Kawasaki Z1000SX

Helloj! precis köpt mig en Z1000SX 2014 2080mil, full service bok. Har inte kört mer än 1 gång pga årstiden men kom över ett klipp på Youtube om att z1000sx har problem med koppling att man inte får tillräckligt med smörjning till lamellerna för att kopplingskorgen är felkonstruerad? och då har folk tagit ut hela korgen och borrat hål för att få bättre smörj och då har kopplingen fungerat mycket bättre. Stämmer detta?

Jag hade tidigare en likadan som du köpt också från 2014. Har aldrig tidigare hört om något problem med kopplingen.
Köpte min ny och körde ca2500 mil hade aldrig någon tendens till problem med kopplingen.
Använde den till allt från små rundor hemma till resor till alperna och stads/kö krypkörning i 35° funkade till allt.
En av de bästa motorcyklar jag haft.

Mitt stående tips till alla som köpt en Z1000SX är att byta framdrev till 1 kugg större. Blir grymt stor skillnad
 
Tack för snabbt svar. Ett ljud hör jag helt klart när N är i och hojen står på tomgång. Drar jag in kopplingen slutar de. Men de är inte så jätte högt ljud. Min vän var över igår och lyssnade och han sa att det var helt normalt ljud eftersom alla delar rör sig med utan koppling intryckt dvs korgen snurrar med motorn så han hävdar att det ska låta lite än när du håller in kopplingen. Men det rasslar inte i alla fall. Jag har bara kört den en gång och hugger gör den tycker den, är lite ryckig i växlarna alltså just vid utsläpp av kopplingen efter en växling.

Har planer på byta till helsystem, ecu flash och kn filter men blir lite orolig av allt de där läsandet jag hittade och efter mina noteringar på min egna cykel.
Du har inget att vara orolig för, allt funkar precis som det ska. Bara att köra på! Du har köpt en grymt kvalitetssäker hoj
 
Tänkte lägga ut en liten blänkare.
Kommer lägga ut min Ninja 1000 sx 2020 till försäljning nu i vår pga olycka (inte med mc'n).
Grön och bra (läs dyrt..) utrustad, har både sport - och touringpaket.
Specialsydd sadel, 16t drev fram, 400 mil och superskick.
Är någon intresserad så får ni gärna höra av er, hojen finns i Sthlm.
Vad tänkte du för pris? Jag antar att du inte vill ha en fullutrustad 2012a i inbyte om lusten skulle falla på igen? :)
 
Vad tänkte du för pris? Jag antar att du inte vill ha en fullutrustad 2012a i inbyte om lusten skulle falla på igen? :)
Nej, byte är inte aktuellt tyvärr. Bröt ryggen i dec så jag kommer att ta en paus tills jag är helt återställd.
Känns onödigt att bara ha den stående då tänker jag.
 
tjenare.

är lite intresserad av 2020 års modellen. ser att tjänstevikten ligger på 235 kg. alltså 5 kg mer än den äldre modellen och då har denna även bara en ljuddämpare. nån som vet vart dom har fördelat ut den vikten som borde vara nästan 10 kg då?
 
tjenare.

är lite intresserad av 2020 års modellen. ser att tjänstevikten ligger på 235 kg. alltså 5 kg mer än den äldre modellen och då har denna även bara en ljuddämpare. nån som vet vart dom har fördelat ut den vikten som borde vara nästan 10 kg då?
Det är inte rimligt att de bara tagit bort en ljuddämpare. Den nya enkla ljuddämparen väger naturligtvis mycket mer än en av de dubbla. Sen har hojen lite mer elektronik och givare som väger mer. Själva grundkonstruktionen är densamma och jag har svårt att se hur du kommer märka någon skillnad på 5kg tjänstevikt för en sporttourer. Bara att köpa!

Om du sätter på ett helsystem så lär den väga betydligt mindre än den gamla.
 
Bytte däck på hojen idag. Från Michelin Pilot Road 3 till Road 5. Vilken skillnad! Från att ha varit väldigt trögstyrd och man fått brotta ner den i kurvorna så faller den in fint nu. Rekommenderas!

Har kört med Road 5 på tidigare hojar också. Håller länge och grymt bra grepp i regn.
 
Ni som kör denna maskin, hur skyddad ifrån vind är man med originalrutan? såg denna pärla hos en ÅF tidigare idag och har typ youtubat sedan dess :). Verkar vara en härlig touringmaskin. Jag kör idag en nakenhoj och börjar bli lite trött på fartvinden. Nog för att kurviga landsvägar fungerar optimalt men nån gång så ska man ju ut på europavägar och köra oxå. Provkörde en z900 vars motorkaraktär jag gillade skarpt.
 
