Kawasakin del 2 : Styrlager

dirrenett

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
1984, Kawasaki, GPZ 750
Så har man varit på besiktningen då...
2 st 2:or blev det , det ena på en skitsak, det fanns ingen reflex...det trodde jag i min enfald satt i bakljuset, men det är ju lätt fixat.

MEN.....

Nerslag på "Styrlagret" ....
Det var inte bra och måste bytas, jag kände själv när jag körde till bilprovningen att cykeln liksom vandrade på vägen...lite småäckligt faktiskt, höll i styret så hårt att fingrarna domnade bort.

Nå nu till saken.....Är detta styrlager något som man byter själv ??
är det svårt ?? Måste man ha specialverktyg ??
Vad kostar ett lager ??

För Er som inte har läst om mina vedermödor så gäller det en
Kawasaki GPZ 750 1984 års modell.

Om ni nu inte rekommenderar att man gör detta själv...vad kostar det ungefär att få det fixat på en verkstad ??

Mycket tacksam för snar information, för nu har jag ju bara 1 månad på mig att fixa detta.

Thanx in advance :Bugar

Jag vet inte exakt hur det ser ut på din Kawa.. Men på min krävs det avdragare, då lagren sitter pressade på plats.
Jag är varken lat eller oteknisk, men jag kommer lämna in min för byte när det blir dags. Rengöring, nytt fett och korrekt åtdragning gjorde susen på min och räckte för denna gången.

/J

Bytte på en dominator för under 800SEK på verkstad vitt ink material har jag för mig. Bytte iofs lite mer så det kanske blev lite billigare pga totalen.

ok, det verkar vara lite olika bud om detta, vore ju intressant att veta ifall någon har gjort det förr på en kawa från 80 talet, misstänker ju att det är ungefär samma på en 1100, 900 och 500 som det är på en 750.

Ska du vara helt säker på att kamkedjan är rätt justerad så är väl det bästa att plocka av ventilkåpan och mäta spelet mellan kamdreven?

Då slipper du ju oroa dig sedan, det går dessutom rätt så fort.

Nu har du väl ändå trillat in i fel tråd:D

Apropå styrlager, vart får man tag på "kraftfjäder" för att justera spelet rätt?

Styrlagren går att byta med vanliga handverktyg samt vinkelslip och varmluftspistol......

Se bara till att få korrekt åtdraget annars får du pissiga vägegenskaper även med nytt lager.

Man måste dock demontera hela nosen så det blir tidskrävande och därmed dyrt på verkstad.

Gör du det själv kostar det bara vad lagren kostar. Ska verkstad göra det vill dom ju ha betalt för att montera bort framgaffel och allt, sedan själva jobbet och sen att skruva ihop den.

Byta styrlager är skitenkelt.

I din GPz sitter det med största sannolikhet koniska rullager och gör det inte det så köp för guds skull sånna istället för kullager.

lagerbyte.jpg

Hitta en lagomt stor gummiklubba - inte en hammare. Ta en metallstång, typ 10mm rundstång som du gradat kanten lite lätt på (så du inte skadar något allt för mycket. En träpinne av stadigare typ går också bra.

För in pinnen / stången underifrån i styrhuvudet och lägg an den mot kanten av lagret. Banka / knacka bestämt en par gånger per sida av lagret och flytta runt pinnen så att du knackar ut lagret jämnt hela tiden. När väl lagerbanan är ute gör du samma sak uppifrån.

Nedre lagret sitter på styrstolpen på nedre gaffelkronan. Detta lager värmer du med varmluftspistol eller gasol och plockar bort (ska inte vara några problem). När du sen ska på med det nya lagret värmer du också det och släpper bara ner det på styrstolpen. Ska falla på plats utan problem.

Sen monterar du bara dom nya lagerbanorna. Se till att knacka ner lagerbanan försiktigt så att den ligger platt i styrhuvudet. Blir det snett så kommer det fungera lika dåligt som dina lager gör nu.

Bör även finnas detaljerade instruktioner i verkstadshandboken för din hoj.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back