Kawasaki z1100 Retro Fighter 2.0

:va du har lagt jobb på att lacka kåpan bakom... men denna ser orörd ut.. har du gjort en Z och helt enkelt glömt bort att den existerade? :D
Hur ser kåpan framför ut? Du skulle ju kunna fräsa ut nåt smutt, för den täcker väl bara drevet?

Ja just det, upp med grejerna på finbordet nu:tummenupp
 
Jag röstar för samma färg som motorblocket, och fylla i loggan med svart färg. Kanske lätta den lite, den ser "tung" ut
 
Jaha, då får man rycka in som kreativ konsult igen då :D
Ta och fräs/borra något snyggt, lite guldigt nät bakom så är du hemma.
 
Motorporr II

Ha...ha....se på fan, Rally var spot on igen !
Fast Steen o Zäta var oxå inne på en lättare look...precis vad jag var ute efter.

Här har vi den gamla kåpan igen:

IMG_1792.JPG

Fick en "2.0-platta" skuren i lasern efter egen Cad-ritning
(Fräs o borra nått snyggt...du e go Rally :hihi)

IMG_1848.JPG

Ni kommer ihåg att jag for efter hydraulisk koppling, denna kommer från GPZ 900 R -89.

IMG_1840.JPG

Behöver svarva fram ett par distanspinnar nu...o vilken jävla tur ja köpt svarv :hihi

IMG_1833.JPG

Får nog bli knyllputs på denna när jag tillverkat alla fästen...:D
 
Last edited:
Fint som vanligt. Inte alls som jag tänkte men detta var verkligen inte dumt. Min tanke var att kapa ur det mesta ur originalkåpan. Nu sitter jag på en Mac och har INGEN ANING om hur "paint" funkar på Macar annars hade jag ritat lite. Hittade en bild på en kåpa till en torrkoppling som ser ut lite som mina tankar. Det är den längst ner på sidan.

http://alienmoto.se/contents/sv/d1380.html#p1086
 
älskar detta bygget men jag måste säga att det var snyggare utan nån kåpa alls där. nu vet inte jag ifall det kanske måste vara en kåpa där men jag gillar att se drevet.
min första tanke är nåt sånt här, det skulle passa riktigt fint tycker jag(en i kolfiber kanske?) :tummenupp
DSC_0132-vi.jpg

eller nåt sånt här
700_zeta_carbon_fibre_sprocket_guards.jpg
 
Last edited:
Hmm, misstänkt likt TRX skyddet.
Men jag håller med fläsket här, så minimalistiskt som möjligt hade
varit snyggare. :)

136117611287825600_resized.jpg
 
Underbart! Bara för någon dag sedan funderade jag på en liknade lösning.
Fasiken vad bra det blev. Måste hitta någon som kan hjälpa mig med en liknande "kåpa"
 
M-tin: Du har helt rätt...jag har ingen oljekyl idag men motorerna är förberedda för att montera dessa i efterhand.
På de Kawor jag sett kommer ledningarna i regel från mitten av motorn.

Avgassystemet är liter ruffigt nu...men har ett par fina idéer som kommer sätta lite "retro" stämpel på det hela. Häng kvar ska du få se..:D

En punkt till avbockad på min Punch-list. Förstärkning av fjäderbensfästet...bättre vridmotstånd.

View attachment 374573

Var det någon speciellt anledning till att du kör med plattjärn istället för rör till fjäderfästet? Har själv tänkt att köra med rör rakt igenom, men man kan ändra sig om det finns bättre lösningar! :)
 
Var det någon speciellt anledning till att du kör med plattjärn istället för rör till fjäderfästet? Har själv tänkt att köra med rör rakt igenom, men man kan ändra sig om det finns bättre lösningar! :)

Skulle tippa på att det är enklare med hänsyn till allt svetsande och kapande. Raka linjer vettu.
 
Motorporr III

Nja...den nya kåpan är mindre än orginal men visst kan den bli ännu mindre.
Men då kunde jag köpt en färdig "clutch release plate" likt bilden nedan.

DSC00773.jpg

Den är inte snygg ! Då jag inte vill ha ett öppet hål in till drevet så det fick bli så här. Kanske gör jag kåpan svart och slavcylindern silver istället...vi får ser hur jag känner mig den dagen. :hihi

Så här gick det till i alla fall...

Mall 1

IMG_1794.JPG


Mall 2

IMG_1796.JPG

Mall 3

IMG_1798.JPG

"Skär en extra om ifall att..." :hihi

IMG_1821.JPG

Den lille slaven från Kawasaki GPZ 900 R

IMG_1824.JPG

O in med slaven i hålet..

IMG_1825.JPG

O här är en bild bakifrån..

IMG_1834.JPG
 
Snyggve du :tummenupp Visst är det skönt med skuret så man slipper stå i fräsen osv...& Biten högst upp på motorn blev kanon med. ( bihåleinflamation kommer inte på vad nånting heter idag visst....)
 
Fan EST...den sådan fräser du fram som ingenting enligt vad jag sett. Kolla med Steen...om du är sugen på lego-arbete :hihi

Krya på dig ! :tummenupp
 
Lilja:

Det är enklare att svetsa dit ett plattjärn mellan rören...precis som Rally säger.
Jag satt sedan ett plattjärn uppe på för att minska risken för att hela skiten vrider av svetsarna.
Det blir alltså som en T-profil.

IMG_1028b.jpg

Det finns massor av sätt att lösa detta på...men planka mig, det är enklast :D
Öronen till fjädern måste ju vara platta för att kunna bulta fast fjädern.
 
I brist på annan får jag visa lite intressanta inköp..

2 komponents-klarlack på burk !
Man tycker hål i botten och härdare och färg/lack blandas, skaka och du har 48 timmar på dig innan lacken härdar i burken. 140 kr kan det vara värt istället för att blanda och rengöra sprutan i 30 minuter :tummenupp

IMG_1857.JPG

Och så fick jag blandat till samma kulör som jag har på fotpinnarna. Ska användas på reglage, koppling, bromsar, kanske på gafflar mm :D
IMG_1859.JPG
 
Ahhh, färdigblandad på burk o 2 komp... ja, det är ett JÄ**** tvättande av sprutan...
Snygg färg btw :tummenupp
 
Äntligen..

Gud va skönt...fick lite garage tid idag ! :)

Tillverkade fästen till kopplingskåpan, svarvade och polerade:


IMG_1866.JPG


IMG_1864.JPG

2K-färgen köper jag på Halmstad Lackdepå, vid flygstaden. Bör finnas hos välsorterade billackföretag...
 
Last edited:
:) skönt att du släppte målarpenseln ett tag och gjorde nåt vettigt :D
Snayggt ... såklart :tummenupp

Nån i gbg-trakten som vet om det finns något välsorterat billackföretag i krokarna??
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top