Ni som kör denna maskin, hur skyddad ifrån vind är man med originalrutan? såg denna pärla hos en ÅF tidigare idag och har typ youtubat sedan dess :). Verkar vara en härlig touringmaskin. Jag kör idag en nakenhoj och börjar bli lite trött på fartvinden. Nog för att kurviga landsvägar fungerar optimalt men nån gång så ska man ju ut på europavägar och köra oxå. Provkörde en z900 vars motorkaraktär jag gillade skarpt.
Du skulle kanske provkört "pärlan" istället, då hade du vetat själv. Inte sant ?
 
Det är klart att du har rätt, tar tillbaka hela frågeställningen. Trevlig helg på dig :)
Jag hade en sx av första generationen, och den Var dugligt skydd. Inte bra som en gw eller andra hojar med en hel vägg, men långt bättre än en nakenhoj.
 
Det är klart att du har rätt, tar tillbaka hela frågeställningen. Trevlig helg på dig :)
Tack detsamma, hojar upplevs så väldigt olika beroende på hur man är skapad, det som är perfekt för mig kan vara helt otänkbart för dig.
Iväg till handlaren igen och testa "pärlan" men var beredd på att du vill ha den med dig hem, och då kan det kosta.....
 
Tack detsamma, hojar upplevs så väldigt olika beroende på hur man är skapad, det som är perfekt för mig kan vara helt otänkbart för dig.
Iväg till handlaren igen och testa "pärlan" men var beredd på att du vill ha den med dig hem, och då kan det kosta.....
ja där har du en poäng, man inser ju att man behöver flera hojar för att täcka alla behov :).
 
ja där har du en poäng, man inser ju att man behöver flera hojar för att täcka alla behov :).
De flesta hojarna med upprätt körställning gör inte bort sig någonstans om vi ska vara ärliga, har själv sett BMW gs/gsa i vit grupp (snabbaste) runt år 2000 och dom blev inte frånåkta (knutstorp).
Andra hojmodeller har sina begränsade användningsområde där det går utan problem. Varför inte ta steget fullt ut och titta på Versys 600 eller 1000 ?
Gick själv från Tuono till KTM 1290 Super Adventure och stortrivs :-))))))
 
Ni som kör denna maskin, hur skyddad ifrån vind är man med originalrutan? såg denna pärla hos en ÅF tidigare idag och har typ youtubat sedan dess :). Verkar vara en härlig touringmaskin. Jag kör idag en nakenhoj och börjar bli lite trött på fartvinden. Nog för att kurviga landsvägar fungerar optimalt men nån gång så ska man ju ut på europavägar och köra oxå. Provkörde en z900 vars motorkaraktär jag gillade skarpt.
Jag kom från nakenhoj så för mig var det natt och dag. Jag kan köra hur långt som helst på mim sx. Tycker vindskyddet är klart godkänt.
 
Det beror på hur lång man är.
När jag (är 189cm) hade min -14 så körde jag alltid med rutan i nedersta läget hade jag den högre så fick jag turbulens då luftströmen träffade mitt på hjälmen. Tycker det funkade bra förövrigt väldigt trevlig och rapp motorcykel
 
De flesta hojarna med upprätt körställning gör inte bort sig någonstans om vi ska vara ärliga, har själv sett BMW gs/gsa i vit grupp (snabbaste) runt år 2000 och dom blev inte frånåkta (knutstorp).
Andra hojmodeller har sina begränsade användningsområde där det går utan problem. Varför inte ta steget fullt ut och titta på Versys 600 eller 1000 ?
Gick själv från Tuono till KTM 1290 Super Adventure och stortrivs :))))))
Har kikat på Versys oxå men gillar inte looken på den om jag ska vara ärlig och det spelar större roll än vad jag inser. Har sett en del videos med hojen du kör och den verkar ju riktigt nice. :)
 
Det beror på hur lång man är.
När jag (är 189cm) hade min -14 så körde jag alltid med rutan i nedersta läget hade jag den högre så fick jag turbulens då luftströmen träffade mitt på hjälmen. Tycker det funkade bra förövrigt väldigt trevlig och rapp motorcykel
Vad kör du nu?
 
Jag kom från nakenhoj så för mig var det natt och dag. Jag kan köra hur långt som helst på mim sx. Tycker vindskyddet är klart godkänt.
Jag antar att man blir rätt härdad när man kör nakenhoj, har kört 35 mil i ett svep utan problem. Jag vill ha möjlighet att ta med packning och använda våra europavägar i större utsträckning.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top