Kawasaki Z1000SX

Började med att sätta på tall tidy idag.. ganska mkt skruvande på denna Kawa för att komma åt allt!
 
Började med att sätta på tall tidy idag.. ganska mkt skruvande på denna Kawa för att komma åt allt!

Jo, det är ju ett par saker som ska plockas loss. Undertailen är ju rätt dryg att den måste lossas för att komma åt de två små skitskruvarna underifrån. Om jag nu minns den biten rätt. :brynad
Men det är ju fortfarande bättre än min GSX-R. :crash
 
Hej allihop.
Har precis installerat Akra grenrör på min z1000sx från 2014, med airboxmod och DNA luftfilter. Jaghar även installerat en Powercommander 5, jag ska lämna in ECUn för omprogramering hos Ivan. Jag har letat efter lämplig mapp hos powercommander men hittar bara för arrowrör, är det någon som är villig att dela med sig av en mapp för ovanstående konfiguration?

Mvh
Mackis
 
By the way har jag ett par Urban Brawlers med tillhörande db killers till salu om någon är intresserad. Det går inte att köra med dom och racerör, blir alldeles för mycket av det goda.

Mvh
Mackis
 
Bytte drivpaket förra veckan och passade på att gå upp en kugg fram. Detta drev skulle man haft för ett par år sedan när det begav sig ner till Kroatien. Är nog skönt vid längre turer .

Tycker att det blev skönare att köra när växlarna "räcker lite längre" och varvtalen sänktes något. Drevet var Kawas med gummi på så det blev inte något oljud iaf.
 
Tjena! :banana

Går i tankarna att köpa en SX-modell och därigenom byta upp mig till en bekvämare sittställning.
Har spontant två frågor till er som kört in modellen.

Ni som har kört lite längre sträckor, hur upplever ni sitsen och positionen?
Är den likvärdig med Z1000? Bekväm längre sträckor?

Hur ser ni på miltal och "många mil"?
Min tanke är att jag nog klämmer lite fler mil på en sådan än en ren sporthoj.
För ett begagnatköp, när anser ni att man bör börja fundera på om den gått "långt"?
Alltså äldre modellerna, 10-11-12.

Tack på förhand!
/Victor
 
Tjena! :banana

Går i tankarna att köpa en SX-modell och därigenom byta upp mig till en bekvämare sittställning.
Har spontant två frågor till er som kört in modellen.

Ni som har kört lite längre sträckor, hur upplever ni sitsen och positionen?
Är den likvärdig med Z1000? Bekväm längre sträckor?

Hur ser ni på miltal och "många mil"?
Min tanke är att jag nog klämmer lite fler mil på en sådan än en ren sporthoj.
För ett begagnatköp, när anser ni att man bör börja fundera på om den gått "långt"?
Alltså äldre modellerna, 10-11-12.

Tack på förhand!
/Victor

Det första modellåret är väl ändå 2011?
Men, jag har aldrig haft träsmak i röven av den, trots att ha kört 100 mil om dagen. Jag är å andra sidan inte som normalt folk, och får inte träsmak på min racehoj med liggunderlagssadel. :D
Min hoj hade gått 5000 mil när jag bytte in den, och gick lika bra som helt ny, så den går iaf så långt utan problem. :hihi
Första modellen hade lite sladdrig bakdämpare, så hittar du någon som fått den bytt är det ett stort plus.
 
Ni som har kört lite längre sträckor, hur upplever ni sitsen och positionen?
Är den likvärdig med Z1000? Bekväm längre sträckor?

Likvärdig med Z1000 vet jag inte, har inte kört någon. Men positionen är helt ok, sitsen upplever en del som väl hård, jag hade aldrig några problem med det på min 12:a dock. Men om man känner att den är för hård så finns det eftermarknadssadlar som nog råder bot på det.
Några 100 mil på en dag som Ulvhamne har jag aldrig klämt men över 50 är i alla fall inga problem.
 
Det första modellåret är väl ändå 2011?
Men, jag har aldrig haft träsmak i röven av den, trots att ha kört 100 mil om dagen. Jag är å andra sidan inte som normalt folk, och får inte träsmak på min racehoj med liggunderlagssadel. :D
Min hoj hade gått 5000 mil när jag bytte in den, och gick lika bra som helt ny, så den går iaf så långt utan problem. :hihi
Första modellen hade lite sladdrig bakdämpare, så hittar du någon som fått den bytt är det ett stort plus.

Likvärdig med Z1000 vet jag inte, har inte kört någon. Men positionen är helt ok, sitsen upplever en del som väl hård, jag hade aldrig några problem med det på min 12:a dock. Men om man känner att den är för hård så finns det eftermarknadssadlar som nog råder bot på det.
Några 100 mil på en dag som Ulvhamne har jag aldrig klämt men över 50 är i alla fall inga problem.

