Kawasaki z800/z800e

Hmm okej tror du en annan större vindruta gör mer skillnad??
Stör mig som fan på rycken man får i kroppen när man kommer över 100km/h =)
 
Hallå boys! Ska hämta min Z800E nästa vecka, så tänkte det va lika bra att bli medlem på forumet. Oh i mitt första inlägg tänker jag fråga ifall det är någon som vet hur man tar bort strypningen på 2015 modellen? Återförsäljaren sa att det va lätt, men att jag skulle få lista ut det själv. Så någon? =)
 
Hallå boys! Ska hämta min Z800E nästa vecka, så tänkte det va lika bra att bli medlem på forumet. Oh i mitt första inlägg tänker jag fråga ifall det är någon som vet hur man tar bort strypningen på 2015 modellen? Återförsäljaren sa att det va lätt, men att jag skulle få lista ut det själv. Så någon? =)
Vilken utav strypningarna är de som du antyder? Den elektroniska till 70Kw eller mekaniska till 35Kw?

Hursom, 70Kw är en annan ecu box med annan kontakt osv. Samt mindre avgasrör till grenröret (fakta?)

35Kw är en mekanisk hylsa som är skruvad på throttlen. De bromsar helt enkelt gasrullen ifrån att "rulla". Du får mindre gas möjlighet.
 
Jag är en rätt ny Z800 ägare här och ganska nybliven mcförare (1 mån resp 1 år)
Min fråga är vad ni anser vara "normala" varvtal på z800, jag undrar på vilka varvtal ligger ni o kör vid normalkörning resp lite buskörning (slingrig, kurvig väg)
Blir skitnervös att motorn tar skada när man ligger runt 5-6000rpm och kör.. ( säkert normalt för nybörjare) jag vill gärna köra på så hög växel som möjligt och låga varvtal..
Tacksam för lite ideer om hur jag ska köra min underbara z800
Som sagt jag är en newbie
 
Jag är en rätt ny Z800 ägare här och ganska nybliven mcförare (1 mån resp 1 år)
Min fråga är vad ni anser vara "normala" varvtal på z800, jag undrar på vilka varvtal ligger ni o kör vid normalkörning resp lite buskörning (slingrig, kurvig väg)
Blir skitnervös att motorn tar skada när man ligger runt 5-6000rpm och kör.. ( säkert normalt för nybörjare) jag vill gärna köra på så hög växel som möjligt och låga varvtal..
Tacksam för lite ideer om hur jag ska köra min underbara z800
Som sagt jag är en newbie

Vill du ha pulver på låga varv så skaffa en twin. På en radfyra försöker man ju att aldrig ligga under 60-70% av maxvarv förutom vid motorvägskörning.
 
Haha jo jag har insett det händer en heeldel där omkring men det känns (enligt mitt nybörjar tycke) att motorn skulle explodera..
Men det kanske tar lite tid att vänja in sig att ligga på dom varven när man endast kört bil dom senaste 17-18åren..
 
Någon som har monterat rizoma skylthåller och haft problem med lyset? Mitt vill inte fungera, går det att byta lampan eller måste man slita hela kabeln? Verkar vara "svået" att få upp den så har inte vågat rycka.

Skiten är helt ny så är lite grinig :p
 
Någon som har monterat rizoma skylthåller och haft problem med lyset? Mitt vill inte fungera, går det att byta lampan eller måste man slita hela kabeln? Verkar vara "svået" att få upp den så har inte vågat rycka.

Skiten är helt ny så är lite grinig :p

Vaddå har glödlampan pajjat?
Åkt till handlaren o be dom fixa det (garanti/goodwill) lampa ska ju inte paja sådär...
Tror dom säkert fixar det.
 
Det är två grejor som skall bort. En skruv eller plåtbit som stoppar trottelrörelsen. Den sitter lite knöligt mitt emellan trottelhusen. Sedan behöver du dra ur en kontakt under sadeln eller under någon sidokåpa vid sadeln. Den kontakten har en kabel i form av en U länk. Den skall bort.

Då har du en 95 HK höj som är olaglig att köra med ett A2 körkort på gata men laglig för en förare med A. Behöver även en regbesiktning om vill vara korrekt.
 
Last edited:
verkade vara något glapp, det fungerade efter vi tog ut och stoppa tillbaka.. nu är jag där i mot lite fundersam över varför reg skylten inte täcker upp hela hållaren...något av hörnen kommer synas hur vi än placerar den...tror det blir sågen, trött på detta nu :D
 
Under stadskörningen och ca 20 grader i luften gick motorns temp upp till 103 grader på min z800. Sen gick den ner till 85-90 grader när jag fick farten till 70 km/tim. Tycker att det låter högt vid stadskörningen. Är det normalt temp, ä de på era också? Orkar bara inte läsa i boken:p
 
Under stadskörningen och ca 20 grader i luften gick motorns temp upp till 103 grader på min z800. Sen gick den ner till 85-90 grader när jag fick farten till 70 km/tim. Tycker att det låter högt vid stadskörningen. Är det normalt temp, ä de på era också? Orkar bara inte läsa i boken:p

Helt ok kylarfläkten startar vid 100 grader
Har haft samma funderingar själv
 
Tjena
Tänkte byta rör på hojen snart, Vilka rör har ni satt på? Funderar på sc project någon med erfarenhet av det?
 
Tjena
Tänkte byta rör på hojen snart, Vilka rör har ni satt på? Funderar på sc project någon med erfarenhet av det?

Kör på Mivv GP. stod emellan sc o mivv när jag skulle shoppa loss. det som föll för min del var att sc har sjuuuukt långa vänte tider om det inte vill sig väl... men mivvet har en jäkla go klang:rock
 
Kör på Mivv GP. stod emellan sc o mivv när jag skulle shoppa loss. det som föll för min del var att sc har sjuuuukt långa vänte tider om det inte vill sig väl... men mivvet har en jäkla go klang:rock

Kollade på deras hemsida och märkte att de fick en ganska stor skillnad i både hästkrafter och vrid med slipon röret. Märker man någon skillnad i verkligheten??
 
Kollade på deras hemsida och märkte att de fick en ganska stor skillnad i både hästkrafter och vrid med slipon röret. Märker man någon skillnad i verkligheten??

Om du väljer att köpa öppet filter samt en pc5 o mappa. Visst då märker du skillnad! men då har du redan där passerat vad röret kosta och mer därtill:brinnerup kör du omappat så visst kanske en marginell ökning, då du tar bort rätt mycket "flåsmotstånd" o annan skit som sitter i vägen för avgaserna:) men ljudet gör ju att hojen har fått 30hk mer:banana så svar på din fråga.. NEJ du får ingen speciell ökning av ett enbart slipon på pappret men :tuttar diggar dig mer:tummenupp
 
Det här med Z800e, när man väl har tagit A-kortet kan man på något sätt ta bort begränsningen? Alltså strypkitet?
 
Det här med Z800e, när man väl har tagit A-kortet kan man på något sätt ta bort begränsningen? Alltså strypkitet?

Se inlägg nr 431.

Om man skall vara korrekt så skall hojen reg. Besiktigas efter av strypningen.

Då har vi en hoj på 95 HK d.v.s 15 Hk mindre än z 800.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top