Kawasaki ZX9R-98. Kopplings rassel.

  • Thread starter Thread starter P_J
  • Start date Start date

P_J

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
1998,Kawasaki ZX9R Ninja
Hejsan jag undrar om nån vänlig själ här är bra på koppling på en
Kawasaki zx9r-98?
Den rasslar när den är "obelastad", men när man "belastar" den så tystnar den! Det jag undrar är=Hur många lager & delar måste jag byta?
Det "platta" trycklagret måste jag väl byta,måste jag även byta "shimsen" (brickor),som hör ihop med tryck lagret ? Måste jag byta kopplingens "Tryck pinne" oxå?
Måste jag även byta det stora "nål lagret" som sitter i kopplings korgen?
Och måste jag då även byta "bussningen",som hör ihop med det stora "nål lagret" i kopplings korgen?
+ även eventuella "shims" då oxå?
Mvh P_J.
 
Kopplingsrassel obelastat brukar ju bero annars ber på ryckutjämnarna(heter det så?), dvs dom längstgående fjädrarna.
Brukar inte finnas lösa sån att köpa. Dessutom så är dom innitade. Kolla dom först innan du gör nåt annat större.

Egentligen så gör det ju ingen större skada om dom rasslar mer än ett störande ljud. Brukar bli lite tystare om man tex synkar förgasarna så motorn går jämnare
 
For å sitere Beatles:

Let it be, let it be, let it be, oh let it be ........
 
For å sitere Beatles:

Let it be, let it be, let it be, oh let it be ........

Nu är ju jag inte nåt Beatles fan direkt! Men i detta fallet kan jag göra ett undantag?? (Latmasken inom mig hoppar jämfota ??)
Skämt o sido, den allmänna uppfattningen verkar ju vara att jag inte ska göra något just nu,men hålla lite extra koll på kopplingen framöver! Rätt uppfattat,eller ???
Med vänlig hälsning,P J????:hej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top