Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Har läst på många ställen (utlandet mest) att folk tycker sadeln är hård. Ligger själv på 1.78/85kg och sitter helt utmärkt på alla sätt och vis, även under längre turer!
 
sweet, vilken färg blev det?? ni som kör nya z1000, hur långa är ni btw??

Den vita blev det. Hehe lite irriterande att typ dagen efter så såg jag att den skulle komma som grön 2011:död. Men men. Lite syling som tankskydd och sådant så blir det riktigt snyggt.

Svårt att tro men jag köpte inte den med ögonen fastän den är jävligt snygg ;)´

Jag är 1,80/84kg. Sitter perfekt :yoparty
Provsatt Z1000 2009 men jag blev direkt avskräckt av sadlen. kändes inte alls rätt. Men 2010 sitter jag perfekt på.
 
Last edited:
Var ute o klappade Z1000 nu och såg så allt stod rätt till. Något som förbrylla mig är. Finns det verkligen ingen tempmätare på 2010 z1000.
Där finns en lampa men saknar lite en digital tempmätare.
 
Kom och tänka på om Z1000 (2010) är lätt manövrerad och smidig i kurvpartier, tänker då mest på att det är en ~1100cc. Jag är liten och lätt, eller känns den lika smidig som den ser ut?
 
Last edited:
Ursäkta att jag skriver här, men hoppas ändå på Kawasaki som Kawasaki attityd;)

Hejsan!

Jag har en Kawasaki Er6-n och bor i ett U-land. Med andra ord konsumentlagar osv, fungerar inte som i Sverige. Har man möjlighet så blåser man alltid kunden för kortsiktig vinst. Hursom, Jag har ju i allafall Kawasaki`s 2 åriga garanti och nu är det så att jag har kört runt med fel på ventilerna i mer än ett halvår pga. Kawasaki verkstaden inte ville erkänna att det var något fel på motorn.

Men sedan jag fick BMW`s mekaniker att intyga att det var fel på ventilerna och enligt dom även annat i motorn som dom inte ville precisera då dom inte fick plocka isär den, om min garanti skall vara gällande, så undrar jag vilka långsiktiga effekter det kan ha fått på motorn när jag nu har kört runt med ca 500 mil med felinställda ventiler vilket har gjort att kolvarna inte har varit synkroniserade med varandra.

Alltså vilka delar i motorn kan ha blivit utsatta av extra slitage pga. av att ventilerna har varit felinställda?

Undrar detta därför att jag försöker få dom att byta ut motorn enligt garantin, men dom vill endast ställa in ventilerna och jag menar på att motorn måste ha fått en massa långsiktiga skador med förtidig förslitning. Vilket dom hävdar inte är fallet.

Ps. Någon som vet Kawasaki`s garantistandarder (warranty policy) finns det någon maxgräns på hur många gånger dom får laga samma fel? Maxgräns på hur lång tid en reparation får ta etc.? Frågar därför att jag har haft mer eller mindre konstanta problem med denna bågen sedan jag köpte den och dom på Kawasaki centeret inte skäms det minst för att ljuga mig rakt upp i ansiktet.

Tacksam för snabbt svar!

Ps. Har även lagt in detta på Er6 tråden och mekhörnan om ni vill svara men inte förstöra denna tråden. Tack för visad förståelse. Är väl desperat...

/DD
DonaldDuck är online nu Rapportera Dåligt Inlägg Ändra/Ta bort Meddelande
 
Last edited:
Så har ni alla stoppat undan era Z750/1000 för iår nu? Var nere med min igår och stoppade undan honom i ett varmegarag.
 
Förlåt alla, jag låter som en newbie just nu jag vet... men jag har aldrig behövt göra detta...
jag ska ställa undan min lilla pärla inför vintern å jag har mina misstanker om att batteriet sitter under sadeln på min z1000 - 03... hur får man lös sadeln...
klanten jag köpte hojen av hade tappat bort både instruktionsbok och verkstads handbok.

tacksam för svar på min kanske löjliga fråga.

MVH/J
 
Förlåt alla, jag låter som en newbie just nu jag vet... men jag har aldrig behövt göra detta...
jag ska ställa undan min lilla pärla inför vintern å jag har mina misstanker om att batteriet sitter under sadeln på min z1000 - 03... hur får man lös sadeln...
klanten jag köpte hojen av hade tappat bort både instruktionsbok och verkstads handbok.

tacksam för svar på min kanske löjliga fråga.

MVH/J

Gammal manual men är väl fortfarande något liknande
 

Bifogat

  • seatremoval.jpg
    seatremoval.jpg
    68.5 KB · Visningar: 103
Jag har sett att flera av er har byggt/kopplat om halvljuset så att båda lyktorna lyser samtidigt på era Z750. Hur gör man det lättast? Finns det kit att köpa för en som är helt talanglös när det gäller el? Hur lyser helljuset (på en eller två lyktor?) för er som byggt om? Något annat jag måste byta samtidigt för att få detta i hamn?
 
Last edited:
var ut idag å det förenades nästan med att jag låg på backen.. men bara nästan.... det var lite för halt på vägen å lite för kalla däck.. :D

vart körde du och vilken tid? själv rastade jag zätan en sväng ner till Rosenhill (för den obligatoriska räkmackan :tummenupp), inte den minsta tendens till släpp någonstans. var visserligen vid 15-16 snåret men ändå.

fast å andra sidan kanske du kör liiite hårdare än vad jag gör (har ju bara haft körkort i 7 dagar :)

Jag har sett att flera av er har byggt/kopplat om halvljuset så att båda lyktorna lyser samtidigt på era Z750. Hur gör man det lättast? Finns det kit att köpa för en som är helt talanglös när det gäller el? Hur lyser helljuset (på en eller två lyktor?) för er som byggt om? Något annat jag måste byta samtidigt för att få detta i hamn?

Finns färdiga kit att köpa från tyskland men det blir dyrt jämfört med att mecka själv.

Hantera en lödkolv, ha ett relä samt lite kabel e allt du behöver och ett kopplingsschema förstås. ska se om jag kan rota fram det jag använde.

http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=58476 var iofs inte detta jag använde eftersom jag gjort en H4 konvertering(länken avser H7) men det är ingen större skillnad i kopplandet.
 
Last edited:
vart körde du och vilken tid? själv rastade jag zätan en sväng ner till Rosenhill (för den obligatoriska räkmackan :tummenupp), inte den minsta tendens till släpp någonstans. var visserligen vid 15-16 snåret men ändå.

fast å andra sidan kanske du kör liiite hårdare än vad jag gör (har ju bara haft körkort i 7 dagar :)



Finns färdiga kit att köpa från tyskland men det blir dyrt jämfört med att mecka själv.

Hantera en lödkolv, ha ett relä samt lite kabel e allt du behöver och ett kopplingsschema förstås. ska se om jag kan rota fram det jag använde.

http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=58476 var iofs inte detta jag använde eftersom jag gjort en H4 konvertering(länken avser H7) men det är ingen större skillnad i kopplandet.



jag kör nere vid västerhaninge typ, och det var vid 10 snåret.. :D
jag har haft mitt körkort i 14 dagar... :D
 
Slut på min hojsäsong. Tackar för den första sommaren, någonsin, med en naken hoj. Saknar fortfarande styrdämpare och högre fotpinnar, men man kan inte få allt!
I övrigt nöjd med en lätt och skön hoj! Blir dock lite rädd för att i framtiden skaffa nyare Z-modell, 30kg tyngre!!! :va wtf
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top