Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Provstart av hojen idag efter ombyggnaden. I med ny soppa och på med tändningen, starta så fint direkt. Nu bara vänta tills Elmia mässan i påsk så putsa putsa putsa är vad som gäller nu.

Jag har Svedea på min hoj, betalar lite drygt 2800kr hel/hel inkl. assistance mm.
 

Bifogat

  • P3040006.jpg
    P3040006.jpg
    252 KB · Visningar: 149
  • P3040015.jpg
    P3040015.jpg
    246.7 KB · Visningar: 132
  • P3040014.jpg
    P3040014.jpg
    249.8 KB · Visningar: 213
hehe, buttle, va är de för nått?? finns de änns?? ^^, men allvarligt har du vart inne på svedea å gjort en online beräkning??

Jadå, jag har kollat på både BilsportMc och Svedea. Om man jämför deras NYA priser så är Svedea billigare, men jag menade på (eftersom att jag teckna min försäkring hos Bilsport den 1/1-12) att jag ville ha det till det priset som de då gav mig (7100kr) och då sa de "Nej, och du kan inte byta försäkring eftersom du har 1 år bindningstid".
Då sa jag snabbt, "Ok, då säljer jag den till min tös och köper tillbaka den 5 minuter senare och tar ett försäkringsbolag som inte är idioter"

Så gick han med på att ge mig det gamla priset... :P 7200kr, istället för 13000kr (svedea har 9000kr)
 
Nästan klar nu för säsongen, det sista som ska på är ett nytt relä (min varningsblinkers fungerar er) och snygga till fälgar med färg och stripes.

IMAG0254.jpgIMAG0250.jpg
 
Tjena alla glada.
Har en jävligt dum fråga till alla som har Z1000 2010 eller nyare. Jag försöker hitta varningsblinkers knappen på min hoj. Hittar den inte någonstans. Kollat i instruktionsboken men hittar ingenting där heller. Låter ju hel konstigt men kan det vara så att det inte behövs nån varningsblinkers längre? EU direktiv? Eller är det bara jag som är så otroligt pantat så att jag inte hittar knappen? :confused:
 
Tjena alla glada.
Har en jävligt dum fråga till alla som har Z1000 2010 eller nyare. Jag försöker hitta varningsblinkers knappen på min hoj. Hittar den inte någonstans. Kollat i instruktionsboken men hittar ingenting där heller. Låter ju hel konstigt men kan det vara så att det inte behövs nån varningsblinkers längre? EU direktiv? Eller är det bara jag som är så otroligt pantat så att jag inte hittar knappen? :confused:

Import?
 
samma sak som import^^, men de finns ingen på svensksålda heller, de lilla du kan lysa upp dig med om något skulle gå galet utan att ha nyckeln i är P läget, de hittar du om du först lägger i styrlåset och där efter trycker ner nyckeln och vrider ytterligare en hack till, då lyser fram och bak lyset även när nyckeln tas ur:banana
 
Ang Svedea. Tecknade min försäkring hos dom förra säsongen. Är det fler än jag som fått premien säsongsbetonad?
 
Japp, jag betalade typ hela min försäkring under sommarhalvåret, var väl nån hundring kvar att betala när jag ställde av hojen i höstas. Tycker det är rätt kasst faktiskt. Men Svedea har oslagbart bäst pris så..
 
Ja jo tack för svaret men det visste jag redan. Tycker det bara är konstigt att det inte finns någon varningsblinkers. Har du det på din hoj?


samma sak som import^^, men de finns ingen på svensksålda heller, de lilla du kan lysa upp dig med om något skulle gå galet utan att ha nyckeln i är P läget, de hittar du om du först lägger i styrlåset och där efter trycker ner nyckeln och vrider ytterligare en hack till, då lyser fram och bak lyset även när nyckeln tas ur:banana
 
Sitter på däckonline och ska beställa framdäck till min Z1000 2010. Vad rekomendera ni? Kör mycket så vill gärna ha något med lite livslängd också fast trevlig kurvtagningsförmåga prioriteras :hihi
 
Sitter på däckonline och ska beställa framdäck till min Z1000 2010. Vad rekomendera ni? Kör mycket så vill gärna ha något med lite livslängd också fast trevlig kurvtagningsförmåga prioriteras :hihi

Jag kör på Dunlop Sportmax Roadsmart. Riktigt nöjd!
 
