Kawasaki ZX-8R

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Triggerhappy skrev:
2555475 Ja ja...det är ingen tvåtaktare tyvärr, men detta kan nog bli bra i alla fall !

Tänk om 3-5år.
800cc
156Kg Torrvikt(med eftermarknadspipor, kat e tungt)
190Hk vid 15,800Rpm (med eftermaknadspipor)
100Nm vid 14,400Rpm
Små nätta chassien
200/70-16,5" superklibbigt bakdäck !!



Me want !!! :yoparty
mmmmmmums vilken försäkring!:cpparty
 
Mayer skrev:
2566298 mmmmmmums vilken försäkring!:cpparty

Om man fixar så att orginalpiporna väger typ 50 kilo så löser man det problemet :tungan
 
driverinblack skrev:
2560575 920000 kr för en hoj som har liknande effekt som nya r1,hayabusan och zzr1400. vist kolfiber och magnesium är inte billigt men va fan 920000 kr. för dyrt :huvet

Det är ungefär vad en Aprilia RSW125 kostar, med 50 hästar. När ska kioskknuttarna lära sig att det inte bara är antalet hästkrafter som kostar pengar på en motorcykel.
 
aprilias RSW250 kommer kosta 120k euro nästa år. Då får man varken någon framgaffel eller bakdämpare. Men man får det allra västa som finns annars..
 
Axxexs skrev:
2582178 aprilias RSW250 kommer kosta 120k euro nästa år. Då får man varken någon framgaffel eller bakdämpare. Men man får det allra västa som finns annars..


Vad är det som kostar så löjligt mycket?

Fjädring och kolfiberbromsar? Kolfiberdetaljer? :va
 
Zee skrev:
2582221 Vad är det som kostar så löjligt mycket?
Fjädring och kolfiberbromsar? Kolfiberdetaljer? :va
Komponenterna görs väl i princip för hand i väldigt små serier och utvecklingskostnaderna är superhöga.
Som Axxexs skrev får du i princip det värsta som finns att köpa för pengar.
 
sandstream skrev:
2582259 Komponenterna görs väl i princip för hand i väldigt små serier och utvecklingskostnaderna är superhöga.
Som Axxexs skrev får du i princip det värsta som finns att köpa för pengar.
Efter att ha knallat omkring i bandepån på GP å tittat in i hos några team så inser man att hojjarna bara är små plattformar för en massa mekande.
Det är sjukt hur många kolvar,avgasystem, cyllar som de har att lajja med...även de halvsopiga teamen får en att gråta !!
 
Chris Ash skrev:
2581633 Det är ungefär vad en Aprilia RSW125 kostar, med 50 hästar. När ska kioskknuttarna lära sig att det inte bara är antalet hästkrafter som kostar pengar på en motorcykel.

HAHAHAHAHAHAHA, hur kommer det sig att du kan roa mig tills jag sprutar tårar och har kollossalt ont i magen? :D :D :D :tummenupp
 
Zee skrev:
2582221 Vad är det som kostar så löjligt mycket?

Fjädring och kolfiberbromsar? Kolfiberdetaljer? :va

Racerhoj som bara görs i få exemplar med allt som man kan ha och lite till av det som är värst. Är i stort sett färdig för att köras i VM.

Fjädring får man som sagt inte med. Förr fick man med WP. Men många team har sina egna leverantörer på det eller vill ha annat. Vill du ha Öhlins så kostar tex en TTX20 gaffel 117.000:-sek och en bakdämpare av nya modellen ska ligga på runt 30.000:-

ALLT är av det värsta. Kan något vara tillverkat i berylium och det är bäst just där så är det det. Titan och magnesium används på mycket. Topplocken, vattenpumpen och förgasarna är i magnesium tex. En rätt avancerad datalogger är inbyggd i elsystemet. Många lösningar på hojen är supergenomtänkta för att det ska vara så bra som möjligt till racing. Man har inte kompromissat och det märks. Både på hojen och prislappen.

Finns några grejjer som man inte får med men som kan köpas/leasas men det är fabriks och semifabriks grejjer som värre cylindrar, elsystem och kolfibersving tex.
 
förstår inte varför dom ska kompromissa å jävlas med udda cc storlekar ..kan dom hålla sig till 500 eller 1000, så det åtminstone ger större skilknader? :va eller kompromissa både rakt fram med svänga helt och hållet...
 
sandstream skrev:
2555220 Enligt senaste Bike går det rykten om att Kawasaki ska återuppta produktionen av sin ZX-7R och borra motorn till 793 kubik = en ZX-8R, troligtvis till 2008, nu när 636:an går i graven.
Någon som läst hört något mer om detta?

Ska Kawa sluta med 636?
Kom det inte precis en ny version av den?
 
G-Force skrev:
2583289 Då kör ju jag redan en MotoGP hoj....vfr800...v-fyra :va :D
Ja, där har vi det! Honda har ju redan en sporthoj för gata med V-fyra på 800 kubik. På med lite Repsol-dekaler, en Hayden All-In dekal och en hastighetsmätare graderad till 340 km/h så vips så har man hojen för korvkiosken. :tummenupp :D
 
Jag gillar utvecklingen mot "den perfekta klassen" då 600:or i princip har samma varvtider som literhojar på vissa banor, och litrhojarna blir för kraftiga, iaf för gemene man, så visade redan Masterbiketesterna för ett par år sedan då just Suzukis 750 vann totalt, inte bara en gång, utan två, och dessutom ALLTID placerat sig i toppskiktet, att detta är "way to go"

Mycket riktigt kan konstateras hur 600:orna dopats (fusk!) till 636, 675 osv, och MIN gissning var att det hela tillslut iaf skulle landa in i just den klassiska 750-klassen.

750 har ju alltid varit en stor klass, inte minst inom racing förr.

Så även om inte litersmaskinerna krymper på civila marknaden, så går ju Gp-hojarna ner på 800 (lite synd att de inte valde klassiska 750 direkt!) och som sagt 600:orna sväller...

Så mitt emellan dagens kromosomförstorade 600:or och kommande 800 är ju 750 det gyllene snittet!

Ni som har en Gixxer 750 har ju givetvis vetat att det är den bästa hojen hela tiden! :lol
 
Hade en ZXR750 -89 innan.. Kört Gixxer 750 så en 800 kommer jag omedelbart att beställa om den kommer ut,, kan ju inte bli mer perfekt avvägd.. :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top