Kawasaki z1100 Retro Fighter 2.0

Startklar med ful-el !

Tjena igen...

Börjar bli glest mellan uppdateringarna vilket tyder på att det är snart är dax för sommarlov :rolleyes:

Planen är dock att provköra hojen i sommar för att finjustera och bygga klart allt i vinter.

Slängde ihop batteri, spolar, Dyna S, startmotor och kopplade upp startknappen till reglaget. Drog runt och alla stift visar gnista.
Nu återstår lite soppa i tanken och sedan kommer "the big moment"

IMG_0421.JPG

IMG_0416.JPG

IMG_0415.JPG

IMG_0420.JPG

Närmare har jag aldrig varit..:hihi
 
Nämen, så där kan det ju inte se ut! Gör om, gör rätt!
 
Kommer ha en hel vinter på mig att "göra rätt"...just nu är det ful-koppling som gäller då skiten ska igång. :banana
 
Du har säkert tagit upp det innan men jag frågar ändå. Hur blir det med besiktning? Klarar du dig med reg-bes för ombyggt/modifierat fordon eller är det via SFRO?
 
Vad kör du med för ohmtal på Dyna spolarna?
Funderar på att uppgradera min i vinter.
 
Tja boys,

Dyna spolarna håller 3 Ohm. Det är det minsta motstånd som rekommenderas.
SFRO kommer ske till vintern om det inte visar sig att jag klarar mig med en vanlig reg.bes.
 
It´s alive !

Efter några drag på startmotorn så stånkade motorn igång !

2015-05-17 19-42-53.jpg

bbb.gif

Ok där tog det roliga slut...
Fuggarna läcker och den tänder bara på 3 cyllar :confused:

Läckaget visar sig vara i övergången mellan fuggarna, såg redan tidigare att just denna del var sliten men jag orkade inte vänta två veckor till på dessa nya delar. Straffar sig nu :brynad

1:ans cylinder tänder inte. Har kollat gnistan, testar olika stift, testat justera tändningen utan resultat. Kör med öppna insug och man kan tydligt se att det spottar bensin från 1:ans ingsug. Övriga tre suger in luft och tänder fint...va fan kan detta vara ? :confused:
 
Skumt, kan ju inte va ordningen på tändkablarna. Trasig CDI-box?
 
har inte kolla om du gjort någon ventiljustering i din eminenta tråd,
men det verkar som insugsventilen läcker mer än lovligt/ojusterad/bränd/böjd ,

eller bara rost som går att köra en stund o se om den slår in sig på sätet igen,
gör ett kompprov på den cyllen

(Snart kommer jag o hälsar på o hämtar repsatsen Miku34,vädret börjar arta sig ,hej från Christer):rock
 
Last edited:
Rally: CDI-boxen ligger i skrotbacken...Dyna S-tändplattan ersätter allt med bara 3 sladdar att koppla in.
Ska skifta tändkablarna men jag misstänker något annat..

Christer: Haha...de ligger och väntar på dig :) Tror också det är ventiljustering som krävs. Hela motorn är renoverad med inslipade ventiler mm....men det jag inte gjorde var att kolla ventilspel !
Vid nästa lediga tillfälle får jag kötta in ett bladmått.


2015-05-18 21-02-45.jpg
 
Problemet identifierat ! :rolleyes:

Enligt manualen skall ventilspelet ligga på 0,08-0,18 mm.
1:ans avgasventil låg på 0,50 mm ! :va

Ja, man skall aldrig lite på en tidigare mekaniker....

Ser dock ut att ha lite flyt, genom att byta 1:an och 5:an samt 7:an och 6:ans shims så kan jag komma nära nog för att kunna testköra lite. Till vintern blir det troligen nya kammar då de vid närmre inspektion såg rätt dassiga ut.


2015-05-20 23.31.09.jpg
 
Last edited:
Fick hem lite shims och verktyg från Lelles. (Snabba som fan är dom :tummenupp )

2015-05-27 22-21-34.jpg

Gick på det fick kasta om shimsen lite till för att träffa 0,1 mm på samtliga.
När man väl fått kläm på verktyget funkar det rätt bra faktiskt.

För er som vill testa skriver jag här en kort instruktion:

1. Vrid shimskoppen så öppningsspåret perkar in mot motorn. (kamtoppen pekar bort från koppen)
2. Vrid kammen tills ventilen trycks ner. (kammen trycker mot koppen)
3. Sätt dit verkygen med skruven fullt utskruvad.
4. Vrid på skruven tills verktyget endast nyper på shimskoppen
5. Pilla upp och plocka ut shimset med en näbbtång. :hihi
 
Last edited:
Med denna lilla film tackar jag för denna säsong och drar mig tillbaka till annat ett tag :hihi



I´ll be back... :D
 
Tackar boys,

Bakljuset monterat o inkopplad med inbyggd blinkers. Blev grymt nice...bättre än på bilderna :)

2015-06-08 21-36-42.jpg

2015-06-08 21-37-12.jpg
 
Sååååå jäääääla fiiiiiint!! Bra jobbat!
Ja då kan man gå ut och hitta lämpliga bitar bark att tälja på, näääää jag har inga komplex efter att ha sett resultatet...... Du ska väl inte börja tälja barkbåtar för då lär man få hitta annan syssla igen.... Skämt åsido. Grattis till ett ypperligt resultat som du kan vara riktigt stolt över, du får rapportera hur den uppför sig på vägen om du testar. :rock
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top