Kawasaki ZXR 750 1992.. vägrar starta

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
ZXR-750 1992
Hej!! försökte få igång hojen idag men vägrade o starta... däremot går den igång med startgas några sekunder sen dör den... har kört slut på batteriet 2 gånger...
vad kan det bero på att den inte tänder på bensinen som finns i tanken...

Tack för tips...

gammal soppa
stopp i slangarna
dåligt tryck i pumpen
avluftning till tanken i kläm

har tanken varit av ?
är det ny bensin i ?
har du dränerat förgasarna innan du ställde in den för vintern ?

gammal soppa
stopp i slangarna
dåligt tryck i pumpen
avluftning till tanken i kläm

Hej.. Tanken ar inte varit av... den gick fint när jag ställde in hojen i höstas.
Tankade full innan jag ställde av den.
Har inte dränerat förgasarna innan vintern ärligt talad har jag aldrig gjort det.. under de 5 åren som jag haft hojen,,

-Töm förgasarna.
-På med ny soppa.
-Startgas och starta upp den.

Anledningen till varför den tänder till kort och sen dör beror på att motorn tänder på gasen och lite bensin kanske? Låter som du har problem att få soppa till motorn.

Hade jag varit dig så hade jag tagit av och kollat stiften. Stark gnista? Har de gått fetta? Kan ju koxa stiften av att hålla på och mecka så för länge.

Uppdatera om du går liv i den :)

idag har jag skruvat lite på hojen och konstaterat att bränslepumpen går inte när man sår på tändningen...
det förklarar varför den startade på startgas... <pumpen går om jag matar direkt ström från batteriet...
misstänker bränslepumpsrelä...någon som vet var den sitter på just min hoj.....

mvh Jojje

idag har jag skruvat lite på hojen och konstaterat att bränslepumpen går inte när man sår på tändningen...
det förklarar varför den startade på startgas... <pumpen går om jag matar direkt ström från batteriet...
misstänker bränslepumpsrelä...någon som vet var den sitter på just min hoj.....

mvh Jojje

Prova knacka till på pumpen med skaftet på en skruvmejsel.

Eller annat lämpligt, typ inte en slägga...

Varför ska jag knacka på pumpen den går om jag matar den direkt.... alltså ingen fel på pumpen förutom att den inte får ström när jag slår på tändningen.....

Varför ska jag knacka på pumpen den går om jag matar den direkt.... alltså ingen fel på pumpen förutom att den inte får ström när jag slår på tändningen.....

Precis....
Låter som elfel då. Jag har Haynesboken för den hojen (jag har en likadan, samma årsmodell, model J alltså). Reläet sitter "On J through M models, it´s next to the rear brake fluid reservoir. The relay can be identified by its wire colors; red, black, black/blue and black/yellow.

En passus där, jag ser på schemat att ovan nämnda svart/gul på pumprelät är röd/gul istället. Jag vet inte vilket som är rätt men det märker du.

Sorry, läste inte ditt sista inlägg.

Inte ovanligt att tick-tack-pumpar hänger sig/oxiderar när dom får stå.

Du har väl kollat säkringarna?

Pumpen går ju när han lägger på ström.... Så den verkar inte hänga sig. Men visst får han kolla säkringarna så att reläet får spänning.

Last edited:
Hej
Jag hade tidigare en ZX-9 1998. Där gick inte bränslepumpen om inte motorn snurrade. Den gick alltså inte så fort man slog på tändningen. Skulle vara så. Kanske är det lika på din.
Jag tömde alltid förgasarna varje höst. På våren så drog jag ström direkt till pumpen för att fylla förgasarna utan att nöta på startmotorn. Aldrig några problem att starta på våren.
Din motor borde gå på soppan som finns i förgasarna även om styrningen till bränslepumpen inte funkar.
Du kan ju också prova att starta med bränslepumpen ansluten direkt till batteriet, så den garanterat arbetar.

Kolla också att det verkligen finns soppa i förgasarna. Genom att öppna dräneringsskuven, det finns väl en sån?
Sen skulle jag nog ta bort förgasarna, öppna, å kolla om det verkar smutsigt eller igensatt någonstans.

