Kawasaki zx9r 94-96 VS Suzuki GSXR 1100 89-92

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Är det någon som har möjlighet att jämföra dessa hojar? Det jag är mest nyfiken på är sittställningen, benvinkeln och vilken av hojarna som lämpar sig bäst för touring?

:tummenupp

Last edited:
Araikaj skrev:
Är det någon som har möjlighet att jämföra dessa hojar? Det jag är mest nyfiken på är sittställningen, benvinkeln och vilken av hojarna som lämpar sig bäst för touring?

Kawan är bättre på allt körmässigt tycker jag, dock får i stort sett alla zx9:or av nämda årsmodeller problem med att cylinderfodren sjunker och topplockspackningen går=DYRT.

94orna har dessutom förbannat seg växellåda mer eller mindre, detta åtgärdades till året efter.
De zx9orna är tunga och väldigt snabba, uppåt 270 blås ärlig fart.

Jag hade lätt valt kawan jag med, suzukin är en generation äldre tycker jag, ett äldre tänkande och minst lika klunsig, dock känd som slitvarg och mycket delar finns för vidare trimmning osv.

Löjliga överpriser ofta på suckan tyvärr.

Har oxå kört båda varianterna, Kawan har klart trevligar chassie, sukkan har iofs trevlig och slitstark motor. Prova och se själv, som det alltid skrivs på dessa trådar :D

Araikaj skrev:

Kawasakins fördel är följande. Skön sittställning, mkt hög toppfart (Runt 300 på mätarn)snyggt yttre, Nackdelen är, pissdålig växellåda, är för klent i mellanregister.

Suzukins fördel. En helt underbar motor med massor med vrid och hyfsad toppfart runt( 265 270) på mätarn Sittställningen är mer ihopkrupen med skarpt vinklade ben vilket man faktiskt vänjer sig vid. Växellådan är oftast väldigt bra. Nackdelen skulle väl vara et föråldrat och lite tungt chassi. -89ans framgaffel är väl inte världens bästa. -90an fick upp och nedvänd gaffel som funkar mkt bättre.

Det smarta valet är nog en zx9 men jag skulle nog hellre välja en suzuki med tanke på vilken skön best det faktiskt är.

Kawan är mycket skönare att åka längre med, och ligger som ett lok på vägen
(lite tung) stabil och fin, ska du inte hålla på och trimma skulle jag lätt ta kawan.

gammel gixxrars körställning är ju inte drömmen på långstyrningar direkt
fast härliga motorer har dom

Rydde skrev:
Kawasakins fördel är följande. Skön sittställning, mkt hög toppfart (Runt 300 på mätarn)snyggt yttre, Nackdelen är, pissdålig växellåda, är för klent i mellanregister.

Min 95:a tyckte jag inte hade så farlig växellåda, från 5000rpm fanns 75% av vridet och det var inte klent. Iofs kanske vridet i gixxern är ännu bättre men det skiljer ju 200cc, men att kalla det klent i zx9:an är väl ändå att ta i.

Wellcraft skrev:
Min 95:a tyckte jag inte hade så farlig växellåda, från 5000rpm fanns 75% av vridet och det var inte klent. Iofs kanske vridet i gixxern är ännu bättre men det skiljer ju 200cc, men att kalla det klent i zx9:an är väl ändå att ta i.
främst 94orna som hade trög låda.

Araikaj skrev:

Har ingen erfarenhet av Kawan, men äger själv en gsxr1100 -89. Köpte hojen mest pga MOTORN!! som är ett under av vrid och kraft.. Det míndre positiva är ju benvinkeln som är mycket skarp, chassit är inte helt "modernt" men allt kan ju förbättras med nya dämpare osv.. Alltså, välj inte gixxern för touring men väl för snabba repor i stan`..

Dessutom är gixxern en billig hoj med låg förs-premie! Jag pröjsar 2500kr hel/hel i centrala Helsingborg..

Wellcraft skrev:

Tror att -95an fick lite bättre växellåda. Många klagade nog på -94ans. Men jag har aldrig gillat kawasakis växellådor. Hade en zx12 -00 som hade en växellåda som kändes sådär kawasaki bänglig liksom. zx12an hade däremot en grymt skön motor. Jag gillar när man kan ligga på högsta växeln ända ner till 50kmh och ända ha grymt drag utan att växla ner. Tyckte inte att zx9an hade det vridet. däremot så var zx9an grymt enkel att köra på bakhjulet med vilket jag tycker att suzukin är lite bängligare med.

Silwer skrev:
94orna har dessutom förbannat seg växellåda mer eller mindre, detta åtgärdades till året efter.
De zx9orna är tunga och väldigt snabba, uppåt 270 blås ärlig fart.

Jag hade lätt valt kawan jag med, suzukin är en generation äldre tycker jag, ett äldre tänkande och minst lika klunsig, dock känd som slitvarg och mycket delar finns för vidare trimmning osv.

Löjliga överpriser ofta på suckan tyvärr.

Har haft zx9r -94 och 95 även nyare och kan inte hålla med riktigt beträffande vxl lådorna,har haft 1 gixxer 92:a också,gixxer lite gammal i jämförandet tycker jag,kawan mkt snabare och smidigare.
Dock är gixxern en rolig hoj. :banana

Wellcraft skrev:
Kawan är bättre på allt körmässigt tycker jag, dock får i stort sett alla zx9:or av nämda årsmodeller problem med att cylinderfodren sjunker och topplockspackningen går=DYRT.

Hmm, ska man då köpa en sådan här hoj? Lönar det sig? Är det säkert att topplockspackningen går?

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...