Kawasaki ZX1000-88, vilken olja?

mediahuset

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Alingsås
Hoj
1988, Kawasaki, ZX-10
Hej,
Har en Kawasaki ZX1000 -88, försökt hitta info om vilken olja man bör ha i den men hittar ingen vettig info.. någon som vet vilken som rekommenderas i denna cykel?
 
Med all säkerhet ska du kunna använda någon av de vanligast förekommande oljor på marknaden, avsedda för mc med våtkoppling, i spannet SAE10W-40.
 
Last edited:
Blev en olja som en arbetaren i mc-verkstaden rekommenderade, 15w50 men såg när jag kom hem och gick igenom manualen att jag bör ha API Klass SE eller SF på oljan men den jag köpte var API SG/SH/SJ/SL

Någon som har koll på ifall detta borde vara ok att slänga i hojen eller om det finns risk att något kommer förstöras pga fel klass?

(Inte direkt kunnig när det kommer till motorer som det kanske märks)
 
Blev en olja som en arbetaren i mc-verkstaden rekommenderade, 15w50 men såg när jag kom hem och gick igenom manualen att jag bör ha API Klass SE eller SF på oljan men den jag köpte var API SG/SH/SJ/SL

Någon som har koll på ifall detta borde vara ok att slänga i hojen eller om det finns risk att något kommer förstöras pga fel klass?

(Inte direkt kunnig när det kommer till motorer som det kanske märks)

Fanns nog ingen högre klassning än SF 1988 när de tryckte manualen ;)

Oljan du har nu har en nyare/bättre klassning bara, ingen fara
 
Blev en olja som en arbetaren i mc-verkstaden rekommenderade, 15w50 men såg när jag kom hem och gick igenom manualen att jag bör ha API Klass SE eller SF på oljan men den jag köpte var API SG/SH/SJ/SL

Någon som har koll på ifall detta borde vara ok att slänga i hojen eller om det finns risk att något kommer förstöras pga fel klass?

(Inte direkt kunnig när det kommer till motorer som det kanske märks)

Klassningen på oljan du köpt är högre (bättre) än det som rekommenderades i din bok 1988.
Jag hade valt en delsyntetisk olja med 15/50 viskositet, det kanske är det du har :)
 
http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html

Läs denna guiden och lär dig lite...

Se till att den klarar våtlameller ala JASO om det är det du har.
Alla oljor behöver inte vara märkta korrekt för att passa din mc men då måste du kolla tillverkarens listor eller prata med dem.

Har du inte en olja för våtlameller så kan kopplingen börja slira.

Blev en olja som en arbetaren i mc-verkstaden rekommenderade, 15w50 men såg när jag kom hem och gick igenom manualen att jag bör ha API Klass SE eller SF på oljan men den jag köpte var API SG/SH/SJ/SL

Någon som har koll på ifall detta borde vara ok att slänga i hojen eller om det finns risk att något kommer förstöras pga fel klass?

(Inte direkt kunnig när det kommer till motorer som det kanske märks)
 
Last edited:
El Garto - Jupp, låter som det är samma olja :)


Richo - Ah det är en kunskap jag får lägga på minnet, står att den är Jaso godkänd så borde den göra då :) Tack för länken, verkar intressant så får nog bli sänglektyr idag

Tack för alla grymt snabba svar, nu kan man sova gott!!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top