Lycka till

Hej igen!!det verkar som att kontakterna som sitter på ena sidan av pumpen är det nåt fel på
det sitter som typ brytarspets, de rör sig inte när jag drar startmotorn men om jag petar med en lite skruvmejsel då hoppar pumpen igång men dör lika snabbt.

kan man mäta om bränslepumpsrelät är helt jag har tagit lös den.
var sitter säkringarna till pumpen..

hur funkar pumpen egentligen ska den gå när man slår på tändningen eller ska den pumpa när man slår till på startmotorn????+

tack för era svar.

Jag vet inte hur det fungerar på just din hoj med pumpens start.
Vad du kan göra är att mäta på stiften för reläspolen. Får du ström på dessa när du slår på spänningen så skall pumpen gå då också.

Glömde:
Reläet kan du prova genom att lägga spänning på spolen och ohmmäta över kontakterna, motståndet skall vara nära 0Ω

Det är ju förbjudet att gissa på detta forum, och jag vet ju inte riktigt hur bränslepump ska funka.
Men om jag använder mina erfarenheter från ZX-9:an så tror jag inte att det är fel på varken pump eller relä.
När förgasarna är fulla så blir pumpen tyst och stilla även om man ha ström direkt till pumpen (på ZX-9:an).

Prova om pumpen funkar är ju enkelt. Ta bort bränsleslangen från förgasarna, eller kanske enklare, öppna en dräneringsskruv och koppla på ström direkt till pumpen. Pumpa den ut soppa så funkar den, kommer inget så funkar den ej. Glöm inte ett kärl att samla upp soppan i, så inte hojen brinner upp :crash

Edit: Det här visar ju inte om bränslepumpsrelät funkar, men jag menar att om det finns soppa i förgasarna så ska det räcka. Bränslepumpen ska ju bara pumpa fram soppa till förgasarna, eftersom lägsta delen av tanken sitter lägre än förgasarna. Det behövs inget högt bränsletryck, som på en insprutningsmotor.
Vid fullgaskörning måste det finnas tillräckligt flöde också, men det är ju inget problem här, när du bara försöker få motorn att gå.

Last edited:
Hej igen!!det verkar som att kontakterna som sitter på ena sidan av pumpen är det nåt fel på
det sitter som typ brytarspets, de rör sig inte när jag drar startmotorn men om jag petar med en lite skruvmejsel då hoppar pumpen igång men dör lika snabbt.

kan man mäta om bränslepumpsrelät är helt jag har tagit lös den.
var sitter säkringarna till pumpen..

hur funkar pumpen egentligen ska den gå när man slår på tändningen eller ska den pumpa när man slår till på startmotorn????+

tack för era svar.

Kollar man schemat så drar pumpen när den får varvsignal från kombiinstrumentet och om dödaren på styret är i run.

Så ja, när startmotorn går och den har gnista skall pumpen gå, inte annars.

Försök få den att gå på startgas en lite längre stund. Av säkerhetsskäl är det no-no att låta pumpen gå mer än någon sekund om inte motorn snurrar. Om det dunstat bränsle (vilket det lär ha gjort) så behövs det fyllas på och då måste pumpen fungera. Så är det på senare modeller iaf.

Men nu behöver det inte betyda att allt är frid och fröjd för det, bränslekranen kan också ställa till med elände. Så det är nog till att fortsätta felsöka om den inte hoppar igång efter en 30-45sek för då bör förgasarna hunnit fyllas. Så kan du hålla maskinen vid liv i 45sek med startgas men den dör ändå utan startgas så får du kolla upp bränslesystemet lite mer ingående.

Nu är hojen igång felet var det brytarspets som sitter på ena sidan av pumpen under plastlocket.. det gick att köpa som en lös del 199 kr.. nu försöker jag luska ut varför motorn går så långsamt ner i varv när man släpper gasen... det har varit så ganska länge nu vill jag komma till rätta med det...

tack för tips.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...