Kawasaki z400 startar inte

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Hej jag har ett litet problem. Nu i höstas så var jag och min far ute och åkte på våra cyklar. Helt plötsligt började farsans cykel en Kawasaki z400(j) att blöddra och dö, höll på så ett par gånger tills den inte ville starta alls.

Vi ställde in den i garaget och sedan dess har jag börjat bygga bobber utav den och vill nu gärna få igång den!

Motorn drar runt och vi har gnista!
Bensin kommer till förgasarna!
Den startar inte på startgas!
Jag har bytt stift!
Har även klippt av ca 1cm av tändkablarna för att utesluta att de inte ärgat igen!
Batteriet är laddat!
Dödaren är i rätt läge, bensinkran på osv....
Just nu står den utan luftburk/filter så kan alltså inte vara att filtret är igensatt eller liknande (om det nu har betydelse).

Börjar bli väldigt frustrerad nu och vill få igång aset :huvet
Jag är ingen expert när det gäller motorer, kan basic stuff så om det är luddigt förklarat eller liknande ber jag om ursäkt för det.

Har någon något/några tips på vad jag kan testa innan jag skickar den till verkstad/bränner den skulle det uppskattas!

Edit: årsmodell -82

Last edited:
Kollat kompet ?

Plocka av fuggarna, kolla om det är membranhistorier, isf se så "locken" är hela. Rengör ordentligt, med betoning på ordentligt.

Testa igen.

har du komptestat den? kan kanske vara kolvringarna som gett sig eller en packning som gör att kompet läcker ut. på min gamla Suzuki gs 400 76a hände precis samma sak du beskriver och då var det toppackningen. men innan man skruvar i onödan så gör ett komtest för att uttersluta det. lycka till :tummenupp

Kollat kompet ?

har du komptestat den? kan kanske vara kolvringarna som gett sig eller en packning som gör att kompet läcker ut. på min gamla Suzuki gs 400 76a hände precis samma sak du beskriver och då var det toppackningen. men innan man skruvar i onödan så gör ett komtest för att uttersluta det. lycka till :tummenupp

Skall komptesta den imorgon då! Tack för tipset:)

Plocka av fuggarna, kolla om det är membranhistorier, isf se så "locken" är hela. Rengör ordentligt, med betoning på ordentligt.

Testa igen.

Fugg..vadå? Som sagt kan inte allt än :näsblod

Fuggarna är förgasarna! :)

Klurade ut det en timme efter inlägget :D

Som sagt skall komptesta den ikväll. Är kompet OK får jag skruva ner "fuggarna :fakta" och göra rent. Måste man bestycka förgasarna om man enbart gör rent?

Nej, inte bestycka om, alltså byta munstycken, nålar etc. Du ska bara skruva skruva isär allt och rengöra alla kanaler, munstycken osv.

Det låter som tändplattan lossnat och vridit sig. Tänder på fel ställe alltså. En trasig toppackning brukar ju höras.

Nej, inte bestycka om, alltså byta munstycken, nålar etc. Du ska bara skruva skruva isär allt och rengöra alla kanaler, munstycken osv.
Jojo det förstår jag, undrade om man måste bestycka EFTER man gjort rent dem men nu vet jag att man inte behöver det.

Its alive! Hade bra komp i motorn, 7-7,2! Efter komptestet så sprutade vi i lite startgas och jäveln hoppade igång. Helt otroligt, han har liksom inte gett minsta tecken på att starta på gas tidigare försök.....

Skall ändå riva ner förgasarna och göra rent dem alt. lämna in dem för rengöring.

Jag kan lika gärna fråga en till sak i denna tråden:
Jag kommer köra med öppna typ K&N filter på förgasarna samt andra ljuddämpare med mycket mindre
motstånd i. Kommer detta ställa till det för förgasarna så jag måste lämna dem på justering?

Lite lagom noggrannhet och försiktighet och lagom användning av tryckluft så klarar man det själv. Upp med prylarna på köksbordet bara.. Tvätta saker och ting i diesel med diskborste först bara. Sätt ihop allt som det satt innan, så blir det bra.
Om det är vaccum-förgasare, och det gissar jag att det är, blir det rena rama kaoset om man sätter på öppna filter. Rekommenderar att låta bli det bytet. Lär ska gå att få bort med ombestyckning men det är överkurs, det.
Öppnare avgas funkar ju, men enda vinsten lär bli ljudnivån. Skulle det bli effektvinst tror jag tyvärr att den är så liten att den inte märks, eller så flyttar man om den i registret så cykeln blir starkare på vissa varvtal och tröttare på andra.
Enklaste och mest prisvärda sättet att få mer fjång i grejerna är att... byta cykel.
En 90-tals 600 kanske?

Lite lagom noggrannhet och försiktighet och lagom användning av tryckluft så klarar man det själv. Upp med prylarna på köksbordet bara.. Tvätta saker och ting i diesel med diskborste först bara. Sätt ihop allt som det satt innan, så blir det bra.
Om det är vaccum-förgasare, och det gissar jag att det är, blir det rena rama kaoset om man sätter på öppna filter. Rekommenderar att låta bli det bytet. Lär ska gå att få bort med ombestyckning men det är överkurs, det.
Öppnare avgas funkar ju, men enda vinsten lär bli ljudnivån. Skulle det bli effektvinst tror jag tyvärr att den är så liten att den inte märks, eller så flyttar man om den i registret så cykeln blir starkare på vissa varvtal och tröttare på andra.
Enklaste och mest prisvärda sättet att få mer fjång i grejerna är att... byta cykel.
En 90-tals 600 kanske?

Okej då får jag låta bli öppna filter då :va Det med öppnare avgas är framförallt ljudet och utseendet, skall ha avgasbandage på ändå.. Haha effektvinst? I denna best:D Nej du om jag vill åka fort tar jag min z750 -04
Detta kommer bara bli en cykel som transporterar mig till gymmet, affären, stranden osv.

Just nu står den utan luftburk/filter så kan alltså inte vara att filtret är igensatt eller liknande (om det nu har betydelse).
Kan ju ha den betydelsen att den inte startar pga för mager blandning.
Inget tryckfall i luftfiltret som hjälper till suga in bensin.
Att den lägger av när man är ute och kör och sedan inte startar tyder (min erfarenhet) på att laddningsregulatorn på hojen är slut.
http://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/felsokningsguide_elfel_mc.pdf

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...