Kawasaki ZX-9R, köpråd sökes

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Hej.

Känner att det är dags att byta upp mig lite, behöver mer effekt. Vad jag inte behöver är en utpräglad banhoj då jag kommer nöja mig med landsvägkörning. Alltså, jag vill ha en kul hoj med billig försäkring, tydligen ska de äldre ZX-9R vara bekväma vilket låter bra då jag kör tur/retur till skåne 3-4 gånger om året, det är 60 mil dit, vill sitta bekvämt.

Har kollat upp försäkring på en -98, men den blev för dyr, däremot så funkar en -94 och eventuellt en lite "nyare" än den.

Någon som har erfarenhet av dessa äldre? Vad brukar krångla, har hört något om klonkigaväxellådor och sprukna topplock? Är det någon årsmodell som man bör akta sig från?

Har tills nu kört en VFR750 -89 (en trogen traktor), och den har fungerat löjligt bra, inga krångel alls, hur är Kawasakikvaliten egentligen?

Tacksam för lite tips!/
Thelinski
 
Last edited:
Thelinski skrev:
2470829 Hej.

Känner att det är dags att byta upp mig lite, behöver mer effekt. Vad jag inte behöver är en utpräglad banhoj då jag kommer nöja mig med landsvägkörning. Alltså, jag vill ha en kul hoj med billig försäkring, tydligen ska de äldre ZX-9R vara bekväma vilket låter bra då jag kör tur/retur till skåne 3-4 gånger om året, det är 60 mil dit, vill sitta bekvämt.

Har kollat upp försäkring på en -98, men den blev för dyr, däremot så funkar en -94 och eventuellt en lite "nyare" än den.

Någon som har erfarenhet av dessa äldre? Vad brukar krångla, har hört något om klonkigaväxellådor och sprukna topplock? Är det någon årsmodell som man bör akta sig från?

Har tills nu kört en VFR750 -89 (en trogen traktor), och den har fungerat löjligt bra, inga krångel alls, hur är Kawasakikvaliten egentligen?

Tacksam för lite tips!/
Thelinski


Jag hade en 94:a
visst var den rätt bekväm att åka på. inga problem att klämma 60 mil i ett sträck. skitbra kåpa som fick bort fartvinden. motorn har rätt gott om effekt och vibrerar inte så vansinnigt mycket.

vad den har emot sig är vikten och det ganska tröga chassiet.
vad honda kompå och skapade 92 i form av cbr900RR fattade inte kawa riktigt förän yamaha gjort om det när dom skapade sin R1.
(mycket effekt i ett smidigt paket som väger lite)

kvalitetmässigt.
hmm... mja. jag fick byta motor på min.
jag har aldrig haft en hoj som krånglat så mycket. det var det ena efter det andra. motorn slurkade i sig olja. ventiler som var slitna och inte höll sina distanser efter chimsningen.
tillslut blev det billigare att köpa en annan motor och hänga i än att laga den gamla häcken.
jag skruvade fler timmar med aset än jag körde med den.
när jag väl fått i den fina motorn gick den kanon. vilken enorm skillnad.
den gick jämnare och finare. den drack ingen olja. växelådan kändes (relativt) distinkt och missandet av växlar i hård axx drogs ner rejält.
men problemet fanns där. i synnerhet mellan 1:an och 2:an.

jämfört med kvallitén på honda och i vissa fall yamahas hojar så låg dom faktiskt en bra bit efter på alla plan under det tidiga nittiotalet. det har väl blivit bättre på senare år.

men om du hittar en kawa som bara gått 3000 mil, som ser fräsh ut, står i original skick, som inte är pillad med och trimmad i motorn och där växellådan känns som en växellåda och inte som et järnspett i en hög mackadam. då är det ingen helt dålig hoj.

men jag hade köpt en honda istället. :yoparty

det är iallfall mina upplevelser om den stackars hojen.
 
Hej
Har själv haft en 94' so mfunkade utan problem. Det du måste kolla upp om du köper en 94' är växellådan men tror att kawazaki förstärkta dom på garantien, inte helt säker dock. Detta proplem finns inte på 95-98.
Annars är det en klockren och bekväm hoj med ett härligt insugs ljud:tummenupp
 
Tack för svaren!
Jag tolkar det som att under förutsättningen att man får tag på ett "bra exemplar" så är det en bra hoj, och att man bör akta sig från -94:an.

Droopfy: Det lät inget vidare att du fick mecka mer än åka, vill verkligen inte hamna i den fällan.

Eftersom jag har en Honda nu och är enormt nöjd med kvaliten så skulle jag gärna tänka mig att vara lite märkes trogen, problemet är att jag inte hittat någon model som är sportig, bekväm, men samtidigt förhållandevis billig i försäkring.
/Thelinski
 
Last edited:
Thelinski skrev:
2470990 Tack för svaren!
Jag tolkar det som att under förutsättningen att man får tag på ett "bra exemplar" så är det en bra hoj, och att man bör akta sig från -94:an.

Droopfy: Det lät inget vidare att du fick mecka mer än åka, vill verkligen inte hamna i den fällan.

Eftersom jag har en Honda nu och är enormt nöjd med kvaliten så skulle jag gärna tänka mig att vara lite märkes trogen, problemet är att jag inte hittat någon model som är sportig, bekväm, men samtidigt förhållandevis billig i försäkring.
/Thelinski

Varför inte en nyare CBR1000F kanske inger räser men bra drag och grymt skön vid långkörning.
http://www.blocket.se/vi/9044595.htm?ca=11_s

Har själv haft en äldre Fireblade, en riktig kanonhoj. Men den var jobbig vid långkörningar.
 
