Kawasaki z800/z800e

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Välkommen.
Visst är den lite tung men som du sa de löser sig alldeles säkert ta de bara lugnt.
Tror inte du blir besviken
 

justcarl

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2014
Ort
norrköping
Hoj
z800 -2015
började pilla lite med tailyn och det verka vara mer arbete med den är vad jag trodde. hade inte riktigt tiden idag så blev inget med det..men är det något speciellt med elen man ska tänka på eller ? verkade vara lite bökigt... har en rizoma skylt.
 

fran

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Vadstena
Hoj
Kawasaki z800e
Tjena!
Min första post på forumet, är inte en fullfjädrad motorcyklist än men jag jobbar på kortet :rock
Jag har letat efter en hoj att köpa för övningskörning, köra upp med och som jag även skulle tänka mig att trivas med när jag äntligen får mitt kort. Efter mycket klämma och känna samt läsning på olika forum så var jag nere i Göteborg i onsdags och la en beställningen på en ny Kawasaki z800 (Grön/Svart). Skulle nog behöva en hjärnröntgen att köpa en helt ny hoj när jag inte ens har kortet men jag antar att man får chansa lite ibland :tummenupp leverans sker i i slutet på nästa vecka så det ska bli spännande. Det är perfekt att man som nybörjare har tillgång till forum som det här, ovärderliga tips, både om körning samt hoj så jag får hoppas jag har läst mig till ett bra val i hoj. Det enda negativa verkar vara att den är lite tung, vilken är en nackdel i krypkörningsbanan på uppkörningen man jag hoppas det löser sig. Hoppas jag får nöjet att möte er på sommarvägarna! :yoparty

Eftersom att de tagit bort det "svåra" alternativet till krypkörning och mer fokus på trafik kommer du nog klara det galant med din z800.
Grattis förresten till en kanon-hoj!:tummenupp
 

Mikce

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Hejsan.
Nu på forumet här men tänkte höra om det är någon som satt på ett GPR Furore slipon på sin z800?
Jag inhandlade min z800 i mars och har nu passerat 350 mil och vill verkligen ha lite mer "sång".
Hur blir det när man tar bort orginalsystemet med tanke på servokablarna till det? Får man ett felmeddelande eller något i displayen från ECU:n?
 

HenrikS

Ny medlem
Gick med
17 May 2015
Ort
Söderhamn
Hoj
-14, Kawasaki Z800
image.jpg
Hejsan.
Nu på forumet här men tänkte höra om det är någon som satt på ett GPR Furore slipon på sin z800?
Jag inhandlade min z800 i mars och har nu passerat 350 mil och vill verkligen ha lite mer "sång".
Hur blir det när man tar bort orginalsystemet med tanke på servokablarna till det? Får man ett felmeddelande eller något i displayen från ECU:n?

Tja! Jag monterade mitt igår utan problem med felmeddelanden.
Se bara till att skruva åt servon igen så det inte blir nå tok!
Ljud är som en dröm! Är som att ha en helt ny hoj!
 

AbsolutRufuus

Medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Alingsås
Hoj
Ducati xDiavel -22, Ducati Monster 821 Dark -16, Ducati Monster 620 Dark -05, Kawasaki Z800 Performance -14, Suzuki VS800 Bobber -97, Kawasaki ER-6N -12
Vart har du köpt vindrutan och vad kostade den??

Ser ut som en Rizoma-ruta. Kostar säkert skjortan :) 1380:- när jag googlade snabbt från en dansk hemsida. Kanske går att hitta lite billigare på Ebay.
 

Kawas

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Panigale 959 -19
Måste gå att hitta på tuben, testa att söka "Change levers motorcycle" eller något. Men helt ärligt, det går inte att göra fel och man kan inte göra sönder någonting heller. Det är en mutter och bult på varje sida, bara att skruva bort och skruva fast de nya.

Tack för svaret!

Är det nåt man ska tänka på eller göra, före och efter bytet, speciellt på bromsgreppet?
 
Last edited:

AbsolutRufuus

Medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Alingsås
Hoj
Ducati xDiavel -22, Ducati Monster 821 Dark -16, Ducati Monster 620 Dark -05, Kawasaki Z800 Performance -14, Suzuki VS800 Bobber -97, Kawasaki ER-6N -12
Tack för svaret!

Är det nåt man ska tänka på eller göra, före och efter bytet, speciellt på bromsgreppet?

Ingenting alls, testa att provbromsa i låg hastighet bara givetvis så att du ser att bromsen tar precis som tidigare. Men det går inte att sätta på bromshandtaget fel. Kopplingen är väl lite lite mer avancerad men ändå så enkel att en 5-åring bör klara av det :) Så byt bara och testa, kan hända att du behöver spänna eller släppa på kopplingsvajern, men det märker du själv.
 

Kawas

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Panigale 959 -19
Ingenting alls, testa att provbromsa i låg hastighet bara givetvis så att du ser att bromsen tar precis som tidigare. Men det går inte att sätta på bromshandtaget fel. Kopplingen är väl lite lite mer avancerad men ändå så enkel att en 5-åring bör klara av det :) Så byt bara och testa, kan hända att du behöver spänna eller släppa på kopplingsvajern, men det märker du själv.

Nu är dom bytta, som sagt det var väldigt lätta att byta dom. Det är mycket snyggare framförallt lättare och skönare än originala, speciellt kopplingen.
Såg en artikel nyligen om byte av broms- och kopplingsgrepp, "Det är extra viktigt att man är noga när bromsgreppet monteras. Det måste släppa tillbaka all bromsvätska, annars finns det risk för överhettning och att frambromsarna till slut låser sig eftersom vätskan utvidgar sig"
Man blir lite osäker, men det kanske inte gäller alla mc. När det gäller mc har jag aldrig rört en skruv innan. Men nu är dom bytta och det känns mycket bättre.

Tack!
 

Perera_D

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2014
Ort
Tullinge
Hoj
Kawasaki Z800 -14
Äntligen... efter 80mils körade i en fallfärdig skåpbil så har jag äntligen parkerat in min Z800 i garaget!
Hoppas på bra väder imorgon! :yoparty

11063775_10153379231369306_8677841059157469246_n.jpg
11219101_10153379231399306_4636674331723801198_n.jpg
 

identer

Ny medlem
Gick med
17 May 2015
Ort
göteborg
Hoj
Z800
Å tack för infon =)
När du skriver totalt onödig va menar du då?
Är det ingen skillnad med den på?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top