Kawasaki z800/z800e

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Vad tror ni man kan få för en Z800 -16 (vit)?

1300 mil
Ny servad (snart i alla fall...).
"Nytt" backdäck (~300 mil), möjligtvis att jag byter framdäcket när jag servar den (värt?).
Bara orginal delar (ej moddad på något vis).
Bra skick/aldrig varit i backen.

Alltid svårt att gissa sådär men du borde ju i alla fall kunna lägga ut den för ca 65 000kr? :)
 

Andrew Lindstrand1

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2018
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawa z800
Någon som vet var jag kan få min Z800 mappad? (Nära göteborg gärna)
Är helst ute efter att mappa original ECU så jag kan bli av med restriktionerna i de lägre växlarna + att de även kan se över tändning.
Att montera en powercommander och bara se över bränslet får bli sista utvägen.

Några tips?

På ECunleashed´s hemsida står RG Motor i Helsingborg med men fick ändå förslaget att montera en powercommander :)

Jag har fixat powercomander V till min! Autogruppen i Mellerud kan lösa mappning på rullande!
 

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Jag tror att jag kommer testa ECUnleashed faktiskt! Pratat med en ägare av z800 som har detta och blivit väldigt nöjd :)
 

nobbe98

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2017
Ort
enköping
Hoj
hojlös
skummat igenom denna tråd och skulle vilja höra vad ni tycker om just z800 som första mc ? (strypt 35kw , då jag håller på att ta A2)
 

imre

Ny medlem
Gick med
24 May 2017
Ort
Norrtälje
Hoj
kawasaki z800
jag har en z800e (ostrypt) som första hoj och jag är riktigt nöjd..blev 700mil förra året på den. köpte e varianten speciellt för att få låg försäkrings kostnad. förra året var årspremie 6200 men nu i år efter sommar fyller jag 30 då fick 2018 årspremie bara på 1818kr.. blev riktigt förvånad. kommer åka säkert en till säsong med denna.. Då kanske kan man byta den mot z1000
men jag rekomenderar att skaffa den som första hoj!
 

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Samma för mig! Tycker att den är kanonsnygg och försäkringen genom Svedea är oslagbar. Min står påställd och försäkrad året runt för 1800kr (jag är 30) + att jag får köra alla steg bankörning försäkrat genom SMC.

Helnöjd med hojen än så länge! :tummenupp


Zsyvqq7.jpg
 

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Då åkte originaldäcket av idag! 450mil och SOPSLUT verkligen. Under all kritik om ni frågar mig.
Bak blev det Michelin 2CT. Byter framdäcket mot Michelin också när det börjar ge upp (där verkar det klara sig väldigt mycket bättre) :smasha
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Mitt originaldäck sitter fortfarande på. Metzeler Sportec M5 är det och har gått 1220 mil, 200 mil kvar tills de är sopslut. Stor skillnad på livsläng mot 450 mil. Glädjande att jag köpt en försiktigt körd mc men samtidigt lite tråkigt för meningen med mc är ju att förbruka däck.
 

CRF_Niklas

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Uddevalla
Hoj
Triumph street triple r -16
Bytte mitt 1a däck vid 300mil det andra vid 700 och innan jag sålde den va det dags igen vid 1200mil. Använder ni inte gasen killar? :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 

Wrappen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2018
Ort
Östersund
Hoj
Rookie
30121219_10216627165055555_1138330613_n.jpg
Idag blev det premiär för nyförvärvet z800e, riktigt gött känns de!
Så tänkte bara säga Halloj till alla andra i z800 ligan :hej

Samt en fråga någon som vet vart man kan köpa ett nytt passagerarlock till överkomligt pris tidigare ägare ersatt denna med ett fladdrigt plastlock som ser riktigt rappligt ut
 
Last edited:

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Köpte mitt från eBay, också ganska risig kvalitet. Du kanske kan hitta original som sitter bättre, men det kommer kosta dig. Kostar mer än det är värt i min mening...

Kolla här,
https://www.kawasakioemparts.com/oemparts/c/kawasaki_motorcycle/parts

View attachment 443033
Idag blev det premiär för nyförvärvet z800e, riktigt gött känns de!
Så tänkte bara säga Halloj till alla andra i z800 ligan :hej

Samt en fråga någon som vet vart man kan köpa ett nytt passagerarlock till överkomligt pris tidigare ägare ersatt denna med ett fladdrigt plastlock som ser riktigt rappligt ut
 
Last edited:

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
En vän ska göra 1200mils service. Enligt en verkstad ska det göras ventiljustering?!?!? låter märkligt vid 1200?
Eller kanske är en kawasaki grej?

