Kawasaki z1100 Retro Fighter 2.0

Hur fick du till splinesen? JAg klurar på om jag behöver göra ett off-set drev till mina planer och det tycks inte finnas att köpa. :(
 
Men Rally för fan....du tar ju splines från orginaldrevet ! Svarvar ut dem.
Du har nog bott i "Nybban" för länge :hihi

Gott att höra från dig igen grabben :krama
 
Det blir riktigt coolt.
Det där med ugnen är jag däremot tveksam till ;)

Spännande att se hur det blir!:banana:banana:banana:banana

/M
 
Det blir riktigt coolt.
Det där med ugnen är jag däremot tveksam till ;)

Spännande att se hur det blir!:banana:banana:banana:banana

/M

Tjatade till mig ugnen från Konstskolan som barnen går på....fick betala frakten hem :)
Man kan ju härda temp.lack i den, smälta guld, värma presskopplingar...baka en kaka :D

Har snart en ny mall-prototyp a la M-tin klar för kopplingsplattan...blir nog rätt cool
 
Men Rally för fan....du tar ju splines från orginaldrevet ! Svarvar ut dem.
Du har nog bott i "Nybban" för länge :hihi

Gott att höra från dig igen grabben :krama

Tänkte inte så långt. Har fullt upp med att planera ett seminarium för klassen om saker alla redan kan och vi gått igenom 2 gånger denna veckan. Igår fick vi för oss att göra om allt igen...:huvet:brinnerup:död:3freak
 
Joförfan....Bonsaier är skitkul. Plantera ett par frön i minidrivhus inomhus i vinter sedan är du fast.
Kolla Tradera för roliga frön...jag handla en någon kallad "Vildhilda".

images.jpg
 
Tänkte inte så långt. Har fullt upp med att planera ett seminarium för klassen om saker alla redan kan och vi gått igenom 2 gånger denna veckan. Igår fick vi för oss att göra om allt igen...:huvet:brinnerup:död:3freak

Hehe...Rally, här på SH har vi det lungt o skönt i alla fall.
Lyckat till med ditt seminarium !
 
Nya styraxellager...lite anpassningar i svarven av axelmuttern och framänden är ett steg närmare slutmontering.

IMG_0092.JPG

IMG_0091.JPG

PS. Hur får man bort de blå pluggarna...? Måste man öppna dämparen ?
(dämpare från Yamaha R1 -01)

Blue.jpg
 
Last edited:
Dom "blå pluggarna" är till för att justera fjäderförspänningen.
Varför ska du ha väck dom?

Dom sitter ju gängade i locket på gaffelbenet.
Konstruktionen är gjord så att det inte går att gänga ur dom uppåt. Ska man ha ur dom så måste dom gängas "ner" i gaffelbenet. Fast först måste du demontera hela locket från gaffelbenet....
 
Tja Jocke,

Min tanke var att blästra/polera dem för att få bort den blå eloxeringen.
Sedan har jag skaffat guldeloxerade "pre load adjusters" dvs små rattar som man sätter på för att kunna justera utan verktyg.

Är det tidskrävande att sätta tillbaka locket igen om man släpper det..? Dvs trycka ner fjädrar o skit ?

pre load.jpg
 
Lahega Fälgsyra, tror det kan vara 46.
Då blir du av med eloxeringen.

/M
 
Jag är mållös!!!
Först måste jag bara skälla lite på dig:
Efter en snabbglutt på din byggtråd blev jag bara tvungen att lusläsa alla 953 inlägg vilket har resulterat i att jag inte fått ett endaste dugg gjort på jobbet idag!!!

Men fy f-n vad det har varit värt det! :banana
Grymt imponerad av detaljrikedomarna och alla dina (era) idéer och lösningar.

Tråden är nu tillagd högst upp i favoriterna och kommer följas, med stort intresse!
 
Jag är mållös!!!
Först måste jag bara skälla lite på dig:
Efter en snabbglutt på din byggtråd blev jag bara tvungen att lusläsa alla 953 inlägg vilket har resulterat i att jag inte fått ett endaste dugg gjort på jobbet idag!!!

Men fy f-n vad det har varit värt det! :banana
Grymt imponerad av detaljrikedomarna och alla dina (era) idéer och lösningar.

Tråden är nu tillagd högst upp i favoriterna och kommer följas, med stort intresse!

Stort tack för den kommentaren Krille...den kommer värma gott i det kalla garaget hela vintern :)
Hoppas din chef har överseende med att du tog dig denna tid... :D

Förstår på ditt alias att du e en Kawa-kille och hoppas du kan se var jag är på väg med bygget. Den klassiska Z900:an clonad med dagens superbike...med en touch av egna påhitt. En våt dröm för oss som som älskar gammalt o nytt. Kom gärna med design-tips då jag är lyhörd för alla kreativa ideér :tummenupp
 
Tja Jocke,

Min tanke var att blästra/polera dem för att få bort den blå eloxeringen.
Sedan har jag skaffat guldeloxerade "pre load adjusters" dvs små rattar som man sätter på för att kunna justera utan verktyg.

Är det tidskrävande att sätta tillbaka locket igen om man släpper det..? Dvs trycka ner fjädrar o skit ?

View attachment 411151

Ok då förstår jag...

Du lossar på locket (det stora sexkants-nyckeltaget), låt benen sitta kvar i kronorna.
Lossa dock skruven i övre kronan, annars så får du slita hårt för att få loss locket...
Palla upp hojen. Gaffeln rasar ihop om hojen står på dom när du gängar av locken.

När du fått loss locken så drar du dom rakt upp och får då med dig kolvstången upp. Den är gängad i locket och man brukar kunna trycka ner fjädern och komma åt med en blocknyckel (under locket) på kolvstångens nyckeltag. Sen gängar du loss stången från locket med hjälp av samma nyckeltag som du använde för att lossa locken från gaffelbenet... Se till att du håller fjädern i schack, kan annars sprätta iväg locket om du har otur.

Sen efter detta så kan du nog se hur du ska gå vidare för att kunna gänga ur fjäderförspänningsskruven. Om du vill ha kvar fjäderförspännings-inställningen så notera hur många varv från helt utgängad (minst tryck på fjädern) position som den är inskruvad.

Jag gör det enkelt för mig... Montera i omvänd ordning :smasha

Kolvstången kanske kan smita ner i benet och vara lite jävlig att få tag i. Men om man försiktigt trycker ihop benet så når du den bättre iaf... detta kanske blir enklare att göra om du har gaffelbenet löst.

Hoppas jag lyckats beskriva hur du ska göra...

Mvh Jocke
 
Ok då förstår jag...

...är inskruvad.

Jag gör det enkelt för mig... Montera i omvänd ordning :smasha

Kolvstången kanske kan smita ner i benet och vara lite jävlig att få tag i. Men om man försiktigt trycker ihop benet så når du den bättre iaf... detta kanske blir enklare att göra om du har gaffelbenet löst.

Hoppas jag lyckats beskriva hur du ska göra...

Mvh Jocke

Stort tack Jocke för en bra instruktion...
Nu blev jag kluven, ska jag släppa pluggen eller bara spraya på medel o etsa bort skiten på plats.
Får suga på det.. :3freak
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top