Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Newbiefråga: När jag mäter kedjespänningen, är det normalt att kedjan går att trycka upp så att den går emot svingen? Eller är den helt enkelt för lös då?
 
Newbiefråga: När jag mäter kedjespänningen, är det normalt att kedjan går att trycka upp så att den går emot svingen? Eller är den helt enkelt för lös då?

Själv hade man inte varit riktigt nöjd om kedjan skrapar mot svingen. Bara att åka förbi närmaste mc verkstad och fråga.

15-20mm borde vara lagom spel.
 
Själv hade man inte varit riktigt nöjd om kedjan skrapar mot svingen. Bara att åka förbi närmaste mc verkstad och fråga.

15-20mm borde vara lagom spel.

Blir inte kedjan jävligt spänd när du sätter dig på hojen då? och framför allt när den fjädrar fullt hojen (om den ens kan det då)?
Eller du kanske tänker 15-20mm med "förare"?
 
30-40 ska det vara på z750 enligt boken (på stödet).

Nu mätte jag lite nogrannare och spänner jag till 40 då kommer den inte att nå svingen längre, så jag tror jag har svarat på min egen fråga.

Den ska in på service om en vecka så de får väl rätta till eventuella missar då :-)
 
Speglar z750

Undrar om nån kan rekommendera speglar till en z750? -10a tänkte byta från orginal! :)
 
Finns det någon här som är lite duktig på ABS-enheten? Jag hjälpte en kompis att byta däck på sin z750r black edition, när i återmonterade hjulet så hade vi missat en distans vilket ledde till att bromsoket hamnade för nära ABS-kransen och den fick sig en liten böjning.

Så när man åkte ut och körde så fungerade ABS en kort stund innan den märkte felsignal och stängde av sig själv. Nu har vi tagit isär allt och sett till att kransen är rak igen, samt återmonterat. Men det verkar som om "datorn" bestämt sig för att den inte tänker försöka mäta ABS igen utan lampan är konstant tänd. Vi har provat att rycka batteripoolerna för att nollställa men det är samma sak ändå.

Kan det vara så att man på något sätt måste "resetta" abs-enheten så att den gör nytt försök att känna av om den får rätt signaler eller inte? Hur då i så fall?
 
Har ni testat o köra några minuter med den efter åtgärden? Kan behövas. Ev så kanske du får plocka ur strömmen en strund (1min-10min)
 
Har ni testat o köra några minuter med den efter åtgärden? Kan behövas. Ev så kanske du får plocka ur strömmen en strund (1min-10min)

Han körde den på en tur, uppskattningsvis 10min efter. Batteripoolen var av i kanske 1min. Skulle väl kanske kunna vara det. Men kändes som att den har lagrat en felkod som behöver nollställas på något sätt .. :huvet
 
Får rätt rejäla avgasknallar på min z750r. Kör med sc project slipon och Power commander. Är det något man bör oroa sig över eller är det bara att köra?
 
Har det löst sig?

Tyvärr inte, nya teorin är att något också blivit lite skevt vid montering och att abs-sensor nu sitter för långt ifrån krans. Vi har svårt att hitta mått/manualer för Z750R Black edition som verkar skilja sig lite med bromsarna från vanliga Z750. Så vi har lite svårt att mäta upp var det eventuellt blivit fel.

Någon här som har mått alternativt kan ta en bra bild på bakpartiet (alltså själva navet där bromsar, lager, axlar osv sitter) så att vi har något att jämföra med.
 
Jag har en 750R -11. Är på service idag men jag kan fota/mäta imorgon...

Det vore väldigt snällt. Det är typ mått mellan bromsskiva <-> sving respektive sving <-> bakdrev som är med intressanta. Vi försöker som sagt klura ut om något hamnat snett. Det känns som att bromsoket ligger väldigt tight på skivan i ovankant men en bra bit ifrån i underkant (där ju sensorna sitter). Men vi förstår inte riktigt var det kan ha blivit fel :dummer

En bild på det hela kan hjälpa oss göra en ockulär jämförelse på om någon distans är konstig.
 
Det vore väldigt snällt. Det är typ mått mellan bromsskiva <-> sving respektive sving <-> bakdrev som är med intressanta. Vi försöker som sagt klura ut om något hamnat snett. Det känns som att bromsoket ligger väldigt tight på skivan i ovankant men en bra bit ifrån i underkant (där ju sensorna sitter). Men vi förstår inte riktigt var det kan ha blivit fel :dummer

En bild på det hela kan hjälpa oss göra en ockulär jämförelse på om någon distans är konstig.
Jag har tagit ett par bilder men har problem at ladda upp dom genom mobilen. Skicka ditt nr så kan jag smsa över dom.
 
Det vore väldigt snällt. Det är typ mått mellan bromsskiva <-> sving respektive sving <-> bakdrev som är med intressanta. Vi försöker som sagt klura ut om något hamnat snett. Det känns som att bromsoket ligger väldigt tight på skivan i ovankant men en bra bit ifrån i underkant (där ju sensorna sitter). Men vi förstår inte riktigt var det kan ha blivit fel :dummer

En bild på det hela kan hjälpa oss göra en ockulär jämförelse på om någon distans är konstig.

Lite knepigt att fota detaljer, men så här ser det ut på min...

IMG_8324.jpg

IMG_8323.jpg
Mellan sensor och krans har jag 1.05mm

IMG_8330.jpg
Mellan drev och sving: 18.5mm

IMG_8328.jpg
Mellan skiva och sving: 28.2mm
 
Jag har tagit ett par bilder men har problem at ladda upp dom genom mobilen. Skicka ditt nr så kan jag smsa över dom.

Lite knepigt att fota detaljer, men så här ser det ut på min...

Mellan sensor och krans har jag 1.05mm

Mellan drev och sving: 18.5mm

Mellan skiva och sving: 28.2mm

Perfekt, tack båda för bidrag. Eftersom att hojen står ute blev det inget mekande idag, tacka svenska sommaren för det. Men mycket möjligt att vi får möjlighet imorgon och då kommer detta vara till stor hjälp.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top