Vad jag kan läsa så ska "every 42 000 km(26 250 mile)" göras en Valve clearance.

Nån som har input ?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Låter minst sagt underligt att Kawa skulle kräva ventiljusteringar på deras 800cc väg hoj. Knappt att Ducce skulle hitta på nått sånt.

Behöver ju inte heller betyda verkstaden är helt katastrof, han kan helt enkelt sätt fel. Alla gör vi fel ibland.
 

Sweapa

Ny medlem
Gick med
6 May 2018
Ort
Gustavsberg
Hoj
Kawasaki Z800
Tjaba,

Kul att det fanns en tråd för Z800 :rock
Nyligen tagit körkort A men saknar folk att åka med...

Några i Stockholm som har tid på kvällar helger?
 

9000aero

Xor
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Matfors
Hoj
Kawasaki Z900 2017
Hej alla Z800 ägare
Jag har en 2013 jag köpt i höstas och nu kört 200mil med.

Nu till mina 2 frågor.

Har någon erfarenhet av omdrevning så den får ner varvet lite vid landsvägskörning ?

Sen när motorn är kall kan kopplingen geifrån sig ett konstigt ljud när man släpper upp den vid start på ettans växel jag har provat byta olja om det var så att tidigare ägare satt i fel olja men det gjorde ingen skillnad nån som har erfarenheter kring det ?

// Andreas
 
Last edited:

apq

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2014 Kawasaki Z800
Hej alla Z800 ägare
Jag har en 2013 jag köpt i höstas och nu kört 200mil på skit skoj hoj :D

Nu till mina 2 frågor.

Har någon erfarenhet av omdrevning så den får ner varvet lite vid landsvägskörning ?

Sen när motorn är kall kan kopplingen geifrån sig ett konstigt ljud när man släpper upp den vid start på ettans växel jag har provat byta olja om det var så att tidigare ägare satt i fel olja men det gjorde ingen skillnad nån som har erfarenheter kring det ?

// Andreas

Jag fick precis tillbaka min Z800 -14 från verkstan och har haft exakt samma problem med metalliskt gnisslande med kall motor när man drar iväg på ettans växel. Det försvinner dock efter 2-3 starter från stillastående, tex i rödljus.
Vid 10 grader eller kallare i luften så låter det riktigt obehagligt och det hackar till och med lite grann.
Har haft den hos olika verkstäder och fått lite olika svar. Det senaste jag hörde var att det sitter fel typ av fett från fabrik på vissa årsmodeller och att det är därför den slirar på det sättet. Lösningen är att öppna upp kopplingen och ta bort det fettet, vilket de gjorde den här gången.
Jag hör dock fortfarande lite gnissel om jag drar iväg hastigt på ettan när motorn är kall.
Sommartid så är problemet inte lika tydligt och är nog därför jag inte märkte av det när jag testkörde hojen innan jag köpte den.

Har även hört från en annan verkstad att det är ett känt problem med den här årsmodellen enligt Kawasaki och att det inte är tillräckligt allvarligt för att de ska göra något åt det. "Ett karaktärsdrag hos hojen" sade de till och med, vilket ju låter som riktigt skitsnack. Fick det därför inte fixat på garantin, och nu är det för sent för det.

Om du hittar någon mer info angående detta så får du gärna skriva här! :)

Det verkar även som att andra har problemet, här tex: https://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?t=286594
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Har någon erfarenhet av omdrevning så den får ner varvet lite vid landsvägskörning ?
// Andreas

Monterade 43t drev bak istället för 45t. Sexan blir då en halv växel högre och den blir mycket trevligare att köra med något lägre varvtal. Jag är mycker nöjd med den omdrevningen. Köpte bakdrevet på Johans mc för knappt 300:- Hastighetsmätaren stämmer nu exakt med verklig hastighet för övrigt.

Passade även på att montera en växelindikator från Johans mc, 1300:- eftersom jag tröttnade på att försöka lägga i 7:an hela tiden. Rekommenderas för alla andra som har samma problem.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top