Tack för svaren!
Det stämmer nog att 2011 var första årsmodellen.
Gällande sittställningen verkar det då ändå helt okej, problemen jag haft med sporthoj tidigare är min nacke börjar strejka ordentligt efter någon timme och längre resor, och då med ganska långdragna problem som aldrig försvinner.
Behöver en mer upprätt sittställning på nästa båge.

Har tittat på lite olika alternativ men det skiljer mycket i miltal, allt från 200 per säsong till 1000+ per säsong.
Det känns lite ostadigt att hugga en hoj som gått så långt per år men det kanske är en helt obefogad fundering.
 
Har tittat på lite olika alternativ men det skiljer mycket i miltal, allt från 200 per säsong till 1000+ per säsong.
Det känns lite ostadigt att hugga en hoj som gått så långt per år men det kanske är en helt obefogad fundering.

Om den servats som den ska och verkar välskött är milen inget att bry sig om.
200 mil vid varvtalsstopp hela tiden eller 1000 mil touring kan vara två ytterligheter på hur milen blivit till.
Det är nog viktigare att du litar på magkänslan och serviceboken än på mätarställningen allena.
 
Tack för svaren!
Det stämmer nog att 2011 var första årsmodellen.
Gällande sittställningen verkar det då ändå helt okej, problemen jag haft med sporthoj tidigare är min nacke börjar strejka ordentligt efter någon timme och längre resor, och då med ganska långdragna problem som aldrig försvinner.
Behöver en mer upprätt sittställning på nästa båge.

Har tittat på lite olika alternativ men det skiljer mycket i miltal, allt från 200 per säsong till 1000+ per säsong.
Det känns lite ostadigt att hugga en hoj som gått så långt per år men det kanske är en helt obefogad fundering.

Min gick 1800 mil om året ungefär. :hihi Ja, tills jag blev lite sängliggande iaf. Blev bara ett par hundra mil sommarn efter jag bröt ryggen. :crash
Tvättar och sköter man dem så lär de gå i evigheter, det är inge som är nytt på Z1000SX, ens på första modellen, förutom möjligtvis kåporna, resten har funnits ett tag på Z1000 rätt länge. Inget högt effektuttag på motorn heller.
Så var inte oroad för 1000 mil om året, om hojen ändå verkar frisk och omtyckt av tidigare ägare.
 
Säger som tidigare talare, inga problem som finns på denna modell kolla servicebok och allmänt tillstånd på hojen. Den är skön att köra såväl som korta turer som längre turer. Skillnaden mellan denna och z1000 är kåpor som du får lite vindskydd bakom. Jag har 2014 års modell och är supernöjd. Det finns tillbehör för att sänka fotpinnar om man är längre, andra clipons för lägre/högre sittposition samt mjukare sadlar. Sadeln är inget jag stört mig på. Den är kanon.
 
Tack för svaren!
Det stämmer nog att 2011 var första årsmodellen.
Gällande sittställningen verkar det då ändå helt okej, problemen jag haft med sporthoj tidigare är min nacke börjar strejka ordentligt efter någon timme och längre resor, och då med ganska långdragna problem som aldrig försvinner.
Behöver en mer upprätt sittställning på nästa båge.

Har tittat på lite olika alternativ men det skiljer mycket i miltal, allt från 200 per säsong till 1000+ per säsong.
Det känns lite ostadigt att hugga en hoj som gått så långt per år men det kanske är en helt obefogad fundering.

Jag har också risig nacke och därför går sporthoj bort för min del. SX funkar dock bra. Har gjort 100-milasvängar på en dag och det går. Jag är stel som fan efteråt men det skulle jag nog vara på vilken hoj som helst...
Min är en -11 som gått drygt 4500 mil vid det här laget. Jag har inte haft några problem alls med hojen.
 
Hej!

Jag var och provkörde en Z1000SX på Bike idag. Gillade den skarpt förutom ett par saker. Jag tyckte att den vibrerade en del i handtagen, upplever ni samma sak? Kan man göra något åt det?

Motorn är väldigt råstark men den varvade typ 4200 i 100km/h. Jag skulle nog vilja dreva om den för att sänka varvtalet. Jag såg att ett par av er har gjort det. Hur myckte sänkte det varvtalet? Minskade vibrationerna i handtagen? Om jag kan fixa dessa små bekymmer köper jag den. Den passar mig bra för övrigt, man sitter bra, den är tillräckligt pigg, den tar en passagerare utan problem.

Med vänlig hälsning, Kent
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top