi kör på hittas här, och det är inga 5200 kg den klarar

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3673831&postcount=23
lahi skrev:
Jag kör med Biltemas kedja på min turbohoj. Brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg. Inte så stor skillnad så jag är inte rädd för att belasta den kedjan med 300 hästar.

Edit: fast det var väl länge sen han bara hade strax över 250?
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Vad Lahi kör på hittas här, och det är inga 5200 kg den klarar

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3673831&postcount=23


Edit: fast det var väl länge sen han bara hade strax över 250?
18 Juni 2008 Skrev Lahi detta:
"Vad jobbigt det blev... Var hos MP-Racing i måndags och justerade kammarna och bänkade igen. Trodde att kammarna hade hamnat fel innan, men det hade de inte gjort. Låg på 110,5/111,5, men vi gradade upp dem till 114/114 när vi ändå var där och rotade. Upp i bänken igen, men det blev ingen skillnad alls i toppeffekt. Vid förra bänkningen för två veckor sedan var kurvan spikrak mellan 7500 och 10500 varv, den ökade ingenting. Men nu efter vi tajmade om kammarna så gick den mycket fetare vid lite högre ladd, så den misstände efter 7000 varv. Effekten blev bara en halv hästkraft mer än innan Skit också. Mellan 5000 och 6500 varv åkte airfuelen utanför skalan, dvs. under 10:1, och från 6500 varv och uppåt låg den på 10,5:1. Åt helvete för fett. Kurvan fick spikar neråt med tapp på ca 30 hästar varje gång den missade (för att den gick för fett), och frågan är om den kanske inte kunde återhämta sig så den kunde lämna mer effekt? Blev bara 253 på hjulet... Om jag leanar ut den till kanske 12,5:1, hur mycket går det att hämta där? Finns det någon chans att få 50 hästar till om man får bort misständningarna? Kanske någon med erfarenhet av sådant kan svara på det?
Men vid 5200 varv hade jag iallafall 40 hästar mer på hjulet än med förra setupen (120 nu, 80 innan). Alltid något, även om det hade varit roligt att få rätt på toppeffekten också."
 

Baardh

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX7R-TIC
jo det får bli en kedja som folk med mkt effekt har kört med. visserligen ligger min "bara" på 253hk på hjulet men jag känner mig nog tryggare med en "värsting" kedja... det var tur att jag hade kedjeskydd och en skyddsplåt för blocket då kedjan slog av bultskallar och annat smått å gott.

jag som precis skulle wheela, blev lite förvånad när det small till å hojen fick väldigt dålig motorbroms:tungan
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lahi har om har forstatt detta som mal (han har val lyckats bromsa dryga 250hk iar men kan forhoppningsvis na sina mal).

Ja, men detta var vid 1,1 bar (skrev 1,3 innan men jag hade glömt öppna bleedventilen på laddtrycksmätaren så den stod på +0,2 när motorn var avstängd... såg det sen), misständningar from hell med tapp på 30 hästar varje gång, och när den passerade ca 250 hästar efter den hämtat andan igen så missade den igen (svårt att säga något om toppeffekt då). Kurvan såg förjävlig ut... Dessutom har jag Racetec K2 medium klisterdäck bak och efter bänkningen upptäckte jag att jag hade 1,2 bar i däckstyck... pyser ut luft någonstans. Tyckte väl att däcket såg lite platt ut när vi spände ner hojen i bänken :D Tappar nog ganska mycket på det, särskilt när man spänner ner hojen allt vad man kan med 4 spännband för att det inte ska spinna... :rolleyes: Plattar till däcket hur mycket som helt, och det stjäl effekt. Får pumpa en gång i veckan tills jag orkar och hinner fixa det. Så de bänkningar som gjorts har vart lite missvisande... Ska upp till 1,5-1,6 bar (med kalibrerad mätare...), så med rätt däckstyck (ca 2,7 bar, kanske provar 3 bar) så däcket inte plattar ut sig över hela rullen, rätt laddtryck på 1,5-1,6 bar, och runt 12:1 i A/F så jag slipper misständningar så ska jag nog komma en bra bit närmare målet. SKa bara försöka få tid till att köra ner till bänken. Hinnar knappt ens vara i garaget. Är för övrigt inne på min 40 timme som vaken, helt utan sömn! Jobbar lite för mycket nu tycker jag...
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
May I kap the tråååd abit!
när vi ändå är inne på kedjor och vad som händer när dom går av frågar man sig, vad gör ni för att skydda er mot ev kedjehaveri? Jag var inne på det där med kedjeskydd av ordentligt tilltagen dimension som nästan tar sig hela vägen fram till framdrevet. vad annat kan man göra, annat än parkera hojen och se på tv istället:hihi
 

Baardh

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX7R-TIC
Kedjehaveri? Bakhjulsåka, låt bli att koppla upp hojen. Byt kedja när den börjar "knaka". Shit happens...

jag kopplar aldrig upp hojen, jag bara vred på sen small den av... det var låset som gick av. hittade hälften av det fastkilat mellan bakdämparen å svingen.:va
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det finns 2 kedjor som funkar bra

Did 50ZVM Samt en från RK som jag tyvär inte har beteckningen på (har denna själv)

Båda finns numera med ytbehandlade länkar (Guld)

Nitat kedjelås är ju ett måste
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
appråpå det!
var köper man billigast/bäst ett kedjeverktyg för nitningen:va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nackdelen med nitade lås är att om man nitar lite för hårt finns det risk att man får sprickbildning i nitpinne och/eller länk. Köp ett par extra nitlås att öva på. Vanliga "osäkra" kedjelås funkar bäst för mig - eller så suger jag pung att montera nitlås.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top