Fela mig om jag har rätt, men har inte många ninja-nior 98-> haft problem med topparna?
 
Thelinski skrev:
2470990 Tack för svaren!
Jag tolkar det som att under förutsättningen att man får tag på ett "bra exemplar" så är det en bra hoj, och att man bör akta sig från -94:an.

Droopfy: Det lät inget vidare att du fick mecka mer än åka, vill verkligen inte hamna i den fällan.

Eftersom jag har en Honda nu och är enormt nöjd med kvaliten så skulle jag gärna tänka mig att vara lite märkes trogen, problemet är att jag inte hittat någon model som är sportig, bekväm, men samtidigt förhållandevis billig i försäkring.
/Thelinski


jag har iallfall lärt mig mycket mekande på skiten =)
dyra läropengar bara. fast vem har sagt att det ska vara billigt?

kolla lite på en nyare VFR750 då?
det är ju en verklig kanonhoj med en av dom absolut bästa motorerna som gjorts. samt att den har något som kallas andrahandsvärde....
 
Droopfy: Jodå, VFR är en kalashoj och jag har funderat på att köpa en nyare sådan. Det är bara det att jag vill ha en hoj med ordentligt med effekt, något som VFR inte riktigt har, plus att jag tycker den ser lite för snäll ut. Skulle faktiskt kunna tänka mig en Honda CBR900RR av äldre modell, måste kolla upp försäkring osv.. Har testsuttit en Blade av nyare modell och den var inte skön att sitta på, är de äldre bekvämare?
/Thelinski
 
Köp en nyare än 98!! Svenskålda 98:or verkar fortfarande gå efter 55kW eller vad dom nu va på hos vissa försäkringsbolag eftersom det inte är en strypt effekt utan dom såldes så.
 
Rigge: Vilken -98 är det som har 55kW? Ninjan -98 har 105kW, menar du att Fireblade -98 har 55kW, det ifrågasätter jag kraftigt.
/Thelinski
 
Min Fireblade -93 var reggad med 50 kW den var billig att försäkra.
Firebladen fick bekvämare körställning och touring framskärm -96 tror jag.
 
Thelinski skrev:
2471347 Rigge: Vilken -98 är det som har 55kW? Ninjan -98 har 105kW, menar du att Fireblade -98 har 55kW, det ifrågasätter jag kraftigt.
/Thelinski


Jag vet att både R1 -98 och ZX9 -98 har haft 55kw i regbevisen och blivit försäkrade därefter, grannen och jag har ägt en varsin.
 
Det här med kvalitet tror jag mycket beror på vad den hoj du köper varit med om tidigare. Jag har kört Kawasaki i 18 år och aldrig haft några bekymmer med tillförlitligheten. Har även haft en zx-9r -94 och inte ens den krånglade för mig (men då var den språjtans ny).. Åker nu på en ganska nyinför-skaffad -98 som funkar bra, än så länge..:confused:
Ditt hojval håller jag verkligen med om zx-9:an är en kanon-hoj, :tummenupp hänger med bra vid banåkning men är även skön att köra till/från banan, även om det är 40-50 mil bort..
Bästa att göra är nog att provköra ordentligt o kolla så den är riktigt servad, slitna broms-skivor tyder ofta på hård användning o nybytta skivor ännu värre:tungan
 
Birma skrev:
2474944 Det här med kvalitet tror jag mycket beror på vad den hoj du köper varit med om tidigare. Jag har kört Kawasaki i 18 år och aldrig haft några bekymmer med tillförlitligheten. Har även haft en zx-9r -94 och inte ens den krånglade för mig (men då var den språjtans ny).. Åker nu på en ganska nyinför-skaffad -98 som funkar bra, än så länge..:confused:
Ditt hojval håller jag verkligen med om zx-9:an är en kanon-hoj, :tummenupp hänger med bra vid banåkning men är även skön att köra till/från banan, även om det är 40-50 mil bort..
Bästa att göra är nog att provköra ordentligt o kolla så den är riktigt servad, slitna broms-skivor tyder ofta på hård användning o nybytta skivor ännu värre:tungan

Håller helt med Birma. Hittar du en välskött hoj så är det inga problem. Har själv en 96:a som jag haft sedan den var ny. Servat den och skött den som den förtjänar. Använt den både till att gasa och att toura med och bortsett från rena slitagedelar så har den aldrig krånglat eller svikit mig...............ännu...
 
Köp min! En 95:a som är besiktigad 2006-07-25 ua. Har rullat ca 3700 mil. Servad i våras med ventiljustering utförd. Körd max 300 mil i somras. Däcken har också bara rullat 300. Billig försäkring!

Dessutom piskar du R1:or lätt med den! :yoparty

Du får den billigare än den billigaste du kan hitta på blocket eller sporthoj pga att jag ska betala studier på 50.000:- :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00126.JPG
    DSC00126.JPG
    92.1 KB · Visningar: 70
  • DSC00127.JPG
    DSC00127.JPG
    88.7 KB · Visningar: 59
  • DSC00128.JPG
    DSC00128.JPG
    98.9 KB · Visningar: 57
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top