Hej allihopa!

Sitter med funderingar på vad ni brukar byta ut/serva på hojen varje säsong, så som filter, olja, stift mm? Sitter på en nyinköpt z1000 2008.

Nästa fråga är om det är svårt att byta bakdäck själv. Menar då själva borttagandet av fälg+däck. Få en firma att kränga på nya däcket på fälgen och sen montera tillbaks. Något speciellt att tänka på?

Mvh

:krama
 
Hej allihopa!

Sitter med funderingar på vad ni brukar byta ut/serva på hojen varje säsong, så som filter, olja, stift mm? Sitter på en nyinköpt z1000 2008.

Nästa fråga är om det är svårt att byta bakdäck själv. Menar då själva borttagandet av fälg+däck. Få en firma att kränga på nya däcket på fälgen och sen montera tillbaks. Något speciellt att tänka på?

Mvh

:krama

Tjena!

Jag brukar faktiskt bara byta/serva när det är dags för service, ibland kan jag vara snäll och ge henne lite ny olja + filter. Men kolla alla skruvar till kåpor, ram, motor etc, smörja vajrar och kedja...

Byta bakdäck själv = SKITSVÅRT! Satt själv med en polare och efter 2 timmar gav vi upp. Stor risk att skada fälg/färg och det är ett jävla jobb. Ta bort själva hjulet (asså fälg + däck från hoj) är jävligt enkelt, tar bara någon minut.

Pris på byta däck på min verkstad nere i Skåne (både fram och bak)
Lös fälg, 700kr
Fälg på motorcykel, 1000kr

Tro mig... det är värt pengarna....
 
Byta bakdäck själv = SKITSVÅRT! Satt själv med en polare och efter 2 timmar gav vi upp. Stor risk att skada fälg/färg och det är ett jävla jobb. Ta bort själva hjulet (asså fälg + däck från hoj) är jävligt enkelt, tar bara någon minut.

Tro mig... det är värt pengarna....

Jag bytte mitt bakdäck helt själv, tog ca 1.5 timme och gick helt utan problem. Faktiskt lättare än väntat, kollade igenom lite how-to´s på Youtube innan bara. Kommer aldrig mer lämna in för byte då jag fått fälg på annan hoj repad rejält av en däck firma.

Allt som behövdes var träramen som fälgen ligger på och:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-10201/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Falgskydd-82519/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-82542/

Nackdelen är däckverktyget som kostar 600:- men underlättar att få det gamla däcket att släppa från fälgen.
 

Bifogat

  • 194641_10150303011677075_734867074_8087933_1658875679_o.jpg
    194641_10150303011677075_734867074_8087933_1658875679_o.jpg
    233.5 KB · Visningar: 81
Jag bytte mitt bakdäck helt själv, tog ca 1.5 timme och gick helt utan problem. Faktiskt lättare än väntat, kollade igenom lite how-to´s på Youtube innan bara. Kommer aldrig mer lämna in för byte då jag fått fälg på annan hoj repad rejält av en däck firma.

Allt som behövdes var träramen som fälgen ligger på och:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-10201/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Falgskydd-82519/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-82542/

Nackdelen är däckverktyget som kostar 600:- men underlättar att få det gamla däcket att släppa från fälgen.

Jag körde bara med däckjärn och försökte ta av det, men det fanns inte en jävla chans. Kanske värt att köpa den andra "maskinen" som du visa? Är ändå ett gäng på 5-6 motorcyklar, om alla lägger 100kr var lixom...
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top